چرا بانک ها به بنگاهداری روی آوردند؟

یک کارشناس بانکی می گوید:«باوجودی که بزرگترین مشکل بانکها، موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز بود که با تصمیم مسئولان بانک مرکزی این مشکل حل شده است،اما باید توجه داشت که آنچه بانکها را در تنگنا قرار داده ،سهم پایین سرمایه از میزان بدهی بانکهاست.

سید بهاالدین حسینی هاشمی در گغت وگو با خبرآنلاین با بیان اینکه پول‌های مشکوک الوصولی که در شکبه بانک ما وجود دارد ،اظهارداشت: این پولها به عنوان دارایی های جدی مطرح است، در حالی است که با استاندارهای جهانی به معوقات ســود تعلق نمی گیرد.

وی افزود: این دارایی ها قفل شــده و از چرخه اقتصاد خارج شـده اند،اگر به بانکها برگردد، بانکها توان تسهیلات دهی بالایی پیدا مي کنند. زمانی این اتفاق خواهد افتاد که قانون ورشکستگی مناسب داشته باشیم.

این کارشناس بانکی یادآورشد: میزان مطالبات معوق، 50 درصد تسهیلاتی است که اعطا شده است و از طرفی نظام حسابرسی هم در بانکها مشکل دارد و یان در شرایطی است که بانکها ساختار مالی سالمی ندارند.

حسینی هاشمی خاطرنشان کرد:در سالهای گذشته بانکها مجبور به بنگاه داری شده اند، در حالی که خود نیز در این داسـتان مقصر نیستند. آنها باید از تسهیلات گیرندگان ســود مي گرفتند در حالی که همه نرخها دستوری بود و بانکها از این جهـت در ناحیه زیان بودند. به همین دلیل مجبور شدند وارد شـرکت داری شوند.

او اضافه کرد: این اتفاق به ویژه از زمانی که بانکهای بزرگ و خصوصی سهامدار پیدا کردند، شدت گرفت. در این وضعیت سهامداران در مجامع از بانکها سود مي خواستند و این درحالی بود که در گذشته، بانکها صرفا خدمتگذار بودند و فقط حقوق دستمزد مي دادند و هزینه ای نداشتند.

این کارشناس بانک خاطرنشان کرد: سهامداران به هر ترتیب سود مي خواستند در نتیجه برای ایجاد سود، به انواع فنون و تدابیر یا حتی تقلب ها روی آوردند. این باعث شد بانک از مسیر بانکداری وارد تجارت، سرمایه گذاری در ساختمان و بازرگانی شود.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید