کاهش واردات نفت هند از ایران

رویترز به نقل از منابع آگاه خبر داد در پی اختلاف میان دهلی نو و تهران بر سر توسعه یک میدان گاز طبیعی، هند قصد دارد خرید نفت از ایران را به میزان یک چهارم نسبت به سال میلادی گذشته کاهش دهد.
کاهش واردات نفت هند از ایران

به گزارش صنعت نویس به نقل از ایسنا، پیش از کاهش حجم واردات، هند تهدید کرده بود اگر حقوق توسعه میدان گاز طبیعی فرزاد B به یک کنسرسیوم هندی اعطا نشود، به پالایشگاه‌های دولتی شامل هندوستان پترولیوم، بهارات پترولیوم، پالایشگاه و پتروشیمی مانگلور و شرکت نفت هند دستور خواهد داد خرید نفت از ایران را کاهش دهند.

طبق گفته منابع آگاه از قراردادهای برنامه ریزی شده، کاهش حجم خرید، میزان واردات نفت ایران از سوی هند در سال مالی جاری را به ۳۷۰ هزار بشکه در روز می‌رساند.

طبق آمار نفتکش‌ها، هند پس از چین بزرگترین مشتری نفتی ایران است و سال میلادی گذشته حدود ۵۱۰ هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کرد.

بنا بر اظهارات منابع آگاه، واردات کمتر نفت از ایران در سال ۲۰۱۸-۲۰۱۷ شامل ۱۹۹ هزار بشکه در روز از سوی پالایشگاه‌های دولتی است که حدود یک سوم نسبت به سال گذشته کاهش خواهد داشت. پالایشگاه‌های خصوصی اسار و HPCL-میتال انرژی قراردادهای سال گذشته را برای خرید به ترتیب ۱۲۰ هزار بشکه در روز و ۲۰ هزار بشکه در روز تجدید کردند.

اکثر پالایشگاه‌های دولتی در تماس رویترز، حاضر به اظهارنظر در این باره نشدند.

وزارت نفت هند هم از اظهارنظر در این باره خودداری کرد.

تحلیلگران می‌گویند بجز اختلاف بر سر توسعه میدان گاز طبیعی، هند از کاهش اختلاف قیمت میان نفت برنت و نفت دوبی که واردات بیشتر نفت از اروپا به آسیا را جذاب‌تر کرده است، سود می‌برد.

به گفته احسان الحق از شرکت کی بی سی انرژی اکونومیکس، نفت برنت ارزان‌تر و شیرین‌تر از گریدهای متوسط تا سنگین از خاورمیانه است.

همچنین شرکت روس‌نفت روسیه پس از اینکه پالایشگاه وادینار اسار را خریداری کرد، ممکن است از نقاط دیگری بجز ایران و احتمالا از ونزوئلا، نفت بیشتری به هند وارد کند.

اما همه پالایشگاه‌های هندی قصد ندارند سفارش خرید از ایران را کاهش دهند. به گفته یکی از منابع، پالایشگاه خصوصی ریلاینس اینداستریز نخستین قرارداد ایرانی خود در هفت سال گذشته را برای خرید ۳۰ هزار بشکه در روز نفت خام فروزان سنگین امضا کرده است.

مجموع تقاضای نفت خام هند حدود ۴.۶ میلیون بشکه در روز است که این کشور را در رتبه سومین مصرف کننده بزرگ جهان پس از آمریکا و چین قرار می‌دهد. هند یکی از معدود کشورهایی بود که در دوران تحریم‌ها به خرید نفت از ایران ادامه داد.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید