چرا پارکینگ های خودروسازان پر است؟

در جلسه ای که هفته گذشته به میزبانی سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد، موضوع دپوی محصولات در پارکینگ خودروسازان مورد بررسی قرار گرفت و طبق آن، ایران خودرو و سایپا ملزم شدند تا پایان آذر، نسبت به خروج آنها اقدام کنند. در این جلسه که خودروسازان، پلیس راهور و نمایندگانی از بانک مرکزی و گمرک حضور داشتند، دلایل مختلفی برای دپوی خودروها مطرح شد، از جمله کمبود قطعات، مشکلات حمل و نقل و همچنین مسائل مربوط به شماره گذاری.
چرا پارکینگ های خودروسازان پر است؟

به گزارش صنعت نویس،دپوی خودروها این ذهنیت را نزد افکار عمومی ایجاد کرده که خودروسازان به هوای افزایش قیمت، از عرضه همه محصولات خود به بازار خودداری می کنند تا به واسطه احتکار بخشی از تولیدات شان، زمینه لازم برای بالا بردن نرخ خودروها را آماده کنند. این در حالی است که خودروسازان دلایل دیگری در این ماجرا مطرح می کنند، از جمله کسری قطعات محصولات و مشکلاتی از قبیل شماره گذاری. آنها می گویند بیشتر خودروهای دپویی با مشکل کمبود قطعه مواجه و به اصطلاح ناقص هستند، بنابراین تا وقتی تکمیل نشوند، امکان عرضه آنها به بازار نیست. این موضوع را مدیران دو خودروساز بزرگ کشور در جسله سازمان بازرسی نیز عنوان کرده اند.
موضوع دیگری که در جلسه موردنظر به عنوان یکی از علل دپوی خودروها مطرح شده، مشکل شماره گذاری خودروها است. گویا 20 هزار خودرو به دلیل عدم شماره گذاری در پارکینگ ها دپو شده اند، آن هم در حالی که رئیس مرکز شماره گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا اعلام کرده این نهاد قادر است روزانه ۲۰ هزار دستگاه خودرو را شماره‌گذاری کند. وی البته تاکید کرده که "شبرنگ پلاک خودروها وارداتی است" و گویا این موضوع اجازه استفاده از ظرفیت کامل راهور ناجا برای شماره گذاری را نمی دهد. در کنار مسائل مطرح شده، عدم ترخیص قطعات و مواد اولیه هم به عنوان دیگر دلیل دپوی خودروها عنوان شده است. ظاهرا بخشی از قطعات و مواد اولیه یکی از قطعه سازان بزرگ داخلی به دلیل مشکلات قضایی، در گمرک دپو شده که این موضوع روند تکمیل محصولات ناقص را کند کرده است. در جلسه سازمان بازرسی البته نامی از این قطعه ساز برده نشده، اما به نظر می رسد منظور از آن یکی از دو شرکت کروز یا عظام است.
در نهایت اما در پایان جلسه موردنظر، قول و قرارهایی برای خروج خودروهای دپویی از پارکینگ خودروسازان گذاشته شده است. بر این اساس، خودروسازان متعهد شده اند که تا پایان آذر، محصولات دپویی را عرضه کنند. این در حالی است که با توجه به مشکلات مربوط به تامین قطعات، حتی در صورت خروج دپویی ها از پارکینگ خودروسازان، پدیده محصولات ناقص باز هم تداوم خواهد داشت.
خودرونامه

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید