کشف سیب و پرتقال جاسازی شده قاچاق

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از کشف ۲.۵ تن محموله سیب و پرتقال قاچاق جاسازی شده در هرمزگان خبر داد و گفت: طی روزهای آینده این محموله کشف شده در این استان امحاء می‌شود.

قاسم خورشیدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: طی هفته گذشته ۲.۵ تن محموله سیب و پرتقال قاچاق که از امارات به هرمزگان وارد شده بود، کشف شد که این محموله در کانتینری جاسازی شده بود که حاوی محصولات وارداتی دیگر بود و طی روزهای آینده این میوه قاچاق امحاء می‌شود.

وی افزود: یکی از دلایل قاچاق میوه که البته یک‌هزارم نیاز سالانه کشور به این محصولات است، تنوع‌طلبی برخی از شهرها برای مصرف میوه‌های خارج از فصل و لوکس است که البته این میوه‌ها قیمت بسیار بالایی دارند و قشر متوسط و ضعیف جامعه هیچ‌گاه نمی‌تواند این میوه‌ها را خریداری و مصرف کنند.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: گرچه از نظر میزان و حجم، میوه‌های قاچاق نسبت به دیگر محصولات سهم بسیار اندکی دارند، اما با توجه به مسائل بهداشتی، قرنطینه‌ای و ابعاد بیوتروریسمی که می‌تواند خسارات و زیان‌ جبران‌ناپذیری برای بخش اقتصادی و سلامت جامعه داشته باشد، نسبت به این مسئله حساسیت بالایی وجود دارد و با جدیت دنبال می‌شود.

خورشیدی با بیان اینکه برخی که هدف واردات میوه را دنبال می‌کنند و برای آن فشار بسیاری به دولت وارد می‌کنند، قاچاق میوه را بزرگ‌نمایی کرده تا بتوانند مجوز واردات میوه را از دولت بگیرند، تصریح کرد: سالانه بیش از ۱۷ میلیون تن انواع محصولات باغی از جمله میوه در کشور تولید می‌شود که بسیار بیشتر از نیاز داخلی کشور به این گونه محصولات است و از این جهت ایران پتانسیل بسیار مناسبی در صادرات انواع میوه و محصولات باغی در کشورهای منطقه دارد. بنابراین نیازی به واردات میوه نداریم.

وی تاکید کرد: از نظر وزارت جهاد کشاورزی و دستگاه‌های متولی واردات چهار قلم میوه گرمسیری از جمله موز، آناناس، نارگیل و انبه مجاز است و بقیه میوه‌ها در صورت واردات به کشور قاچاق محسوب می‌شوند که طی ۹ ماهه نخست امسال بالغ بر ۱۵۰۰ تن محموله‌های مختلف میوه‌ای قاچاق کشف شده است که ارزشی بیش از ۱۱۳ میلیارد ریال دارند.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید