پیشنهاد عجیب کمیته امداد برای حذف یارانه!

رئیس کمیته امداد با بیان این که دولت راضی به تداوم پرداخت یارانه نبود ولی مجبور به انجام آن شد و الان هم نمی تواند آن را قطع کند، افزود: به دولت اعلام کردیم حاضریم متولی پرداخت یارانه باشیم به این صورت که پرداخت یارانه را قطع و اعلام کند هر کس نیازمند دریافت یارانه است، به کمیته امداد مراجعه کند.
پیشنهاد عجیب کمیته امداد برای حذف یارانه!

به گزارش صنعت نویس، پرویز فتاح با تاکید بر پرداخت یارانه به 75 میلیون نفر در شرایط فعلی، پررنگ کردن بیش از حد یارانه ها در جامعه را سبب ایجاد رخوت و تنبلی دانست و افزود: قصه یارانه ها برای همه دولتمردان باید درس عبرت باشد. حالا آن دولت این کار را انجام دادو این دولت از آن انتقاد کرد اما چرا همین دولت هم این کار را کرد؟ آن دولت به 60 میلیون یارانه می داد ولی چرا این دولت به 75 میلیون یارانه می دهد؟ این نشان می دهد که وقتی به بحثی دامن می‌زنیم، عواقبش را خود آن دولت هم نمی‌تواند کنترل کند. من مطمئنم این دولت راضی به پرداخت یارانه 75 میلیون نفر نبود، ولی مجبور به انجام آن شد و الان هم نمی‌تواند قطع کند.فتاح در ادامه از طرح پیشنهادی کمیته امداد به دولت در زمینه یارانه ها خبر داد و اظهار کرد: ما به دولت اعلام کردیم که حاضریم متولی این کار باشیم به این صورت که شما پرداخت یارانه را قطع و اعلام کنید که هرکس نیازمند دریافت یارانه است به کمیته امداد مراجعه کند. در آن صورت کسانی که حقیقتا نیازمند هستند یا احساس نیاز می کنند می توانند سراغ ما بیایند و ماهم اهلیت و ضرورت های دریافت یا عدم دریافت یارانه را بررسی و اقدام می کنیم. برای افراد نیازمند پرونده تشکیل می دهیم و می گوییم که ایشان تحت پوشش ماست. وی اجرای این طرح را زمینه ساز اظهار بی نیازی خانواده های غیرنیازمند دانست و افزود: اگر ما این طرح را پیاده کنیم بسیاری از خانواده ها به صورت خودکار با مراجعه نکردن برای تشکیل پرونده از دریافت یارانه انصراف خواهند داد و شما خواهید دید که بسیاری از مردم واقعا می گویند که ما فقیر و نیازمند 45 هزار تومان هستیم؟! قطعا نه.

خشت کج هدفمندی یارانه ها
پرداخت یارانه نقدی از آن جمله طرح هایی بود که اگر چه در ضرورت اجرای آن تردیدی بین کارشناسان وجود نداشت، اما به یکی از چالشی ترین طرح های اقتصادی دولت در سال های اخیر تبدیل شده است. از همان آغاز که دولت دهم این طرح را کلید زد، موضوع شناسایی خانوارهای نیازمند، به سوال اصلی پیش روی سیاست گذاران تبدیل شد. با این حال به دلیل انحراف های جدی در اطلاعات بودجه خانوارها و غیر شفاف بودن آن ها، این طرح مسکوت ماند. این خشت کج، در نهایت به کسری بودجه قابل توجه آن منجر شد. به طوری که نه تنها سهم تولید از آن عملاً فاکتور گرفته شد، بلکه در ادامه، کار به جایی رسید که دولت مجبور شد خارج از بودجه تعریف شده برای آن، چیزی هم از جیب بگذارد. به عنوان مثال، طبق تبصره قانون بودجه امسال که مربوط به منابع و مصارف هدفمندی یارانه هاست، در مجموع 33 هزار و 500 میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی در نظر گرفته شده است که برای یارانه حدود 61 میلیون نفر کافی خواهد بود. در هر حال در دولت یازدهم به رغم ایجاد حساسیت بسیار در مخالفت با پرداخت یارانه و تعبیر آن به عذاب الیم یا مصیبت عظما از سوی دو تن از وزیران، حذف یارانه ثروتمندان ره به مقصد مشخصی نبرد و در حالی که یارانه چهار میلیون نفر قطع شد، اما سخنگوی دولت اعلام کرد: با اعتراض بخشی از این افراد، در نهایت یارانه حدود یک میلیون نفر بازگشت. با این شرایط باید گفت هم اکنون، از مجموع 78 میلیون یارانه بگیر، دولت باید یارانه حدود 14 میلیون نفر را از بخش های دیگر تامین کند.

منبع:خراسان

افزودن نظر جدید