پیش بینی بازار نفت در هفته پیش‌رو

در این هفته از یک طرف، کاهش موجودی و تولید نفت آمریکا و کنار کشیدن آمریکا از توافق آب و هوایی پاریس، و از طرف دیگر افزایش نفت لیبی، افزایش تعداد دکل های آمریکا و تشدید نشدن کاهش تولید در تمدید توافق اوپک برای ۹ ماه دیگر، که هدف آن ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا بود، مهمترین وقایعی بودند که در هفته گذشته بر بازار نفت تاثیر گذاشت.
 پیش بینی بازار نفت در هفته پیش‌رو
 پیشبینی می شود که با بازشدن بازار ها در روز دوشنبه، آمریکا باز هم از تولید خود بکاهد تا اجازه دهد قیمت نفت بالا برود.
 
به گزارش تابناک ، روز جمعه در حالی بازار نفت به فعالیت های خود در هفته پایان بخشید که قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته  ۶۱ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۰.۰۲۲ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۶۲ سنت کاهش نسبت به روز قبل، بشکه‌ای ۴۷.۷۴ دلار صورت گرفت. در مجموع می توان گفت که هر دو شاخص در هفته گذشته حدود ۴ سنت کاهش یافتند و قیمت نفت به کمترین نرخ خود در سه هفته گذشته رسید.
 
کاهش قیمت ها در روز جمعه به خاطر افزایش نگرانی ها راجع به بیشتر شدن دکل های آمریکا و تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از توافق آب و هوایی پاریس بود. با خروج آمریکا از این توافق احتمال افزایش تولید افزایش می یابد که می تواند بر مشکل عرضه بیش از تقاضای نفت که حدود سه سال استگریبان گیر بازار شده است، بیافزاید.
 
روز چهارشنبه خبر افزایش تولید لیبی و همچنین نگرانی‌ها راجع به افرایش تولید آمریکا، موجب زیر سوال رفتن توانایی قرار داد کاهش تولید اوپک برای پایان بخشید به عرضه بیش از اندازه نفت شد، و در پی آن قیمت نفت کاهش یافت و به کمترین حد خود در سه هفته گذشته رسید.
 
چهارشنبه قیمت آتی نفت خام برنت لندن، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته، ۱.۵۳ دلار یا ۳ درصد کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای۵۰.۳۱ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱.۳۴ دلار یا ۲.۷ درصد کاهش، بشکه‌ای ۴۸.۳۲ دلار صورت گرفت.
 
به گزارش شرکت ملی نفت لیبی، انتظار می‌رود که در هفته گذشته تولید نفت لیبی ۸۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته باشد.
 
نگرانی از افزایش تولید لیبی به نگرانی از افزایش مداوم تولید نفت آمریکا افزوده شد که تقریبا ۱۰ درصد از اواسط سال گذشته رشد داشته و تولید نفت شیل به ۹.۳ میلیون بشکه در روز رسیده است. این رقم تولید، بسیار به سطح تولید عربستان و روسیه نزدیک است.
 
این در حالی ست که در آخرین ساعات روز چهارشنبه،  گزارش کاملی از سطح موجودی نفت خام آمریکا، توسط آژانس اطلاعات انرژی آمریکا منتشر شد که طی آن مشخص گردید، در هفته منتهی به ۲۶ می ۸.۷ میلیون بشکه کاهش یافته و به ۵۱۳.۲ میلیون بشکه رسیده است این در حالی ست که تحلیل گران پیش بینی کرده بودند که تولید در آن هفته ۲.۵ میلیون بشکه کاهش می یابد. این اطلاعات موجب افزایش قیمت نفت در روز پنجشنبه گردید.
 
این در حالی ست که در روز پنجشنبه دو هفته گذشته اوپک تصمیم به تمدید قرار داد کاهش تولید برای ۹ ماه دیگر، یعنی از ابتدای جولای ۲۰۱۷ تا ماه مارچ سال ۲۰۱۸ گرفت. تلاش اوپک در جهت پایان بخشید به عرضه بیش از اندازه نفت می‌باشد که نزدیک به سه سال است موجب اشباع بازار و در نتیجه کاهش قیمت شده است.
 
با اینحال، علی رغم تمدید قرارداد کاهش تولید برای ۹ ماه دیگر، قیمت نفت سقوط کرد. علت سقوط قیمت نفت در آن روز نا امیدی تجار از کاهش بیشتر تولید بودند. پیشتر منابع مطلع خبر داده بودند که امکان تعمیق قرارداد و کاهش بیشتر نفت از جمله موضوعاتی است که در نشست اصلی اوپک در وین که دیروز برگزار شد، مورد بحث قرار میگیرد. اما در نشست دیروز، میزان کاهش تغییری نداشت و این امر موجب نا امیدی سرمایه گذاران و خروج آن‌ها از بازارهای پرریسک‌تر شد.
 
این بار نیز تصمیم بر آن است که تولیدکنندگان غیر عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) این سازمان را در قرار داد کاهش تولید همراهی کنند. در صدر تولید کنندگان غیر عضو، روسیه به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت در جهان قرار گرفته است. 
 
درست مثل قرارداد اول که در اواخر سال ۲۰۱۶ توافق شد و قرار بود از ابتدای سال ۲۰۱۷ به مدت ۶ ماه اجرا شود، این بار نیز تولید روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش میابد. 

زمان اجرای قرارداد اولیه، در پایان ماه ژوئن به اتمام می‌رسد. با توافق روز پنجشنبه شاهد ادامه این قرارداد برای ۹ ماه دیگر خواهیم بود، اما با این وجود، قیمت نفت نتوانست آن چنان که انتظار می‌رفت تغییر پیدا کند و به بالای ۵۵ دلار برسد.
 
تمدید این توافق همزمان شده است با افزایش تولید آمریکا؛ یکی از تولید کنندگانی که در این توافق حضور ندارد. می‌توان گفت که از اواسط سال ۲۰۱۶ تولید آمریکا ۱۰ درصد افزایش یافته است و به ۹. ۳ میلیون بشکه در روز رسیده است، یعنی تقریبا به همان میزانی که دو تولید کننده بزرگ جهان، عربستان و روسیه، تولید می‌کنند.
 
بر اساس آمار موسسه بیکر هاگز، شرکت‌های حفاری نفتی آمریکا برای ۱۹ امین هفته متوالی تعداد سکوهای حفاری خود را افزایش داده و به ۷۲۲ سکو رسانده اند که بیشترین تعداد سکو از آوریل ۲۰۱۵ تاکنون است.
 
به عقیده تحلیلگران، با شروع فصل سفرهای تابستانی که در آمریکا با تعطیلات روز یادبود، در روز دوشنبه آغاز شده است، قیمت نفت افزایش خواهد یافت. چرا که در این فصل دید و بازدید‌ها در آمریکا زیاد می‌شود و مردم آمریکا برای گذراندن تعطیلات به شهر‌های دیگر سفر می‌کنند و در نتیجه تقاضا در برای انواع سوخت خودرو‌ها و سوخت هواپیما افزایش خواهد یافت
 
اتحادیه خودروهای آمریکا در آستانه روز یادبود اعلام کرد، این اتحادیه انتظار دارد ۳۹. ۳ میلیون شهروند آمریکایی در طی این تعطیلات رسمی ۵۰ مایل (۸۰ کیلومتر) یا بیشتر از محل زندگی خود به سفر رفته اند که بیشترین میزان سفر آمریکایی‌ها در تعطیلات روز یادبود از سال ۲۰۰۵ تاکنون بوده است.
 
باید توجه داشت که با کاهش قیمت نفت و رسیدن آن به حدود ۵۰ دلار، تولید نفت برای آمریکا آن طور که باید به صرفه نیست لذا به نظر می رسد که آمریکا نیز بیشتر تمایل به این داشته باشد که بخواهد تا افزایش چشمگیر قیمت نفت، فعلا از شتاب تولید خود بکاهد. به هر حال چیزی که می توان از آن مطمئن بود، این است که هنوز آن طور که باید تمدید قرارداد کاهش تولید بر روی قیمت نفت اثر نگذاشته است، لذا انتظار می رود که رفته رفته و با آرام شدن بازار و بازگشت سرمایه گذاران شاهد افزایش این قیمت و رسیدن آن به حدود ۵۳ دلار باشیم.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید