کلان شهرها در معرض خطر خاموشی

کمتر از ۲۰۰ مگاوات از رسیدن سطح مصرف تا سقف تولید عملی برق در کشور فاصله داریم و در ساعتهای پیک ذخیره نیروگاه ها به زیر ۱۰۰۰ مگاوات می رسد؛ این یعنی خطر خاموشی بیخ گوش ماست و تنها با صرفه جویی و کاهش مصرف در ساعات پیک می توان از خاموشی فرار کرد.
کلان شهرها در معرض خطر خاموشی

به گزارش صنعت نویس، روز گذشته باز هم شاهد افزایش مصرف برق در ساعات پیک بودیم. در ساعت 14 و 49 دقیقه دیروز پیک لحظه ای مصرف برق به میزان 54 هزار و 812 مگاوات به ثبت رسید. این در حالی است که به گفته «حمید چیت چیان» وزیر نیرو حداکثر میزان برق تولیدی کشور در حال حاضر در هر لحظه 55 هزار مگاوات است.

این یعنی کمتر از 200 مگاوات از رسیدن سطح مصرف تا سقف تولید عملی برق در کشور فاصله داریم و در ساعتهای پیک ذخیره نیروگاهها به زیر 1000 مگاوات می رسد. به عبارتی دیگر خطر خاموشی بیخ گوش ماست و تنها با صرفه جویی و کاهش مصرف در ساعات پیک می توان از خاموشی فرار کرد.

خطر بروز خاموشی ها کلانشهرها را که فشار بار توزیعی برق روی شبکه توزیع آنها به علت تعداد و تمرکز جمعیتی از یک سو و فرسودگی بخشی از تجهیزات توزیع بالاتر است، بیش از شهرهای کوچک و روستاها تهدید می کند؛ اما اگر مردم در ساعات پیک (12 تا 16 و 20 تا 23) نسبت به مدیریت مصرف برق توجه لازم را داشته باشند، می توان از این روزهای گرم تابستان بدون بروز خاموشی های گسترده عبور کرد.

میزان صرفه جویی لازم برای هر مشترک در ساعات پیک بین 5 تا 10 درصد اعلام شده که می توان با رعایت الگوهایی در مصرف، به راحتی به این میزان از صرفه جویی رسید.

«آرش کردی» مدیرعامل شرکت توانیر در این خصوص گفت: "مشترکان در ساعت های پیک برق در فاصله ساعت های 12 تا 16 و 19 تا 23، با رعایت نکات ساده ای چون استفاده از دورکند کولرهای آبی و یا تنظیم درجه کولرهای گازی بین 23 تا 25 درجه و عدم مصرف همزمان وسایل پرمصرف برقی در ساعت های پیک برق، ضمن کمک به کاهش هزینه های خود، مجموعه صنعت برق را نیز در خدمت رسانی بهتر یاری دهند."

منبع:تسنیم

افزودن نظر جدید