کاخ سفید: اعلامیه ایران نقض برجام نیست

سخنگوی کاخ سفید گفت که اعلامیه ایران برای طراحی و ساخت پیشران هسته‌ای دریایی تداخلی با برنامه‌ جامع اقدام مشترک ندارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید  روز سه‌شنبه در واکنش به دستور حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به رئیس سازمان انرژی اتمی این کشور در خصوص برنامه‌ریزی برای طراحی و ساخت واحدهای پیشران هسته‌ای جهت بهره‌گیری در حوزه حمل و نقل دریایی گفت: هم‌زمانی این اقدام ایران با مصوبه کنگره اتفاقی نیست اما اعلامیه ایران نیر خلاف برجام محسوب نمی‌شود و ما همچنان با توجه به توافق هسته‌ای به نظارت دقیق بر برنامه‌ هسته‌ای این کشور، از معدن گرفته تا کل چرخه سوخت، نظارتی که تاکنون بر برنامه‌ هسته‌ای هیچ کشور وجود نداشته است، ادامه خواهیم داد.

ارنست ادامه داد:‌ انتظار می‌رود که ایران این گونه فعالیت‌های خود در زمینه تحقیق و توسعه را طبق تعهدات بین‌المللی‌اش انجام دهد و ما نیز به واسطه توافق هسته‌ای قادر خواهیم بود تا پایبندی ایران به تعهداتش را راستی آزمایی کنیم.

وی همچنین با اشاره به مصوبه کنگره آمریکا در خصوص تمدید قانون تحریم‌های ایران مدعی شد که تمدید تحریم‌ها نقض برجام نیست و رئیس جمهور اوباما از همان ابتدا گفته بود چیزی که توافق هسته‌ای را تضعیف می‌کند، امضا نخواهد کرد.

سخنگوی کاخ سفید افزود:‌ تمدید قانون تحریم‌های ایران توافق هسته‌ای را نقض نمی‌کند و از همان ابتدا همین بوده است. ما هم به صورت علنی و هم به صورت خصوصی این موضوع را با مقامات ایرانی مطرح کرده‌ایم.

به گزارش ایسنا، رئیس جمهور کشورمان در پی اهمال، تعلل و نقض برجام از سوی آمریکا و پیرو تصمیمات شورای عالی امنیت ملی و هیات نظارت بر برجام دستورات جداگانه‌ای را به وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی صادر کرد و از آنها خواست تا اقدامات لازم  را برای واکنش به این رویکرد در آمریکا به کار گیرند.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید