پیدا و پنهان رانت توقف ثبت سفارش خودرو

به نظر مي‌رسد وزارت صنعت با بستن سامانه ثبت سفارش خودرو، در پي كنترل هرچه بيشتر ميزان واردات خودروهاي خارجي به داخل كشور است و برهمين اساس هم قصد دارد فعلا تا سر و سامان يافتن تغييرات كابينه و وزارتخانه‌هاي مرتبط با واردات، همين روال ادامه يابد.
پیدا و پنهان رانت توقف ثبت سفارش خودرو

به گزارش صنعت نویس، خودرو از آن دسته کالاهایی است که همواره مورد توجه است و هر نوع تصمیم‌گیری می‌تواند این کالا را در حوزه قیمت متاثر کند. زمانی که مهربرجام زده شد یکی ازحوزه‌هایی که مورد توجه خاص قرار گرفت بخش خودرویی بود؛ هم برای واردات و هم برای قراردادهای خودرویی که حاصل آن تنوع تردد خودرویی بود.

اما پس از اجرايي شدن برجام، وزارت صنعت طي بخشنامه‌اي اعلام كرد؛ از اين پس تنها شركت‌هايي مي‌توانند به ثبت سفارش خودرو اقدام كنند كه به عنوان نماينده رسمي خودروسازان برتر جهاني در داخل كشور شناخته شوند. حالا اما سايت ثبت سفارش نه تنها براي افراد و شركت‌هاي متفرقه، بلكه براي نمايندگان رسمي خودروسازان نيز بسته شده است.

اين سايت كه تنها راه ارسال درخواست رسمي براي واردات خودرو به داخل كشور محسوب مي‌شود، بيش از دو ماه است كه بسته شده و هيچ فرد حقيقي يا حقوقي اجازه ثبت خودرو را ندارد. البته از اين دست اقدامات و تصميم‌هاي وزارت صنعت مسبوق به سابقه است چرا كه دي ماه سال گذشته بود كه براي مدتي مجددا سايت ثبت سفارش بسته بود اما در آن زمان ليست خودروهاي مجاز براي ورود نيز از روي سايت برداشته شد تا اين موضوع مشخص شود كه سايت جهت به‌روزرساني خودروهاي مجاز از دسترس خارج شده است. اما در حال حاضر ليست خودروهاي مجاز همچنان روي سايت قرار دارد.

حال آنكه وزارت صنعت در پاسخ به درخواست‌هاي مكرر شركت‌هاي واردكننده، اعلام كرده است كه سامانه ثبت سفارش جهت بررسي آمار و ايرادات درون سيستمي از دسترس خارج شده است. اين وزارتخانه همچنين قطع شدن ارتباط سيستم دفتر مقررات واردات و صادرات با گمرك جمهوري اسلامي را دليل ديگر اين اختلال اعلام كرده است.

اين در حالي است كه به گفته منابع آگاه، علت اصلي اين تصميم وزارت صنعت، افزايش چشمگير خودروهاي وارداتي به كشور طي ۳ ماه نخست سال جاري است؛ به نحوي كه در اين مدت ۳۰ هزار و ۷۱۴ دستگاه خودرو وارد كشور شده كه نشان‌دهنده رشد ۱۳۵ درصدي واردات خودرو است. كارشناسان معتقدند علت اين افزايش ناگهاني، رشد ميزان ترخيص خودرو از گمرك در پي ابلاغ دستورالعمل كنترل بازار ارز از سوي اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهور است. به اين ترتيب كه بسياري از شركت‌هاي متفرقه وغير نماينده كه خودروهاي وارداتي آنها در پشت درب‌هاي گمرك به دلايل مختلف مانده بود، تنها شش ماه فرصت داشتند تا كالاي خود را ترخيص كنند. لذا آنها همه تلاش خود را انجام داده و تمام سفارشات قبلي خود را در اين بازه زماني از گمرك ترخيص و وارد كشور كردند.

به نظر مي‌رسد وزارت صنعت با بستن سامانه ثبت سفارش خودرو، در پي كنترل هرچه بيشتر ميزان واردات خودروهاي خارجي به داخل كشور است و برهمين اساس هم قصد دارد فعلا تا سر و سامان يافتن تغييرات كابينه و وزارتخانه‌هاي مرتبط با واردات، همين روال ادامه يابد. البته ثبت سفارش شده‌هاي قبلي مشكلي براي ورود ندارند و ورود آنها بلامانع است اما اينكه وزارتخانه تا چه زماني قصد دارد بر همين روال پيش برود موضوعي است كه مشخص نيست.

موضوعي كه بارها مسوولان وزارت صنعت در مورد آن بحث كرده‌اند و حتي برخي گمانه زني‌ها اين توقف را به تعيين تكليف سكاندار جديد وزارتخانه مرتبط كرده بودند، حال كه وزير جديد سكاندار وزارت صنعت شده است به نظر مي‌رسد كه بايد اين ماجرا به سرانجام برسد. اما همين توقف دو ماهه به جاي اينكه بازار خودروي وارداتي را به سرانجامي برساند آشفته‌تر از قبل كرده است به گونه‌اي كه كساني كه داراي برگ ثبت سفارش قبلي هستند اين روزها برگه‌هاي ثبت سفارش خود را به مزايده و مناقصه برده و با قيمت‌هاي خاص مي‌فروشند.

منبع:اعتماد

افزودن نظر جدید