کاهش 13 درصدی واردات کنجاله

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران از کاهش 13 درصدی حجم واردات انواع کنجاله 11 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد.
کاهش 13 درصدی واردات کنجاله

به گزارش صنعت نویس «مجید موافق قدیری» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا در تشریح آخرین وضعیت صنعت خوراک دام کشور و جهان گفت: در این مدت حدود هفت میلیون و 100 هزار تن ذرت دامی، یک میلیون و 220 هزار تن کنجاله سویا، 25 هزار تن کنجاله تخم پنبه، 26 هزار تن کنجاله کلزا و 18 هزار تن کنجاله آفتابگردان وارد کشور شده است.

وی، واردات انواع کنجاله شامل سویا، تخم پنبه و کلزا در یازده ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب 12، 45 و 38 درصد کاهش و واردات کنجاله آفتابگردان 360 درصد افزایش یافته است.
موافق قدیری نیاز نهاده های دامی غلات و انواع کنجاله های تولید خوراک دام کشور را 18 میلیون تن عنوان کرد و اظهار داشت: این میزان حدود 10 میلیون تن در بخش دام و هشت میلیون تن در بخش طیور مصرف می شود.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران پیش بینی کرد: سال آینده حدود 82 درصد ذرت دامی، 16 درصد گندم دامی، 36 درصد جو دامی و 90 درصد انواع کنجاله های مورد نیاز کشور از خارج از کشور وارد شود.
وی ظرفیت اسمی صنعت خوراک دام کشور را حدود 21 میلیون تن و ظرفیت بالفعل سال گذشته را حدود هشت میلیون تن برشمرد و تصریح کرد: از این رقم بخش خوراک دام چهار میلیون و 250 هزار تن، خوراک طیور سه میلیون و 500 هزار تن و آبزیان 250 هزار تن را به خود اختصاص داده بود.
وی میزان تولید گوشت قرمز را 806 هزار تن، شیرخام را 9 میلیون و 140 هزارتن، گوشت مرغ را دو میلیون 122 هزارتن و تخم مرغ را 931 هزارتن دانست.
این فعال اقتصادی اضافه کرد: در سال 94 بیش از 60 درصد تولید کنسانتره دام و طیور در واحدهای پرورشی تولید شد که این موضوع محل اشکال فنی، اقتصادی و بهداشتی است.

** تولید بیش از یک میلیارد تن خوراک دام در سال 2016
رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران گفت: بر اساس آمارهای اعلامی موسسه های معتبر بین المللی، برای نخستین بار حجم تولید بین المللی خوراک دام در سال 2016 میلادی از یک میلیارد تن فراتر رفته اما این حجم توسط تعداد کارخانه های تولیدی خوراک کمتری نسبت به سال قبل تهیه شده است.
وی اضافه کرد: این امر نشان دهنده تثبیت کارخانجات تولید خوراک دام در عرصه بین الملل و حتی کشورمان است که به طور احتمالی ناشی از تثبیت در مزرعه های پرورش و تولید محصولات پروتئین حیوانی و یا تخصصی شدن خوراک دام است.
به گفته وی، طبق گزارش های بین المللی رشد صنعت خوراک دام در کشورهای ویتنام، مکزیک و اسپانیا افزایش یافته است.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه به احتمال زیاد قاره آفریقا همچنان به روند داستان ساز بودن در آینده نیز ادامه خواهد داد، اضافه کرد: به طوری که برآورد پتانسیل رشد در حجم کم، چه بر اساس سطح تولید پایین خوراک دام به ازای هر نفر و چه حتی بخاطر تولید ناخالص داخلی، قابل توجه است، بنابراین ما به احتمال زیاد شاهد یکسری تحولات مهم در آن مناطق خواهیم بود.
وی با بیان اینکه بازار آفریقا یک بازار بالقوه برای صادرات تولیدکنندگان خوراک دام ایرانی مطرح است، ادامه داد: برای به فعلیت رسیدن این ظرفیت، بسیاری از پارامترهای فنی، اقتصادی و سیاسی باید رعایت شود.
به گفته موافق قدیری، تولید خوراک دام آفریقا هر ساله در حال رشد است اما تولیدکنندگان ایرانی قادر به ارزیابی دقیق تولید در این مناطق نیستند و نمی دانند چه زمانی صنعت خوراک دام در این قاره از نظر کیفیت و بهره وری به اندازه کافی رشد می کند.
وی گفت: مقدار خوراک دام در حال تولید در مقایسه با مناطق دیگر جهان به دلیل هزینه های بالا تهیه مواد اولیه تولید خوراک دام و هزینه های بالای مزارع پرورش دام و طیور بسیار کم است که درنتیجه سبب افزایش قیمت گوشت، شیر و تخم مرغ می شود.
این فعال صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان ادامه داد: برای نمونه اگر نیجریه بخواهد به سطح تولید خوراک دام کشورهای آمریکای جنوبی دست پیدا کند، باید 10 برابر بزرگ تر شود.
رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران با اشاره به بخش خوراک دام کشور مکزیک افزود: مکزیک سال 2016 پیشرفت قابل ملاحظه ای داشت به طوری که اکنون 20 درصد از کل تولید آمریکای لاتین متعلق به این کشور است.
موافق قدیری برخی از دلایل رشد بالا را مربوط به رشد تولید و برخی را ناشی از اعمال تغییر در روش ارزیابی ها در موسسه های بین المللی عنوان کرد.
وی اضافه کرد: در حالی که مکزیک خود را به عنوان یک تولید کننده برای مصارف محلی در نظر می گیرد و یک منبع بالقوه مواد غذایی برای بازارهای آمریکای شمالی است، اما به وضوح سیاست های جدید تجاری ایالات متحده آمریکا روی این موضوع تاثیر داشته است.
رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران اعلام کرد: با وجود برخی مشکلات همچون قیمت پایین شیر، تولید خوراک دام در اروپا 3.4 درصد رشد داشته است.
وی اظهار داشت: این یک رشد سالم است که به رغم تغییرات در سیاست های کشاورزی اتحادیه اروپا، باعث افزایش تولید خوراک دام نیز شده است.
این فعال صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان ادامه داد: برای نمونه تولید خوراک گاوهای شیری شاهد کاهش تولید در کشورهایی همچون آلمان و فرانسه بوده اما در همین حال شاهد رشد تولید در کشورهای چون ایرلند و هلند بوده است.
موافق قدیری معتقد است: به طور کلی کشورهایی که بتوانند با قیمت های بازارهای جهانی رقابت کنند، باید منتظر رشد و پیشرفت بیشتری باشند، به طوری که تولید خوراک دام در هر منطقه منعکس کننده این موضوع است.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید