"کافه بازار" اپلیکیشن اسنپ رانندگان را حذف کرد

کافه‌بازار یکی از اپلیکیشن‌های کلیدی مربوط به سرویس اسنپ را از سامانه خود حذف کرده است. کافه‌ بازار قوانین واضحی برای انتشار اپلیکیشن از سوی توسعه‌دهندگان دارد که به نظر می‌رسد اسنپ، یکی از اصلی‌ترین موارد این قوانین را زیر پا گذاشته است.
"کافه بازار" اپلیکیشن اسنپ رانندگان را حذف کرد

به گزارش صنعت نویس، موضوع اصلی به ماجرای محدود سازی رانندگان به استفاده‌ی صرف از اپ رانندگان اسنپ برمی‌گردد. این سرویس به رانندگان خود اجازه نمی‌دهد تا در موبایل اندرویدی‌شان، اپلیکیشن رقبا را نیز داشته باشند. برای مثال اگر یک راننده تصمیم بگیرد اپلیکیشن رانندگان تپ‌سی را دریافت و با دو سرویس کار کند، اسنپ تا زمان حذف شدن اپلیکیشن تپ‌سی اجرا نخواهد شد.

این راهکاری است که شرکت‌های تاکسی اینترنتی اخیراً در مقابله با استفاده‌ی رانندگان از سرویس «ویز» هم به کار گرفته بودند. در واقع این کار، نیاز به هیچ دسترسی خاصی در سیستم عامل اندروید ندارد. اپلیکیشن‌ها قادر هستند نام پکیج همدیگر را ببینند و توسعه‌دهنده می‌تواند تغییراتی را در اپ خود اعمال کند که تا زمان وجود داشتن یک اپلیکیشن خاص در موبایل شما، اپلیکیشن خودش اجرا نشود.

این مورد به شکل ضمنی در قوانین کافه بازار ذکر شده است. کافه بازار می‌گوید اپلیکیشن‌هایی که کاربران را ترغیب به حذف برنامه‌ای دیگر کنند حق انتشار ندارند. و این دقیقاً اتفاقی است که برای اپ رانندگان اسنپ افتاده است.

روابط عمومی اسنپ از اظهار نظر به دیجیاتو در رابطه با حذف شدن اپ رانندگان از سرویس کافه بازار امتناع می‌کند. با این حال روابط عمومی تپ‌سی، شرکتی که اخیراً شکایتش در شورای رقابت از اسنپ را پیگیری کرده است، خبر می‌دهد که تپ‌سی ارتباطی با حذف شدن اسنپ از کافه بازار ندارد اما «قطعاً کافه‌بازار کار درستی را انجام داده است و ما از آن پشتیبانی می‌کنیم».

«علیرضا رمضانی»، مدیر روابط عمومی تپ‌سی می‌گوید که اسنپ بر خلاف قوانین تجاری عمل می‌کند و به دلیل عدم وجود قوانین صریح برای کسب‌وکارهای نوپا، مرجعی وجود ندارد تا مشخص کند اسنپ در حال کار غیرقانونی است: «خلاءهای قانونی باعث می‌شود تا این درگیری و شکایت‌ها طولانی شود. بخشی از انرژی تپ‌سی در ماه‌های اخیر صرف مذاکره با قانون‌گذار شده است تا قوانین به نفع تمام استارتاپ‌ها باشد. جالب است که کافه‌بازار هم درک می‌کند که اسنپ در حال زیرپا گذاشتن قوانین است اما هنوز این مسئله در دل قوانین ما جایی ندارد.»

لازم به ذکر است که علت حذف شدن اسنپ رانندگان از سوی کافه بازار، هنوز به شکل رسمی بیان نشده و مدیر روابط عمومی کافه‌بازار به دلایلی در دسترس نیست. نتیجه‌گیری احتمالی در خصوص علت حذف شدن اپ رانندگان اسنپ، با جستجو در میان قوانین کافه بازار به دست آمده است.

منبع:دیجیاتو

افزودن نظر جدید