دو دغدغه این روزهای وزیر اقتصاد

کرباسیان: مشکلات اقتصادی ایران را بزرگنمایی نکنید

وزیر اقتصاد نوشت:«ما مردم را درک می‌کنیم ولی سعی هم می‌کنیم به آن‌ها اطلاع دهیم که نباید بیش‌ازاندازه نگران باشند. مردم باید این واقعیت را بپذیرند که بازار ارز دچار تلاطم شد و با اقدام دولت هم مسیر اصلاحی را پیش گرفت.»
کرباسیان: مشکلات اقتصادی ایران را بزرگنمایی نکنید

به گزارش صنعت نویس، مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی در یادداشتی صفحه اینستاگرام خود نوشته است:«یک سوال ذهن بسیاری از فعالان اقتصادی و حتی مردم عادی را درگیر خودکرده است: «آیا اقتصاد ایران در بحرانی‌ترین روزهای خود قرارگرفته است؟

برای من که هر روز در جلسات بسیاری شرکت می‌کنم، فرصت گفت‌وگو با فعالان بخش‌خصوصی و مدیران دولتی را دارم و دائم در جریان امور هستم، پاسخ به این سؤال کمی پیچیده شده است. چرا که می‌بینم باور عمومی با واقعیت عینی تطبیق مطلق ندارد. به معنای دقیق‌تر ذهن جامعه از واقعیت‌ها فراتر رفته است.

طی یک سال گذشته اقتصاد ایران در کمتر موضوعی عقب‌گرد داشته است. نرخ رشد اقتصادی مثبت، نرخ تورم باثبات و کمتر از ۱۰ درصد، اشتغال‌آفرینی، جلب نظر بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی به اقتصاد ایران، حرکت مؤثرتر در جهت دولت الکترونیک، شفافیت دخل ‌وخرج دولت و چندین اقدام ریزودرشت دیگر نشان‌دهنده مسیر اصلاحی است و اصلاح اگرچه به معنای قرار گرفتن در جایگاه مطلوب نیست، ولی معنایش عقبگرد یا بحران هم نیست.

ریشه بخشی از نگرانی مردم در دو اتفاق نهفته است. اول اینکه برهم خوردن ثبات بازار ارز هرچند برای مدتی کوتاه، مردم را مضطرب کرد و دوم اینکه اخبار ناخوش‌آیند که گاهی با اغراق و بزرگ‌نمایی همراه است، شهروندان را در فضایی توأم با دلهره قرار داده است. خروجی هر دو این‌ها، بروز رفتارهای مالی و اقتصادی ناخوشایند از سوی بخشی از شهروندانی است که برای حفظ ارزش دارایی‌هایشان یا حتی کسب سود، دست به اقداماتی پر ریسک می‌زنند.

ما مردم را درک می‌کنیم ولی سعی هم می‌کنیم به آن‌ها اطلاع دهیم که نباید بیش‌ازاندازه نگران باشند. مردم باید این واقعیت را بپذیرند که بازار ارز دچار تلاطم شد و با اقدام دولت هم مسیر اصلاحی را پیش گرفت. اما آیا دقیقاً در نقطه مطلوب قرار داریم؟ خیر ولی روند رو به بهبود است.

به نظر می‌رسد امروز بحران بزرگ ما، عبور ذهن‌ها از واقعیت‌هاست. این وضعیت حاصل نوعی بی‌اعتمادی عمومی در سطح جامعه است که ذهن مردم را به‌جایی رسانده که وضعیت حاکم بر اقتصاد کشور را بسیار وخیم‌تر ازآنچه واقعاً هست، درک کنند.

امیدوارم فعالان بخش خصوصی، کارآفرینان، اقتصاددانان و حتی هنرمندان و چهره‌های مورد اعتماد مردم به این باور برسند که مسیر اقتصادی کشور به سمت بهبود می‌رود و نباید شهروندان را از آینده ناامید کرد. بخصوص اهل رسانه و جامعه فرهنگی می‌توانند با مطالعه و تحلیل واقع‌بینانه اولاً خودشان به بینشی دقیق دست یابند و دوما این باورشان را به جامعه هم انتقال دهند.

وزارت امور اقتصادی و دارایی رسالت خود می‌داند که در این مسیر همراه مردم باشد به همین جهت در وزارت خانه تلاش خواهیم کرد تا مجموعه‌های اطلاع‌رسان، منصف، دقیق و کاربردی با زبانی قابل ‌درک و روان را تهیه و در اختیار عموم مردم قرار دهیم که معیار دقیقی برای ارزیابی وضعیت اقتصادی کشور داشته باشند و کمتر ذهنشان را به عوامل مخدوش ‌کننده و فرا واقعیت‌ها بسپارند.»

منبع:خبرآنلاین

افزودن نظر جدید