گزینه جنگ طلب ترامپ برای وزارت دفاع

دریادار جیمز متیز معروف به سگ عصبانی یکی از گزینه های عجیب و غریب ترامپ برای وزارت دفاع است. تحقیق و بررسی سابقه نظرات او در باره ایران به ویژه در شرایطی که گزینه های ریاست سیا یعنی مایک پومپئو و مشاور امنیت ملی ترامپ یعنی مایکل فلین هیچ گاه نظرات تهاجمی شان را برای نابودی برجام پنهان نکرده اند خالی از لطف نیست.

به گزارش انتخاب به نقل از لوبلاگ، دریادار جیمز متیز معروف به سگ عصبانی یکی از گزینه های عجیب و غریب ترامپ برای وزارت دفاع است. تحقیق و بررسی سابقه نظرات او در باره ایران به ویژه در شرایطی که گزینه های ریاست سیا یعنی مایک پومپئو و مشاور امنیت ملی ترامپ یعنی مایکل فلین هیچ گاه نظرات تهاجمی شان را برای نابودی برجام پنهان نکرده اند خالی از لطف نیست.

یکی از معروف ترین سخنان متیز درباره ایران در کنفرانسی در مرکز مطالعات بین المللی و استراتژیک در آپریل سال گذشته مطرح شد. همه رسانه ها بعد از این تاریخ سعی کردند این سخنرانی او را نادیده بگیرند.

حجم جنگ طلبی متیز در سخنرانی او در این مرکز نمایان شد. او در این سخنرانی ایران را تنها تهدید جدی صلح و ثبات خاورمیانه خواند و گفت «ایران یک دولت ملت نیست بلکه یک پدیده انقلابی است که وقتش را به ضرب و شتم اختصاص داده و سعی نکرده دشمنی اش را با آمریکا و اسرائیل و همسایگان عربش بعد از انقلاب کاهش دهد.»

با این حال بر خلاف پومپئو و فلین، متیز به روشنی گفته که واشنگتن باید برجام را حفظ کند و چرا که هر گونه عقب نشینی از برجام به ویژه در غیاب حمایت سایر متحدان آمریکا میتواند واشنگتن و منطقه را به تباهی بکشد. او بارها از ادامه برجام دفاع کرده است.

متیز امیدهای اوباما برای گسترش برجام و تعدیل رفتار ایران در سیاست خارجی را ساده لوحانه خوانده است. او گفته «تا زمانی که تهران به روح برجام پایبند نباشد و به آزمایش موشک های بالستیک ادامه دهد و از برداشتن هر گونه قدمی برای گسترش روابط سر باز بزند این کار ممکن نیست. او بدون شک نسبت به تلاش های دولت اوباما برای تشویق کمپانی های آمریکایی به سرمایه گذاری در ایران بدبین است.»

او در جایی گفته بود که «زمانی که اوباما به تلاش هایش در این زمینه ادامه میدهد ایران را به عنوان کشوری معرفی میکند که به متن توافق پایبند است اما روح آن را نقض کرده است. این در حالی است که فیروز آبادی فرمانده سپاه در ایران بارها گفته که ما همه چیز را در مورد توافق هسته ای میدانیم اما چیزی در مورد روح آن نمیدانیم. این نوعی تو دهنی به تلاش های دلالانه آمریکا برای روابط تجاری با ایران است.»

متیز 5 تهدید امنینی از سوی ایران برای آمریکا و متحدان منطقه ای اش را برشمرده است: «برنامه تولید سلاح هسته ای مخفی ایران، برنامه های ضد دریایی ایران، برنامه موشک های بالستیک، جنگ سایبری و حزب الله لبنان. او به روشنی برجام خنثی کننده تهدید هسته ای ایران میداند اما معتقد است این توافق ایران را تهاجمی تر کرده است.»

متیز بر این باور است که داعش و ایران به نوعی همدستند(!). او گفته بود که «داعش چیزی بیش از یک بهانه برای ایران برای ادامه ریاستش بر منطقه نیست. ایران دشمن داعش نیست. من این سوال را برای شما مطرح میکنم که کدام کشور است که تا کنون مورد حمله داعش قرار نگرفته؟ ایران. این از یک اتفاق ساده کمی بیشتر است.»

متاسفانه کسی در میان مخاطبان به این حرف های متیز توجهی نکرد. جملات زیر بخشی از صحبت های متیز درباره ایران است:

درباره جنگ ایران با آمریکا:

«در میان چالش های خاورمیانه فکر میکنم ایران از همه مهم تر است. این چیزی است که عمدتا واشنگتن مورد غفلت قرار میدهد. ایران از نظر من مهمترین تهدید امنیت و ثبات خاورمیانه است. داعش و القاعده تهدیدات مقطعی اند.

بین سالهای 1979 تا 1983 ایران جنگی را با آمریکا آغاز کرد که تا کنون ادامه دارد. در سال 84 جرج شولتز، وزیر خارجه وقت، ایران را کشوری حامی تروریسم خواند. این خیلی جالب است که در سال 2012 در دولت فعلی وزارت خارجه ایران اعلام کرده که تهران و حزب الله به مرحله ای در عملیات ها رسیده اند که از سال 1990 به این طرف سابقه نداشته.

ایران همچنان یکی از درخشان ترین بازیگران خاورمیانه است. هر روز صبح که من بیدار میشوم از خودم میپرسم با ایران چه کنیم. رفتار آنها از سال 1979 تا امروز هیج تغییری نکرده. آنها قوای نظامی شان را گسترش دادند و آن را به یمن و بحرین نیز بر علیه عربستان صادر میکنند. این ایده که ما همه قوای نظامی آنها را بگیریم به یک فانتزی تبدیل شده است.

سپاه پاسداران ایران به روشنی بر چهار پایتخت در منطقه حکمرانی میکند:: بیروتٰ دمشق، بغداد و صنعا. بحرین و اردن به روشنی هدف نیروهای سپاه قدس ایران قرار گرفته اند و دوست قدیمی ما قاسم سلیمانی از الحاق بحرین به ایران صحبت می کند. به هر حال بحرین یکی از استان های شرقی عربستان نیز به شمار میرود. (در حقثیقت این سعید قاسمی یکی از فرماندهان انصار حزب الله بود که از الحاق بحرین به ایران صحبت کرده نه قاسم سلیمانی) . این چیزی است که ما در باره ایران به آن باور داریم»

درباره برجام

«هدف توافق هسته ای کاملا قابل درک است اما من بر این باورم که خودم بهتر از دولت کنونی میتوانستم آن را انجام دهم. اهداف استراتژیک ساده است: اینکه چطور دنبا را با جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح های هسته ای جای امن تری کنیم.

این روشن است که ایران میتواند به سلاح دسترسی داشته باشد. این چیزی است که آژانس های اطلاعاتی ما نیز به آن باور دارند. جال باید دید چطور ما میتوانیم دسترسی آنها را سلاح به تاخیر بیاندازیم؟ دو تا گزینه وجود دارد: گرینه نظامی شاید بتواند برای یک یا دو سال آنها را عقب بیاندازد اما بیش از این نمیتواند. گزینه دیپلماتیک که از طریق آن میتوان به مدت طولانی تری این امر را به عقب انداخت. ما درمورد دهه ها یا بیشتر از آن صحبت میکنیم. هدف ما متوقف کردن ایران است.

آنچه در گفت و گوهای اخیر با ایران درباره آن صحبت کردیم این بود که آنها نمیتوانند برنامه موشک های بالستیکی که قابلیت حمل سلاح های هسته ای را دارد را ادامه دهند. آنها به سادگی مدعی شدند که به دنبال طراحی موشک هایی که قابلیت حمل سلاح اتمی را دارند نیستند.

ما توافق ناقصی با ایران داشتیم. تنها چیزی که ما به دست آوردیم یک توقف موقتی هسته ای بوده است . باید برنامه ای برای این توافق افتضاح داشته باشیم و امیدمان را افزایش دهیم.

به نظر من این توافق ناقص و سرزده آژانس انرژی اتمی کارها را برای ایران به نوعی تنظیم کرده که ایران به آن خیانت کند. در نهایت این توافق با تصویر جهانی آمریکا در میان اروپایی ها و خاورمیانه کاری کرده به نظر میرسد آمریکا هیچ ربطی به خاورمیانه ندارد. ما کمترین نفوذ را در خاورمیانه در چهل سال اخیر داریم.

چرا آمریکا برای این توافق اینچنین قمار کرده است؟ شاید رییس جمهور راست میگوید. در بلند مدت ما شاهد رفتارهای مسئولانه تر ایران خواهیم بود. اگر این انتظار رییس جمهور برآورده شود من تعجب میکنم . وارد شدن به یک جنگ دیگر در منطقه خلیج فارس احتمالا یکی از گزینه های ما نبود. شاید این توافق بهترین کاری بود که ما میتوانستیم انجام دهیم.

ایران در 18 ماه تا دو سال آینده منافع زیادی از برجام به دست خواهد آورد اگر آنها سعی کنند از منافع اقتصادی برجام استفاده کنند.

ما باید درک کنیم که این یک توافق بین المللی است و شاید زیاد خوب نباشد اما باید در آن واحد فواید آن را نیز درک کنیم. این یک قرارداد دوستی نبوده بلکه یک قرارداد کنترل سلاح های اتمی بوده است. این توافق خالی از لطف نیست.

اگر این مذاکرات را بدون درنظر گرفتن معضلات منطقه ای ببنیم اشباه نیست. ما در این جا تلاشهای چند دهه گذشته برای کنترل اشاعه سلاح های اتمی را فراموش کرده ایم. این باید مورد احترام ما و فرزندان ما باشد. در مورد ایران این اشتباه نیست اگر بر مسائل هسته ای تاکید کنیم . این اشتباه است اگر به بقیه مسایل توجه کنیم و این مورد را فراموش کنیم. در نتیجه ایجاد تعادل بین اهدافمان میتواند به ثبات منطقه کمک کند. متاسفانه هنور در این رابطه توفیقی حاصل نکردیم.

اگر توافق امروز لغو شود به باید دید آیا تحریم های اقتصادی میتوانند مجددا ایجاد شوند یا نه. ما امروز شاهد هجون مردم به سمت بازارها ایران هستیم. اگر شما قادر نباشید تحریم های اقتصادی را مجددا اعمال کنید باید مطمئن باشید تباه خواهید شد چرا که تهران قویا با منافع اسرائیل و کشورهای عربی در تضاد است. شما چطور میخواهید این تصادم را مدیریت کنید؟ یا یک جنگ اتفاق خواهد افتاد یا در صورت انسداد راه های اقتصادی سطح اقدامات تروریستی افزایش خواهد یافت. این اتفاق خوبی نیست.»

پیشنهادات متیز:

متیز توصیه کرده که نظارت های کنگره بر اجرایی شدن برجام و اقدامات ایران در این رابطه افزایش پیدا کند. بودجه عملیات های اطلاعاتی در ایران باید افزایش یابد و رابطه آمریکا با آژانس های جاسوسی ضد ایران در خاورمیانه باید تقویت شود. حضور آمریکا در منطقه باید تقویت شود و رابطه با متحدان منطقه ای نیز در دفاع موشکی باید افزایش یابد.

«در مذاکرات آینده مان با ایران باید شبیه به مذاکرات با گرباچف در زمان شوروی سابق باشد. به عبارتی دیگر باید متحدانمان را در جریان گزارش ها قرار دهیم . باید بدانیم که ایران یک دولت ملت نیست بلکه یک پدیده انقلابی است و اینکه نباید از گفت و گو هایمان با این کشور انتظار زیادی داشته باشیم.

آینده خاورمیانه ترسناک است. ما میدانیم که خلا قدرت در خاورمیانه در حال پر شدن با تروریست ها یا ایران یا روسیه است. برای ایجاد موازنه باید ظرفیت هایمان را برای حل و فصل مشکلات نشان دهیم.»

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید