سایپایی ها بهانه ای جدید برای واگذار نکردن بن رو تراشیدند

چوب سایپا لای چرخ رنو

قرارداد رنو در شرایطی تابستان سال گذشته به امضا رسید که اجرایی شدن آن هنوز هم مانعی بزرگ را بر سر راه خود می بیند، مانعی به نام سایپا.
چوب سایپا لای چرخ رنو

به گزارش خبرنگار صنعت نویس، رنو و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) تابستان 96 قرارداد همکاری مشترک خود را به امضا رساندند و بنا بود اجرای آن طی سال جاری کلید بخورد. این در شرایطی است که سایپایی ها به مانعی بزرگ بر سر راه قرارداد رنو تبدیل شده اند. طبق قرارداد منعقد شده، سایت بن رو (متعلق به سایپا) باید در عوض بدهی های سایپا به سازمان گسترش، به عنوان آورده این سازمان در اختیار رنو قرار گیرد. با این حال، سایپایی ها هر چند وقت یکبار با تراشیدن بهانه ای جدید، مانع عملی شدن انتقال بن رو به رنو می شوند.
تا پیش از این، مسوولان سایپا تاکید داشتند که به خاطر سهامداران و پایمال نشدن حق آنها، بن رو را به سازمان گسترش و رنو نخواهند داد و حالا نیز پای بدهی های این سایت را وسط کشیده اند. بر این اساس، سایپایی‌ها اعلام کرده‌اند بن رو را در صورتی به رنو واگذار می کنند که بدهی های آن را نیز خودروساز فرانسوی بپردازد و در غیر این صورت، بن رو بی بن رو. آن طور که روزنامه دنیای اقتصاد گزارش داده، "ایدرو و رنو این شرط را پذیرفته‌اند، اما مشکل اینجاست که سایپا می‌گوید بدهی‌های بن‌رو باید تا لحظه انتقال نهایی این سایت، تسویه شود. این در حالی است که ایدرو و رنو اعلام کرده‌اند بدهی بن‌رو را تنها تا تاریخی که پیش‌تر مورد توافق قرار گرفته، می‌پذیرند و تسویه بدهی‌ها از آن تاریخ به بعد، بر عهده خود سایپایی‌ها است."
مانع تراشی های سایپا در شرایطی است که به اعتقاد برخی کارشناسان، این شرکت می خواهد تا حد امکان اجرایی شدن قرارداد رنو را به تاخیر انداخته و به نوعی مانع حضور مستقل خودروساز فرانسوی در کشور شود. به عبارت بهتر، سایپا نمی خواهد به واسطه انتقال بی دردسر بن رو به رنو، راه را برای این رقیب سرسخت آینده خود هموار کرده و بازارش را به خطر بیندازد. با این شرایط، طبعا هرچه حضور رنو در ایران به تاخیر بیفتد، هزینه های تولید نیز بالا خواهد رفت و در نتیجه محصولات موردنظر خودروساز فرانسوی برای بازار ایران، نه تنها با قیمت بالایی تولید و عرضه می شوند، بلکه دیگر به روز نیز نخواهند بود.
گفته می شود رنو با تولید یکی از محصولاتش به نام "کوئید" در سایپا موافقت کرده، با این حال نارنجی های جاده مخصوص هنوز هم راضی نشده و به دنبال گرفتن امتیازهای بیشتری از خودروساز فرانسوی هستند.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید