چالش رقابت در بازار خودروهای وارداتی

افزایش قیمت خودروهای وارداتی از ابتدای سال‌جاری در حالی رقم خورده که وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقد است اجرای مقررات این وزارتخانه در پساتحریم نه تنها منجر به ایجاد رقابت شده، بلکه به متعادل شدن قیمت‌ها نیز کمک کرده است؛ حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا توامان ایجاد رقابت و تعادل‌سازی قیمت‌ها در بازار وارداتی‌ها عملا اتفاق افتاده است؟

بعد از لغو تحریم‌های بین‌المللی وزارت صنعت با ابلاغ دستورالعمل اخذ نمایندگی رسمی شرکت‌های خارجی از شرکت‌های مادر، واردات خودرو به کشور را تنها از مسیر نمایندگی‌های مستقیم به کشور مجاز دانست. هر چند این دستورالعمل تا اوایل دی‌ماه سال گذشته اجرایی نشد، اما پس از ابلاغ بخشنامه 12 دی‌ماه معاون اول رئیس‌جمهوری درخصوص کنترل بازار ارز نمایندگی‌های غیرمستقیم واردکننده خودرو و شرکت‌های متفرقه از لیست ثبت سفارش واردات خودرو حذف شدند. در شرایطی که وزارتخانه بر اجرای این قوانین پافشاری بسیاری دارد، اما بازار خودرو شاهد روند آهسته افزایش قیمت خودروهای خارجی است؛ موضوعی که برخی مقررات وزارت صنعت را دلیل اصلی آن می‌خوانند. در این بین روابط عمومی این وزارتخانه یکشنبه گذشته به خبرگزاری تسنیم گفته است که مقصر روند صعودی قیمت خودروهای خارجی وضع مقررات نیست؛ بلکه حذف واسطه‌ها موجب رقابت سالم از سوی نمایندگی‌های مجاز شده و تغییرات قیمت‌ها تابع عرضه و تقاضا در بازار است. طبق اطلاعیه وزارت صنعت می‌توان اینگونه استنباط کرد که هم‌اکنون با وجود نمایندگی‌های رسمی، رقابت در بازار وارداتی‌ها برقرار و قیمت نیز بر اساس رقابت شکل گرفته تعیین می‌شود. حال این سوال مطرح است که با وجود تنها یک نمایندگی از یک شرکت خارجی خاص چگونه می‌توان به رقابت مدنظر وزارت صنعت دلخوش بود؟

این موضوع در شرایطی مطرح است که در حال حاضر تنها برخی از شرکت‌های مادر مجوز نمایندگی به شرکت‌های ایرانی را ارائه کرده‌اند اما برخی شرکت‌های معتبر خارجی حاضر به ارائه چند نمایندگی همزمان در ایران نیستند. براین اساس در شرایط کنونی امکان رقابت قیمتی برای برخی محصولات در بازار خودرو کشور وجود دارد و برخی دیگر از محصولات هیچ‌گونه رقیبی را پیش‌روی خود ندارند.

دنیای اقتصاد

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید