چالش‌های ایران در بازار نفت

دانشگاه هوستون آمریکا اعلام کرد که ایران ممکن است به بازارهای جهانی نفت دسترسی پیدا کند، اما بخش نفت و گاز طبیعی ایران هنوز با چالش‌های جدی روبرو است.
چالش‌های ایران در بازار نفت

به گزارش صنعت نویس،اقتصاد ایران به دلیل سالها تحریم با مشکل مواجه شده است. این کشور همچنین برای پیدا کردن خریدار برای نفت خود در بحبوحه رقابت شدید در بازار که قیمت نفت را به کمتر از 30 دلار در هر بشکه رسانده، مشکل خواهد داشت.
سارا وخشوری، رییس گروه مشاور انرژی بین‌المللی اس وی بی می‌گوید: چالش اصلی ایران پیدا کردن مشتری و فروش نفت در بازار کنونی است. تولید نفت خام ایران از روزانه سه میلیون و 700 هزار بشکه در سال 2011 به حدود دو میلیون و 800 هزار بشکه به دلیل تحریمها تنزل کرده است.

در ماه ژانویه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در پی توافق هسته‌ای با کشورهای غربی لغو شدند. ایران در روزهای اخیر اعلام کرد که اولین محموله نفت خام خود را به اروپا صادر کرده است.

مقامات ایرانی می‌گویند که قصد دارند بلافاصله پس از لغو تحریم‌ها روزانه 500 هزار بشکه و ظرف شش ماه پس از آن 500 هزار بشکه دیگر به تولید نفت ایران بیفزایند.

وخشوری افزود: اما این مقدار افزایش به فضای انبار در بازار اشباع شده کنونی احتیاج دارد.

وی گفت: اروپا ممکن است هدف اصلی ایران برای صادرات نفت باشد. ایران در دوران تحریم‌ها سهم بازار روزانه حدودا 600 هزار بشکه‌ای خود را در اروپا از دست داده است و ممکن است بتواند حدودا روزانه 250 هزار بشکه از سهم بازار خود را پس بگیرد.

کلیف کوپچان، رییس گروه مشاور انرژی اورآسیا گفت: شرکت‌های بین‌المللی برای حفظ و افزایش تولید نفت ایران کلیدی خواهند بود اما فضای داخلی ایران به سختی از این موضوع استقبال می‌کند.

وی افزود: برخی شرکتهای نفتی بین‌المللی برای بازگشت به ایران تلاش خواهند کرد اما فکر می‌کنم بیشتر آنها با احتیاط واکنش نشان خواهند داد. ایران فضای سرمایه‌گذاری ضعیفی دارد.

به ویژه شرکت‌های آمریکایی تحت تحریمهای جداگانه غیرهسته ای که تعامل با ایران را به شدت محدود می‌کنند، همچنان از بازار ایران بیرون خواهند ماند. این تحریمها ممکن است اهرمی علیه ایران باشند، اما به معنای این هستند که شرکتهای آمریکایی از گشایشهای صورت گرفته در ایران تقریبا هیچ منفعتی نخواهند برد.

جو بارنس، از موسسه سیاسی بیکر در دانشگاه رایس گفت: در مجموع تاثیر افزایش تولید نفت ایران روی بازار به نوعی محدود خواهد بود.

این گزارش می‌افزاید: حتی اگر اعلام ایران مبنی بر افزودن روزانه یک میلیون بشکه به ظرفیت تولید نفت خود درست باشد، این بشکه‌های نفت جدید تنها بخش کوچکی از تقاضای جهانی برای نفت خواهد بود.

بارنس گفت: هرگونه تاثیر که افزایش تولید نفت ایران روی بازار بگذارد حاشیه ای است اما این بشکه‌های اضافی یک مانع دیگر پیش‌ روی تولید‌کنندگان خواهد بود که مجبورند قبل از اینکه بازار اشباع شده کنونی بتواند به وضعیت عادی بازگردد آنها را حذف کنند.

وی افزود: با توجه به افزایش تولید نفت ایران، اوپک موضوع دیگری برای بحث در زمان تشکیل جلسه آتی خود خواهد داشت. بارنس با اشاره به احتمال کاهش تولید اوپک برای افزایش قیمت‌ها، گفت: من از این موضوع تعجب نخواهم کرد.

منبع:ایسنا

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید