پیامدهای برهم خوردن برجام بر بازار مسکن

یک عضو کمیسیون عمران مجلس، گفت: در ماه های اخیر عرضه و تقاضا در بازار مسکن تغییر نکرده است، جو روانی حاصل از خروج آمریکا از برجام سرمایه های سرگردان را به بازارهای طلا و ارز هدایت کرده و احتمال وارد شدن به بازار مسکن نیز وجود دارد.
پیامدهای برهم خوردن برجام بر بازار مسکن

به گزارش صنعت نویس، سیدکمال الدین شهریاری با یادآوری خروج آمریکا از برجام، گفت: در پی این بدعهدی همه نسبت به مسئولان دولت آمریکا و شخص ترامپ یک انزجار و تنفری پیدا کرده اند که این خود می تواند به عنوان یک فرصت مورد توجه مسئولان کشور قرار بگیرد.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اکنون جامعه به دلیل تنفری که از رئیس جمهور دولت آمریکا پیدا کرده آمادگی حمایت از دولت را دارد، افزود: اگر دولت بتواند از این فرصت استفاده کند این وفاق و وحدت ملی به عنوان یک پشتوانه حل مشکلات و گذر از معضلاتی که احتمالا ممکن است برجام برای کشور ایجاد کند، راهگشا خواهد بود.

مقابله با پیامدهای برهم خوردن برجام با عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری

شهریاری ادامه داد: اگر خروج آمریکا از برجام را با پیام مقام معظم رهبری در سال جدید و سال های گذشته کنار هم بگذاریم در واقع می تواند پیام آور فرصت و آغازی برای تحقق اقتصادی پویا باشد که تاکنون از سوی مسئولان آن طور که باید و شاید دقت در اجرای آن نشده است.

وی با بیان اینکه درحال حضر باید با دقت و حساسیت بیشتری فرامین رهبری در حوزه شعار سال و همچنین توجه به تحقق اقتصاد مقاومتی مدنظر مسئولان و مردم قرار بگیرد، گفت: اگر ما خروج آمریکا از برجام را به عنوان یک فاجعه تلقی نکنیم و از نگاه مثبت به آن توجه کنیم، می تواند منشا حرکت و به گردش درآمدن اقتصاد ملی باشد.

خروج آمریکا از برجام تاثیری بر مسکن ندارد

این نماینده مردم در مجلس دهم، در پاسخ به این سوال که جو روانی خروج از برجام چه تاثیری بر بازار مسکن دارد،گفت: فکر نمی کنم که خروج آمریکا از برجام تاثیری بر مسکن داشته باشد اما خروج ترامپ یک مقدار به لحاظ روانی نوساناتی را در بازار ایجاد می کند که باید کنترل شود.

شهریاری با بیان اینکه کسانی که دارای نقدینگی هستند ممکن است برای حفظ ارزش نقدینگی خود یک زمانی به سمت دلار رفته باشند، افزود: در برهه ای که نقدینگی به سمت دلار هدایت شود دولت یک سری سیاست ها برای مقابله با بی نظمی در بازار اتخاذ کرد که این سیاست ها نقدینگی را به سمت طلا سوق داد از این رو برای جلوگیری از حرکت نقدینگی به سمت مسکن باید مدیریت ها منسجم باشد.

وی ادامه داد: اگر ما نتوانیم نقدینگی را از طریق ایجاد محیط کسب و کار و بهبود آن به سمت تولید و اقتصاد پایدار و همچنین تولید مولد و اشتغال زا سوق دهیم این نقدینگی مانند سیلی است که برای جریان خود راهی را پیدا می کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه بیشترین دغدغه در خصوص گرانی مسکن هدایت نقدینگی به این بازار است، گفت: بنابراین کسانی که صاحبان نقدینگی هستند این حق را دارند که برای حفظ ارزش پول و برای جلوگیری از کاهش دارایی خود پول را تبدیل به یک کالای مبادله ای مانند طلا و ارز کنند از این رو مسئولان ما باید به جای کارهای ضربتی و نقطه ای به فکر حل این بحران باشند.

سرمایه های سرگردان عامل تنش قیمتی در بازار

شهریاری با تاکید بر اینکه تا زمانی که اقتصاد،تولید و اشتغال شکل نگرفته و برای صاحبان سرمایه واجد سود نباشد این سرمایه های سرگردان متاسفانه به این شکل در بازار جولان خواهند داد، تصریح کرد: سرمایه های سرگردان عامل ایجاد تنش در بازار هستند بنابراین می تواند بازار مسکن هم یکی از بازارهایی باشد که بعد از طلا و ارز مورد هدف نقدینگی سرگردان قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه موضوع خروج آمریکا از برجام مربوط به امروز یا هفته گذشته نیست، گفت: این موضوع از چند ماه گذشته مطرح بوده از این رو مقداری تاثیر روانی در بازار ارز و طلا داشته است.

عرضه و تقاضا تغییری در ماه های گذشته نداشته است

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: عرضه و تقاضا تغییری در ماه های گذشته نداشته بنابراین تاثیر روانی در تبدیل ریال به دلار یا طلا عامل حبابی شدن نرخ ها در بازار بوده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: اگر این نقدنگی به سمت تولید، اشتغال و اقتصاد پایدار هدایت نشود ممکن است به سمت مسکن هدایت شده و این بخش را نیز درگیر حباب قیمتی کند.

منبع:خانه ملت

افزودن نظر جدید