حق سهامداران چه می شود؟

چرا مدیران سایپا در ماجرای "بن رو" سکوت کرده اند؟

مسوولان ارشد سایپا درحالی این روزها در مقابل واگذاری سایت بن رو به رنو سکوت کرده اند که به نظر می رسد نه خود و نه سهامداران این شرکت قلبا راضی به این ماجرا نیستند.
چرا مدیران سایپا در ماجرای "بن رو" سکوت کرده اند؟

به گزارش صنعت نویس، طبق تواقنامه رنو با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، سایت بن رو که زیرمجموعه سایپا به شمار می رود، در عوض بدهی این شرکت به سازمان گسترش، به خودروساز فرانسوی جهت تولید محصولات جدیدش واگذار خواهد شد.

اگرچه مسوولان سازمان گسترش می گویند برای این واگذاری، هماهنگی های لازم با سایپا انجام شده، با این حال منابع آگاه تاکید می کنند نارنجی های جاده مخصوص مخالف این واگذاری هستند. این در حالی است که سایپایی ها به دلیل هراس از واکنش تند سازمان گسترش، مخالفت خود را در ماجرای واگذاری بن رو به رنو علنی نکرده و به اصطلاح حفظ ظاهر می کنند. به عبارت بهتر، مدیران ارشد سایپا به خصوص مدیرعامل این شرکت که به طور مستقیم توسط سازمان گسترش و وزارت صنعت،معدن و تجارت انتخاب می شود، از بیم عتاب مسوولان بالادستی و همچنین احتمال جا به جایی شان، به صورت رسمی از مخالفت با واگذاری بن رو صحبت به میان نمی آورند.

هرچند به دلیل نفوذ دولت در صنعت خودرو کشور، مدیران خودروسازی به هر حال مجبورند تا حدی مطیع مسوولان وزارت صنعت و سازمان گسترش باشند، با این حال در مقابل منافع شرکت و سهامداران خود نیز مسوول بوده از این حیث، دین بزرگی بر گردن آنهاست. با توجه به آنکه بن رو سایت نسبتا پیشرفته ای بوده و هم اکنون میزبان دو محصول سایپا یعنی آریو و وانت پراید است، به نظر می رسد سهامداران سایپا راضی به واگذاری آن نبوده و از مدیران شرکت توقع دارند اقدامات لازم را در این ماجرا انجام دهند.

طبعا بن رو نه فقط حق سایپا، که حق سهامداران این شرکت نیز هست؛ بنابراین این پرسش پیش می آید که آیا بهتر نیست مدیران ارشد دومین خودروساز بزرگ کشور، محافظه کاری را کنار گذاشته و اجازه ندهند حق سایپا و سهامدارانش ضایع شود؟

 

برچسب‌ها :

دیدگاه‌ها

عالی بود

افزودن نظر جدید