کاظمی:سال آینده از واردات بنزین بی‌نیاز می‌شویم

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: غیر از پالایشگاه آبادان بقیه پالایشگاه‌ها قدیمی هستند و مازوت زیادی مصرف می‌کنند بنا بر این اقتصاد پالایشگاه‌‌ها قابل توجیه و دفاع نیستند و باید ارتقا پیدا کنند.
کاظمی:سال آینده از واردات بنزین بی‌نیاز می‌شویم

به گزارش صنعت نویس به نقل از ایلنا، عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه ما توانستیم برای اولین بار در هشت ماهه نخست امسال روزانه 400 هزار بشکه فرآورده صادر کنیم، اظهار داشت: در حال حاضر تمام اسکله‌های نفتی کشور از جمله بندر ماهشهر ، بندرعباس ، لاوان و عسلویه اشغال است و همچنین قرار است دو اسکله دیگر نیز در ماهشهر اضافه کنیم.

وی افزود:‌ اکنون کشتی‌ها در بنادر منتظر بار هستند و این برای اولین بار در کشور رخ داده که تا این میزان تقاضا وجود دارد.

کاظمی ابراز امیدواری کرد که بتوانیم طی 10 ماهه اول سال جاری میزان صادرات فرآورده را به 600 هزار بشکه در روز برسانیم.

وی اظهار داشت: ما در سال 93 وارد کننده نفت گاز مایع بودیم اما امسال توانستیم که صادرات داشته باشیم.

معاون وزیر نفت ادامه داد: بازارهای صادراتی نفت گاز و گاز مایع ما در خشکی عراق و افغانستان هستند و به چین و هند نیز نفت گاز و مازوت صادر می‌کنیم.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم اصلاح پالایشگاه‌های قدیم بیان کرد: غیر از پالایشگاه آبادان بقیه پالایشگاه‌ها قدیمی هستند و مازوت زیادی مصرف می‌کنند بنا بر این اقتصاد پالایشگاه‌‌ها قابل توجیه و دفاع نیستند و باید ارتقا پیدا کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر برای جذب سرمایه در پالایشگاه‌ها اقداماتی انجام داده‌ایم از جمله اینکه ال سی فاز یک پالایشگاه آبادان با رقم 1.3 میلیارد دلار باز شده که امیدواریم با حضور مقامات چین و ایران تا پایان ماه جاری اجرایی شود.

وی افزود: این پروژه (ارتقای کیفی پالایشگاه آ‌بادان) با کنسرسیومی از شرکت ساینوپک چین و دو شرکت ایرانی با رقم 1.3 میلیارد دلار اجرا می‌شود که این رقم به 3 میلیارد دلار خواهد رسید و به این ترتیب کلیه محصولات پالایشگاه تبدیل به یورو 5 شده  و میزان مازوت از 40 درصد به 22 درصد کاهش خواهد یافت.

وی همچنین گفت: برای ارتقای کیفی پالایشگاه‌های اصفهان ، بندرعباس ، تهران و تبریز نیز مذاکرات انجام شده و در حال مطالعه هستیم.

وی ادامه داد: برای پالایشگاه تهران با شرکت ژاپنی و پالایشگاه اصفهان با شرکت دایلم کره جنوبی مذاکراتی داشتیم و برای پالایشگاه‌های بندرعباس و تبریز نیز مذاکرات آغاز شده که امیدواریم به نتیجه برسیم.

وی با اشاره به تکلیف دولت برای رساندن مازوت از 24 درصد به زیر 10 درصد تا چشم انداز 1404 خاطر نشان کرد: ارتقای کیفی تمامی پالایشگاه‌ها  تبدیل محصولات به یورو 4 و یورو 5 مجموعا 14 میلیارد دلار هزینه نیاز دارد.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه قیمت مازوت 30 درصد زیر قیمت نفت خام است باید تبدیل به دیگر فرآورده‌ها شود. بنا بر این با این کار اصلاح پالایشگاه‌های قدیمی و صرف هزینه برای این کار توجیه اقتصادی خواهد داشت.

کاظمی در باره پیشرفت پالایشگاه‌های جدید از جمله آناهیتا ، بهمن گنو و پارس پتروفیلد نیز گفت: در این پالایشگاه نیز جذب سرمایه‌گذاری آغاز شده است.

وی درباره میزان پیشرفت پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز تصریح کرد: این پالایشگاه طی 9 سال گذشته طبق برنامه پیشرفت نداشته است اما امسال روند کار تسریع شده و یکی از دلایل آن نیز رفع تحریم‌ها و پسابرجام است.

وی ادامه داد: تجهیزات اصلی فاز یک بنزین سازی مهرماه وارد کشور و نصب شده و روز گذشته نیز اولین کوره واحد بنزین سازی روشن شد و همچنین فاز یک واحد تفکیک نیز در مدار سرویس قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه 10 هزار بشکه نفتای این پالایشگاه به اصفهان ارسال شده و 60 هزار بشکه نفت سفید و نفت گاز هم صادر می‌شود، اظهار داشت: با راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس ما از ابتدای سال آینده از واردات بنزین بی‌نیاز می‌شویم در طی سال آینده نیز می‌توانیم صادر کننده باشیم.

وی در ادامه با اشاره به خطوط لوله احداث شده برای انتقال نفت خام و فرآورده اظهار داشت: در حال حاضر 14 هزار کیلومتر خط لوله احداث شده که 10 هزار کیلومتر برای انتقال فرآورده و 4 هزار کیلومتر برای انتقال نفت خام است که 7 پالایشگاه خشکی از طریق خط لوله و دو پالایشگاه نیز از طریق کشتی محصولات خود را منتقل می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه برخی از خطوط قدیمی است و نیاز به نوسازی دارد یادآور شد: خط لوله انتقال فرآورده از آبادان به تهران باید مسیر برگشت نیز داشته باشد و به این ترتیب با افزایش میزان خطوط انتظار می‌رود که حجم کسب و کار نفتکش‌های جاده پیما کاهش یابد.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر بنزین و نفت گاز یورو 4 و یورو 5 در 8 کلان شهر کشور توزیع می‌شود خاطرنشان کرد: با ورود بنزین یورور 4 پالایشگاه بندرعباس حجم تولید بنزین یورو 4 دو برابر خواهد شد.

وی با اشاره به عرضه سوخت نفت گاز به خودروهای سنگین بر اساس پیمایش تصریح کرد: این طرح از ابتدای مهرماه 94 آغاز شده و بر این اساس روزانه 7 میلیون لیتر نفت گاز کمتر به ماشین‌های سنگین تحویل داده شد و همین نسبت حجم قاچاق نفت گاز کاهش پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر 4 پارامتر مزاحم و آلودکننده هوا از جمله بنزن ، آروماتیک ، گوگرد و الفین کاهش یافته است اظهار داشت: در حال حاضر بیش از بنزین سکون هوا و عدم مجاورت کلانشهرها از جمله تهران با دریا و فعالیت اتومبیل‌ها و افزایش میزان کربن آلوده کننده هوا هستند لذا باید حمل و نقل ریلی و برقی افزایش یابد.

کاظمی با اشاره به رشد 5 درصدی مصرف بنزین در 10 ماهه سال جاری اظهار داشت: این میزان رشد به دلیل افزایش 9 درصدی خودرو و موتورسیکلت و رشد 4.6 درصدی gbp است اما 21 میلیون مترمکعب گاز cng نیز در کشور مصرف می‌شود. به این ترتیب می‌بینیم که روند رشد مصرف بنزین منفی بوده و عمده قاچاق فرآورده نیز مربوط به نفت گاز است که به دلیل پایین بودن قیمت آن اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 61 میلیون لیتر بنزین پایه در پالایشگاه‌های کشور تولید می‌شود میزان تولید نفت گاز را 90 میلیون لیتر ، نفت کوره 64 میلیون لیتر ، گاز مایع 60 هزار تن اعلام کرد و افزود: در سال جاری به طور میانگین روزانه 11 میلیون و 800 هزار لیتر بنزین وارد کشور شده است.

معاون وزیر نفت در ادامه درباره مصوبه اخیر مجلس در خصوص افزایش 5 درصدی قیمت فرآورده‌ها اظهار داشت: این مصوبه در سال‌های گذشته نیز وجود داشته به این ترتیب که هزار و 500 میلیارد تومان بودجه صرف تعمیر و نگهداری خطوط لوله می‌شد که این رقم در سال جاری کاهش می یابد لذا باید بتوانیم از صندوق توسعه ملی و فاینانس خارجی جذب سرمایه داشته باشیم.

وی درباره راه‌اندازی پالایشگاه‌های طرح سیراب اظهار داشت: این پالایشگاه‌ها با ظرفیت پالایش 480 هزار بشکه میعانات ساخته می‌شود و مذاکرات آن با شرکت ژاپنی جهت تامین لایسنس انجام شده است.

وی افزود: هر پروژه طرح سیراب 400 میلیون یورو هزینه دربردارد و انتظار می‌رود که تا سه سال آینده تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

کاظمی درباره مذاکرات انجا م شده جهت انتقال نفت خام از کردستان عراق به پالایشگاه تبریز تصریح کرد: در این خصوص و مذاکرات مربوطه به آن ربطی به پالایشگاه ها ندارد و دولت مذاکره خواهد کرد اما تاکنون دولت عراق در این رابطه جدی نبوده است.

وی همچنین درباره طرح برندسازی بیان کرد: این طرح به این ترتیب اجرایی می‌شود برندها بتوانند فرآورده را از ما تحویل بگیرند و شکایاتی که بابت کمیت و کیفیت می‌شود کاهش یابد. ضمن اینکه سازمان تعزیرات و موسسه استاندارد نیز بر این برندها نظارت خواهند داشت.

وی درباره مذاکره با کشورهای خارجی برای تامین فاینانس تصریح کرد: کشورهای ژاپن ، چین و کره جنوبی ، بیشترین حجم سرمایه‌گذاری را پیشنهاد داده‌اند البته آلمان و ایتالیا نیز ابراز تمایل کرده‌اند.

وی درباره صادرات فرآورده توسط بخش خصوصی نیز اظهار داشت:  فعلا صادرات فرآوردهای سوبسیدی در اختیار دولت است.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید