کالاهای ایرانی در خارج چقدر مشتری دارند؟

کالاهای ایرانی به دلایل متفاوت از ورود به بازارهای جهانی بازمانده‌اند، مشکلاتی که در بخش زیرساخت صادرات وجود دارد، می‌تواند یکی از مشکلات موجود بر سر راه صادرات باشد اما گروهی نیز با طرح «نامناسب بودن کیفیت» کالاهای ایرانی معتقدند که بازارهای جهانی برای ورود کالاهای ایرانی نه تنها اشتیاق ندارند بلکه هیچ تمایلی هم در این زمینه ندارند.

به گزارش صنعت نویس،افشین سلیمانی، مدیر بازرگانی شرکت توسعه ساخت طباطبایی، فعال در زمینه تولید قطعات استراتژیک معدنی در گفت‌وگو با  درباره عدم استقبال لازم از تولیدات ایرانی اظهار کرد: از نظر من مشکل ما در درجه اول در معرفی کاربرد تولیدات ایرانی و فرهنگ‌سازی درباره این محصولات است زیرا هنگامی که کاربرد یک محصول به درستی معرفی نشود، به‌طور حتم مشتری داخلی و خارجی استقبال لازم را از این محصولات نخواهد کرد. از سوی دیگر دوام و پایداری یک محصول در بازار و در میان مشتری‌ها نیز می‌تواند به دلسردی متقاضی نسبت به استفاده از آن محصول تاثیر بسزایی داشته باشد. زیرا هنگامی که از یک برند حمایت‌های لازم در همه شرایط صورت نمی‌گیرد و باعث حضور منقطع یک برند می‌شود، تصویر این شرکت و محصولات آن در ذهن مشتری منفی خواهد شد که به عدم استقبال و خرید از این محصولات منجر خواهد شد.

او ادامه داد: از سوی دیگر استفاده از ابزارهای نامناسب برای معرفی محصول یکی دیگر از دلایل بی‌توجهی مشتری‌های خارجی به محصولات داخلی است زیرا هنگامی که از روش درست نسبت به ارائه و معرفی محصول استفاده نمی‌شود، به طور حتم مشتری آگاهی درستی از محصول نخواهد داشت و نمی‌توان انتظار تقاضای مستمر از او را داشت. همچنین می‌توان ریشه این بحث را در فرهنگ‌سازی غلط دانست زیرا در بسیاری از شرایط، ما فرهنگ‌سازی را با تحمیل‌سازی محصولات اشتباه می‌گیریم که این به هیج عنوان خوشایند مشتری نیست.

سلیمانی درباره کیفیت و استاندارد محصولات صادراتی ایرانی گفت: کیفیت و استاندارد توسط مصرف‌کننده تعریف می‌شود زیرا در زمانی که تولیدکننده قصد دارد با توجه به سلیقه مشتری خارجی با ابزارهای ضعیف، تولیداتی داشته باشد، به طور حتم کیفیت محصولات از سطح بالایی برخوردار نبوده و مورد پسند مشتری نخواهد بود. پس عدم استقبال از کالاهای صادراتی ایرانی در سایر کشورها دلایل متفاوتی دارد که نمی‌توان تنها عدم استاندارد را عاملی برای این موضوع دانست.

کالای بی‌کیفیت، معضل جدی ما در صادرات و واردات

مجید هنرمند، مدیرعامل شرکت ریوا تحقیق، مجری طرح فرآوری سرباره‌های سرد فولاد مبارکه و ذوب‌آهن اصفهان درباره این موضوع اظهار کرد: متاسفانه کالای بی‌کیفیت یکی از معضلات مهم ما در زمینه واردات و صادرات است، زیرا بازرگانان ما به کیفیت کالا توجه لازم را ندارند و تنها به دنبال کسب سود از فعالیت خود هستند. همان‌طور که به دلیل اشتباه بازرگانان و تجار ما بازار صادراتی پسته و فرش ایران از دست رفت، در زمینه سایر محصولات هم‌چنین وضعیتی وجود دارد و در حال از دست دادن بازارهای صادراتی کشور هستیم.

او ادامه داد: از سوی دیگر در زمینه واردات ما نیز چنین شرایطی وجود دارد زیرا واردکنندگان ما با واردات محصولات بی‌کیفیت، به دنبال بالا بردن میزان سود خود هستند. به‌عنوان مثال محصولاتی که از چین وارد کشور می‌شود از کیفیت لازم برخوردار نیست و تنها دلیل آن واردات کالای درجه 3 و 4 با قیمت پایین است، در حالی که محصولات چینی که به سایر کشورها صادر می‌شود، از کیفیت بالایی برخوردار است.

هنرمند در ادامه افزود: از نظر من این تفکر که اوضاع اقتصادی ما مناسب نیست، غلط است زیرا مشکل اصلی ما اخلاق اقتصادی است که باعث بروز مشکلات زیادی برای اقتصاد کشور شده است.

سیمان ایرانی استاندارد است

مرتضی لطفی، مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس و خوزستان نیز درباره کیفیت سیمان‌های صادراتی اظهار کرد: با توجه به لزوم ورود ایران به wto، باید شاخص‌هایی مدنظر باشد که رعایت آنها از جمله موارد مهم برای ورود به این مجموعه است. بر همین اساس استاندارد محصولات صادراتی از جمله موارد مهم در این زمینه است زیرا محصولات ما باید استاندارد لازم را داشته باشد در حالی که اکثر استانداردهای موجود، بومی است.

او ادامه داد: با توجه به برنامه ششم، و ممنوعیت خام فروشی در آینده، رعایت استاندارد محصولات صادراتی ضروری است و خوشبختانه یکی از حساسیت‌های ما در انجمن سیمان، لزوم توجه به استانداردهای لازم است و انجمن درصدد است با استقرار یک آزمایشگاه مجهز در جهت حفظ صیانت این صنعت تلاش کند و تا امروز هم خوشبختانه سیمان تولیدی داخل با عدم استاندارد جدی مواجه نبوده و اکثر محصولات صادراتی با گواهی استاندارد صادر می‌شود.

گزارش از ساناز کلاهدوز

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید