چند درصد کارگران ساختمانی کارت فنی دارند؟

رییس سازمان نظام کاردانی استان تهران با بیان این‌که بیش از ۲۰ سال از ابلاغ قانون نظام مهندسی می‌گذرد گفت: طبق این قانون باید پس از ۱۰ سال تمامی کارگران ساختمانی گواهینامه مهارت فنی دریافت می‌کردند اما هم‌اکنون تعداد کارگرانی که از این شرایط برخوردارند کمتر از ۲۵ درصد است.

مهدی موذن در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: مشکلاتی در عرصه ساخت و ساز وجود دارد که هرچه تلاش کنیم به روی خودمان نیاوریم پیچیده‌تر خواهد شد. در کشور ۷۰ هزار هکتار بافت فرسوده داریم که ۵ ریشتر زلزله هم برای تخریب آن کفایت می‌کند. هموطنان عزیز ما در این سقف‌ها زندگی می‌کنند و حق نداریم نسبت به این مساله بی‌تفاوت باشیم.

وی افزود: مساله زلزله‌خیزی سرزمین عزیزمان را همه واقف هستیم. بر اساس جداول موجود بیش از ۸۰ درصد جغرافیای کشور در معرض وقوع زلزله شدید و خیلی شدید است؛ در حالی که عمر مفید ساختمان‌ها در ایران ۳۰ سال است که حتی بعضی معتقدند این رقم کمتر است و ما باید حسرت آن طرف دنیا را بخوریم که بعد از ۱۰۰ سال تازه اقدام به مرمت بناها می‌کنند.

رییس سازمان نظام کاردانی استان تهران با بیان این سوال که چرا باید سرمایه‌های ملی را در بخش ساختمان هدر دهیم، گفت: در کل فضای عمومی کشور از جمله کلان‌شهر تهران ساختمان‌هایی می‌سازیم که مقاوم نیست و ضوابط در آن رعایت نمی‌شود.

موذن تاکید کرد: مهندسین عزیز طراحی و دیزاین می‌کنند و در این قسمت همه چیز عادی است اما در نهایت استاد کار و کارگر که کارت مهارت فنی ندارند ساختمان می‌سازند. ۲۰ سال از زمان ابلاغ قانون نظام مهندسی می‌گذرد. تبصره ماده ۴ این قانون در آن زمان گفت ظرف ۱۰ سال کل کارگران کشور باید آموزش ببینند و کارت مهارت فنی دریافت کنند. اکنون بیش از ۱۰ سال از فرصتی که این قانون داده بود گذشته اما تعداد کارگرانی که کارت مهارت فنی دارند کمتر از ۲۵ درصد  است. با کدام کارگر می‌خواهیم جوش سالم اجرا کنیم یا بتن خوب بار بیاوریم؟ مگر نه این‌که ساختمان باید نقشه خوب، مصالح خوب، مقررات و ضوابط فنی داشته باشد؟

وی تصریح کرد: در حال حاضر همه می‌توانند ساختمان بسازند. انبوه‌ساز هستی یا نیستی، کارت مهارت داری یا نداری، پروانه اشتغال داری یا نداری، مهم نیست. هرکس اراده کند  با داشتن پروانه ساختمان می‌تواند در این کشور اقدام به ساخت و ساز کند. حداقل در کلان‌شهرها این‌گونه است.

رییس سازمان نظام کاردانی استان تهران با بیان این‌که طرح‌های محیط زیست در بناها عملیاتی نمی‌شود، گفت: قانون و مقررات وجود دارد اما درصد بسیار پایینی از ساختمان‌ها صنعتی‌سازی است. نمی‌گویم مثل همه دنیا باشد اما باید حداقل‌هایی را رعایت کرد.

موذن به سازمان‌های مرتبط با حوزه ساختمان از جمله سازمان نظام مهندسی، نظام کاردانی و انجمن‌های انبوه‌سازی سراسر کشور گفت: معتقدم این سازمان‌ها به  راه‌های خودشان هدایت نشده‌اند. در سازمان نظام مهندسی می‌بینیم با این همه نیروهای متخصص و ورزیده از توان واقعی مهندسان استفاده نمی‌شود. این تقصیر مهندسان نیست. هدایت آنها مرتبا دست دولت بوده و اگر امروز ضوابط رعایت نمی‌شود باید ببیینیم در گذشته چه رفتارهایی با این سازمان انجام شده است.

وی با اشاره به انبوه‌سازان نیز خاطرنشان کرد: در بخش انجمن انبوه‌سازان می‌بینیم ۲۱ سال پیش قوانین مربوطه تصویب شده و هنوز آیین‌نامه اجرایی نشده است. هنوز انجمن‌ها آن‌گونه که باید به رسمیت شناخته نشده و جایگاه واقعی آنها دیده نشده است. بعد داعیه این را داریم که می‌خواهیم یک میلیون واحد مسکونی در سال بسازیم. با تکدانه ساختن نمی‌توانیم به این هدف برسیم. اگر تک تک بسازیم  نمی‌توان ضمانت کرد کلیه مسائل فنی و ایمنی در آن رعایت شود. زمان آن است که انبوه‌سازی و صنعتی سازی صورت گیرد تا امکان کنترل و نظارت عالیه و تحقق اهداف عالی در حوزه ساخت و ساز محقق شود.

رییس سازمان نظام کاردانی استان تهران هم‌چنین از بی‌توجهی به این سازمان گلایه کرد و گفت: درباره سازمان نظام کاردانی باید با دلی پر از غصه صحبت کنیم. بر اساس قانون نظام مهندسی که برقرار و استوار است، سازمان نظام کاردانی هم دیده شده ولی امروز نظام کاردانی در شکل انزوا قرار گرفته و اگر مسوولین توجه نکنند رو به اضمحلال و نابودی است ... زمینه کار برای این سازمان و اعضای آن محدود شده و هیچ‌ گونه منابع اقتصادی به آن تزریق نمی شود، بعد انتظار داریم سر پا بایستد که این امکان وجود ندارد. بخصوص  در استان تهران با آن همه ابعاد اگر به فریاد نظام کاردانی نرسیم در حال اضمحلال است.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید