گزارش بلومبرگ از حال و روز اقتصاد ایران

آمریکا در نظر دارد میزان صادرات نفت ایران را به صفر برساند ولی تحلیل‌گران اقتصادی بر این باورند که این هدف آمریکا محقق نخواهد شد. البته انتظار می‌رود بعد از روز ۴ نوامبر، روزی که قرار است تحریم نفتی رسماً اجرا شود، میزان صادرات نفت ایران به مرز ۱.۳ میلیون بشکه در روز برسد.
گزارش بلومبرگ از حال و روز اقتصاد ایران

به گزارش صنعت نویس، بعد از اجرایی شدن دور اول تحریم ها علیه ایران ارزش ریال در مقابل دلار امریکا کاهش پیدا کرد. در این بازه زمانی ارزش ریال بالغ بر ۶۰ درصد کاهش پیدا کرد و نرخ تورم در کشور افزایش پیدا کرد. نگرانی در مورد تداوم افت ارزش ریال و افزایش تورم در ایران همچنان ادامه دارد و به همین دلیل طرح هایی برای حمایت دولت از طبقات پایین اقتصادی ارایه شده است. اگرچه هنوز ساز و کار کامل  این طرح‌های حمایتی دولتی به خصوص در روزهای بعد از اجرایی شدن تحریم  نفتی ارایه نشده است ولی یادآور نظام تخصیص کوپن برای مردم در سال‌های جنگ تحمیلی است، سال‌هایی که دولت تنها به منظور تامین نیازهای اولیه مردم با قیمت‌های یارانه‌ای و بسیار پایین اقدام به ارایه کوپن به خانوارها کرده بود.

آسیا تایمز نوشت: شرایط کنونی اقتصاد ایران شرایط جنگی است ولی این بار ایران با جنگ اقتصادی روبرو شده است . جنگی که  به تدریج به بحران ها دامن می زند و این بار از طرف امریکا به ایران تحمیل شد و ایران را در وضعیت تدافعی قرار داد.

بلومبرگ نیز در گزارشی  نوشت: بدون شک تحریم های امریکا شرایط اقتصادی ایران را سخت کرده است و مردم عادی بیشترین آسیب را از این فشارهای اقتصادی متحمل می شوند . افرادی که نه از رانت اقتصادی برخوردار هستند و نه به رانتهای اطلاعاتی دسترسی دارند . این افراد با موج افزایش تورم، افت ارزش پول ملی ، بحران تامین دارو و غذا و نیازهای ضروری خود روبرو می شوند و در فاصله چند سال به زیر خط فقر مطلق سقوط می کنند. این تجربه تلخی برای کشوری است که حجم بالایی از منابع نفت و گاز طبیعی دارد و تنها دلیل این بحران اقتصادی هم فشاری است امریکا به اقتصاد تحمیل می کند. اما این تحریم اقتصادی باعث نمی شود  امریکا به اهدافی که  از این تحریم ها برای خود ترسیم کرده است، برسد .

اقتصاد ایران روزهای سختی را پشت سر می گذارد ولی سیاستهایی هم برای کاهش فشارها بر مردم  توسط مقامات کشور تدوین شده است. سیاستهایی از قبیل فروش نفت ایران از طریق کشورهای دیگر، همکاری با اروپا برای ایجاد یک نظام مالی به منظور انتقال درامد نفتی به کشور یا استفاده از این درامد برای خرید مایحتاج کشور و  در نهایت دریافت درامد حاصل از فروش نفت ایران به چین و هند با واحد پولی همان کشورها یا امکان واردات کالاهای مورد نیاز از ان کشورها به ایران. تمامی این سیاستها در دور قبلی تحریم ها هم استفاده شد و این بار هم به کار گرفته می شود  ولی این دور از تحریم ها تفاوت فاحشی با دور قبلی دارد . در این دوره  تمامی کشورها ، حامی ایران و مخالف بدعهدی آمریکا هستند  ولی در دور قبلی تحریم‌ها تمامی کشورها حامی سیاست‌های امریکا بودند.

به هر حال باید پذیرفت که در شرایط جنگ اقتصادی علیه کشور، چاره‌ای جز مبارزه و ایستادگی وجود ندارد ولی چه بهترکه این ایستادگی‌ها هوشمندانه و با در نظر گرفتن بهترین راهکار موجود برای کمتر شدن اسیب به اقتصاد و زندگی مردم باشد.  

 

منبع:خبرآنلاین

افزودن نظر جدید