پیروزی نفتی ایران بر عربستان

نشست روز گذشته سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) فارغ از اثرگذاری که بر قیمت نفت داشت، صحنه دیپلماسی پنهان ایران و عربستان بود.
پیروزی نفتی ایران بر عربستان

نشست روز گذشته سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) فارغ از اثرگذاری که بر قیمت نفت داشت، صحنه دیپلماسی پنهان ایران و عربستان بود.

به گزارش ایسنا، عربستان که در ماه‌های اخیر فشار زیادی به ایران برای کاهش یا توقف میزان تولید نفت خود داشت، با این نیت قصد حضور در وین را داشت که ایران را نیز همراه با سایر کشورها وارد پروسه کاهش تولید نفت کند، اما ایران بارها تاکید کرد که بر مواضع اصولی خود مبنی بر بازگشت به سطوح تولید نفت قبل از تحریم‌ها پایبند است.

مذاکرات و میانجیگری‌ها تا پیش از نشست رسمی به اوج خود رسیده بود و عربستان نیز با تهدید به برهم زدن مذاکرات فشار خود به ایران را تشدید می‌کرد. تاجایی که نشست با کشورهای غیر اوپک را لغو کرد تا فشار به ایران برای پذیرش توافق اوپک را بیشتر کند.

در نهایت، اعضای اوپک در یکصد و هفتاد و یکمین نشست این سازمان برای نخستین بار از سال ٢٠٠٨ میلادی بر سر کاهش تولید نفت خام خود به اجماع رسیدند، از این رو توافق الجزایر اجرایی شد.

اعضای اوپک در نشست روز گذشته خود توافق کردند به مدت ٦ ماه از اول سال ٢٠١٧ میلادی روزانه یک میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه از تولید خود بکاهند و مجموع آن را به ٣٢ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه در روز برسانند و این منوط به همکاری کشورهای غیرعضو اوپک و کاستن روزانه ٦٠٠ هزار بشکه نفت از تولیدشان است.

١٤ عضو اوپک هم اکنون روزانه ٣٣ میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه نفت خام تولید می کنند. در آوریل سال ٢٠١٦ میلادی یعنی زمانی که کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای مذاکراه و توافق بر سر طرحی به نام «فریز نفتی» در نشست دوحه (٢٩ فروردین ماه امسال) گردهم آمده بودند، تولید نفت خام ایران بر اساس گزارش منابع ثانویه در ماه مارس اوپک سه میلیون و ٢٩٠ هزار بشکه بود.

بر اساس توافق مقدماتی (٢٨ سپتامبر، هفتم مهرماه) الجزیره، سطح تولید اوپک به ٣٢ میلیون و ٥٠٠ هزار تا ٣٣ میلیون بشکه در روز محدود خواهد شد.

آمارهای موسسه های مختلف از مازاد عرضه روزانه بیش از دو میلیون بشکه ای نفت در بازارهای جهانی حکایت دارد.

اعضای اوپک با تصمیم روز چهارشنبه که جدای از مسائل سیاسی رقم خورده است، ثابت کردند هنوز در شرایط سخت می توانند تصمیم‌های مهمی بگیرند و نقش مهمی در بازار انرژی جهان بازی کنند. پیش بینی ها حاکی از آن است که قیمت نفت با این تصمیم اوپک به محدوده ٥٠ تا ٥٥ دلار برای هر بشکه می رسد.

اعضای اوپک درحالی شب گذشته بر کاهش مجموع تولید خود به اجماع رسیدند که در این میان سهم هرکشور به طور مجزا مشخص شده است.

به گزارش ایسنا، ایران تنها کشوری است که در جدول مورد تایید اوپک اجازه افزایش تولید نفت تا ۹۰ هزار بشکه در روز را دارد.

براین اساس، ایران می‌تواند تولید نفت خود را از ۳.۷۹ میلیون بشکه فعلی براساس گزارش منابع ثانویه، تا ۳.۹۷۵ میلیون بشکه افزایش دهد.

اندونزی، لیبی و نیجریه نیز از کاهش تولید معاف شده‌اند، اما موضوعی درباره افزایش تولیدشان مطرح نشده است. سایر کشورها نیز همگی عهده دار بخشی از کاهش تولید نفت اوپک خواهند بود.

مدت توافق نشست ١٧١ اوپک ٦ ماه خواهد بود و با درنظر گرفتن شرایط و دورنمای بازارهای جهانی نفت خام برای ٦ ماه دیگر قابل تمدید خواهد بود.

براساس این جدول، بیشترین میزان کاهش تولید بر عهده عربستان خواهد بود که تولید روزانه خود را ۴۸۶ هزار بشکه کاهش می‌دهد و پس از آن، عراق با ۲۱۰ هزار و امارات با ۱۳۹ هزار بشکه کاهش تولید قرار می‌گیرند.

کویت، ونزوئلا و آنگولا نیز در رده‌های بعدی کاهش تولید نفت قرار دارند.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید