اسلامی بیدگلی کارشناس اقتصادی تشریح کرد:

چرا دلار افسار پاره کرده است؟

اسلامی بیدگلی کارشناس مسائل اقتصادی بر این باور است که دولت قصد دارد نرخ ارز را افزایش دهد و به قیمت واقعی خود برساند اما نمی‌تواند این موضوع را به‌صورت علنی عنوان کند زیرا از بعد روانی که در جامعه ایجاد می‌شود هراس دارد.
چرا دلار افسار پاره کرده است؟

به گزارش صنعت نویس، دلار پس از چند ماه رکود، در روزهای گذشته بالاخره افزایش پیدا کرد و از مرز چهار هزار تومان هم عبور كرد تا جایی که حتي در معاملات روزهای گذشته قیمت دلار تا دقايقي از چهار هزار و ١٠ تومان گذشت.

مدت‌ها بود که در بازار سکه و ارز تغییرات و نوسانات آن‌چنانی را شاهد نبودیم. دولت با راهکارهای اقتصادی و با توجه به مشکلات، توانست قیمت سکه و ارز را تا حدودی ثابت نگه دارد، ثباتی که البته به گفته کارشناسان هیچ زمانی واقعی نبوده است.

در روزهای گذشته و با توجه به اظهارات اخیر ترامپ علیه ایران و مشخصاً برجام، به نظر می‌رسید که شاهد تغییرات در نرخ ارز باشیم. رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنانی برجام را یک توافق وحشتناک خواند و بعدازاین سخنان بود که قیمت دلار به‌یک‌باره روند صعودی به خود گرفت و تا مرز چهار هزار تومان رسید.

برخی از کارشناسان و فعالان اقتصادی اما بر این عقیده‌اند که سخنان ترامپ تأثیرات زیادی بر روی این تغییرات نداشته است، بلکه دولت تصمیم دارد تا نرخ ارز را به قیمت واقعی خود نزدیک کند زیرا نگه‌داشتن نرخ ارز بدترین نوع مدیریت است و باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاری در بخش ارز روند رو به رشدی داشته باشد.

سعید اسلامی بیدگلی، کارشناس مسائل اقتصادی و دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران؛ در گفت‌وگو با رویداد۲۴، با اشاره به افزایش نرخ دلار در روزهای گذشته گفت: قیمت ارز در ایران در روزهای آتی صعودی خواهد بود و به نظر می‌رسد که دولت تصمیم جدی خود را گرفته است برای اینکه نرخ ارز را به نرخ واقعی نزدیک کند. فراموش نکنید اگر تغییرات جدی در حوزه شبکه بانکی صورت بگیرد، آن‌وقت باید سیاست‌های مناسبی را در بازارهای مالی داشته باشیم، زیرا ممکن است چالشی که در سایر بازارها ایجاد می‌شود را در بازار پول هم شاهد باشیم.

بیدگلی بابیان اینکه نرخ ارز مدتی است که مورداشاره کارشناسان اقتصادی قرار می‌گیرد، تصریح کرد: به نظر می‌رسد نرخ ارز باید مقداری افزایش داشته باشد و به نرخ واقعی خود نزدیک شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: به هر صورت در ماه‌های اخیر ایران با تنش‌های در فضای بین‌المللی مواجه شده است، سخنان دونالد ترامپ یک ریسک محسوب می‌شود و ممکن است درصورتی‌که مشکلی برای برجام ایجاد شود، دوباره مراودات مالی بین‌المللی‌مان با مشکلات شدیدی مواجه شود. ممکن است سخنان ترامپ تأثیری بر روی قراردادها و توافقات بین‌المللی نداشته باشد؛ اما یک فعال اقتصادی که در خارج از کشور است ترجیح می‌دهد که با کشوری مانند ایران که دارای ریسک است همکاری نکند. ممکن است هیچ قانونی فعال و سرمایه‌گذار را برای همکاری منع نکند اما سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند تا با کشوری که ریسک کمتری دارند، همکاری کنند. متأسفانه هیچ‌کدام از سیاستمداران و اقتصاددانان ما به این موضوع توجهی نمی‌کنند و مدام می‌گویند قانون منعی برای همکاری ندارد! بله ممکن است قانون منعی ایجاد نکند اما بسیاری از فعالان و سرمایه‌گذاران سعی می‌کنند تا به سراغ کشوری بروند که همکاری با آن‌ها از ریسک کمتری برخوردار باشد.

بیدگلی تصریح کرد: اگر تنش‌ها در سطح بین‌المللی علیه ایران زیاد شود، حتی اگر قوانین برگشت‌پذیر نباشد، درخواست تجار و بازرگانان برای سرمایه‌گذاری و همکاری با ایران کمتر می‌شود و ممکن است کشورمان با مشکلات جدیی روبه‌رو شود.

این استاد دانشگاه بابیان اینکه بخشی از افزایش نرخ دلار می‌تواند هیجانی باشد، تصریح کرد: اگرچند روزنرخ دلار افزایش داشته باشد می‌بینیم که مردم رفتارهای هیجانی از خود نشان خواهند داد و این هیجان بر نرخ ارز تا حدودی تأثیرگذار است. جو و تنش‌های که اخیراً ایجادشده است اصلاً به نفع کشورمان نیست و این ممکن است برای سرمایه‌گذاران و مردم این حساسیت را ایجاد کند که احتمال دارد عرضه ارز با مشکل مواجه شود.

این کارشناس و فعال اقتصادی با تأکید بر اینکه چندین سال است که می‌گوییم نرخ ارز باید مطابق با نرخ بهره کشور ما و نرخ بهره کشور هدف و نرخ رشد باشد، تصریح کرد: متأسفانه در کشور ما نرخ ارز اساساً به دلیل اینکه عرضه‌کننده بزرگ دولت است و روی بازار کنترل دارد؛ دیگر بازار آزاد تعیین‌کننده این نرخ نیست. ما انتظارمان این است که نرخ ارز تقریباً با نرخ تورمی رشد کند، اما در سال‌های گذشته این کار صورت نگرفته است؛ به نظر می‌رسد دولت تصمیم دارد تا نرخ ارز را تصحیح کند.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران؛ ادامه داد: البته دولت هیچ‌گاه این موضوع را صراحتاً اعلام نمی‌کند زیرا از اثرات آن در جامعه هراس دارد. ما 40 سال است که در کشور نرخ ارز را به‌صورت غیرواقعی و مانند فنر نگه‌داشته‌ایم و جلوی واردات و صادراتمان را با این نرخ ارز سرکوب‌شده گرفته‌ایم و دولت نیز مدام مجبور است هزینه‌های ارزی خود را افزایش بدهد. درآمدهای دولت با این نرخ ارز و این بودجه، با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده است.

بیدگلی بابیان اینکه نگه‌داشتن نرخ ارز اصلاً فرایند صحیح و مناسبی نیست، خاطرنشان کرد: نرخ ارز باید از طریق بازار آزاد و بر اساس معادلات اقتصادی تعیین شود. من با افزایش نرخ ارز به‌صورت واقعی موافق هستم زیرا چاره‌ی دیگری در این خصوص نداریم؛ اگر دوباره بخواهیم این نرخ ارز را نگه‌داریم مجبوریم دو سالِ دیگر ضررهای ارزی بیشتری را تحمل‌کنیم که اثرات منفی‌اش بسیار بیشتر خواهد بود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: افزایش نرخ ارز تأثیرات روانی در جامعه دارد؛ اگر بخواهم درصدی را برای این افزایش در نظر بگیرم معتقدم که نرخ ارز تا 10 درصد جا دارد که افزایش پیدا کند. اگر این اتفاق بیافتد دیگر ارز را به محلی برای سرمایه‌گذاری تبدیل نمی‌کنیم. اقتصاد موضوعی نیست که بتوان با آن بازور برخورد کرد، اقتصاد می‌آید و از روی شما رد می‌شود. ما چندین بار تجربه این را داشته‌ایم که نرخ ارز را به‌زور نگه‌داریم! بارها خواسته‌ایم نرخ تورم را کنترل کنیم اما بعد از مدتی به‌صورت آنی، با تورم 40 درصدی مواجه شدیم. معتقدم هرچقدر که نرخ ارز را غیرواقعی نگه‌داریم محلی می‌شود برای سرمایه‌گذاری مردم! و این بدترین نوع مدیریت است که ارز محلی برای سرمایه‌گذاری شود. اگر قیمت ارز واقعی شود دیگرکسی نمی‌رود در این محل سرمایه‌گذاری کند و سرمایه در بخش مولد کشور جاری می‌شود.

منبع:رویداد24

افزودن نظر جدید