گره بیکاری در سال 95 باز می‌شود؟

نرخ بیکاری در پاییز سال 94 با اندکی کاهش نسبت به تابستان به 10.7 درصد رسید اما در مقایسه با بیکاری 10.5 درصدی پاییز سال 93 اندکی افزایش داشته است. در سال آینده روند بیکاری چگونه خواهد بود؟

نرخ بیکاری در پاییز سال 94 با اندکی کاهش نسبت به تابستان به 10.7 درصد رسید اما در مقایسه با بیکاری 10.5 درصدی پاییز سال 93 اندکی افزایش داشته است. در سال آینده روند بیکاری چگونه خواهد بود؟

زهرا کریمی، اقتصاددان در پیش‌بینی نرخ بیکاری سال 95 می‌گوید: با توجه به شواهد موجود و شرایط پیش آمده انتظار می‌رود نرخ بیکاری کاهش یابد و از اواخر تابستان سال بعد، شاهد تغییرات مقبتی در بازار کار باشیم.

زهرا کریمی در این خصوص می‌گوید: تحریم‌ها برداشته شده و بنگاه‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری به بازار ایران آمده‌اند. این سرمایه‌گذاران معتقدند بازار ایران بازار خوبی است. همین انتظارات کمی جو اقتصاد را مثبت کرده است و به انتظارات مثبتی در اقتصاد دامن زده است. به نظر می‌رسد کمی سایه رکود از بنگاه‌های اقتصادی دور شود.

وی به کاهش فشارهای اقتصادی اشاره کرده می‌گوید: فشار تحریم‌ها که برداشته شده انتطار خوبی در اقتصاد ایجاد شده است. به نظر می‌رسد اگر شرایط به خوبی پیش‌ نرود این همه سرمایه‌گذار برای حضور در بازار ایران اظهار تمایل نکنند. اما به دلیل این حجم استقبال می‌توان گفت که سال 95 سال بهتری خواهد بود و نشانه‌های خوبی در اقتصاد ایجاد می‌شود.

البته وی تاکید می‌کند که قطعا تغییرات مثبت نه از ابتدای سال که از نیمه دوم سال و اواخر تابستان مشاهده خواهد شد.

کریمی معتقد است حتی با وجود بهبود فضای اقتصاد بنگاه‌هایی که پیش از این رکود و تورم سال‌های پیش زا تجربه کرده‌اند بلافاصله نیروی جدیدی جذب نمی‌کنند. بنگاه‌ها صبر می‌کنند که کمی شرایط بهبود یابد. ثبات در اقتصاد ایجاد شود و سپس ممکن است تغییرات مثبتی در بازار کار ایجاد شود.

وی می‌گوید: البته نمی‌توان همه انتظارات و خواسته‌ها را هم به دولت و بنگاه های اقتصادی موکول کرد. مردم باید کمی تلاش کنند تا شرایط در سال 95 بهتر شود. اما قطعا سال 95 سال اقتصادی بهتری خواهد بود.

مردان اقتصادی کابینه هم به سال 95 امید زیادی بسته‌اند. چون اولین سال بدون تحریم در اقتصاد ایران است. صادرات نفت هم قرار است از یک میلیون بشکه در روز به دو هزار و 250 بشکه افزایش دهد و اخبار هم نشان می‌دهد مجلس این پیشنهاد دولت را پذیرفته است. افزایش صادرات نفت احتمالا رشد یک درصدی سال 94 را در سال 95 بهبود بخشد و آنگونه که پیش‌بینی‌ها می‌گوید باید انتظار رشد پنج تا شش درصدی را داشته باشیم. رشدی که اگرچه ممکن است پایدار نباشد اما دولت امید زیادی به اشتغال‌ایی از محل این رشد بسته است.

منبع:اقتصادنیوز

 

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید