پوست اندازی مسکن بعد از 18 فصل رکود

بخش مسکن که بعد از بهار سال 91 وارد رکودی عمیق شده بود، در زمستان سال گذشته سرانجام رشد مثبت را تجربه کرد.
پوست اندازی مسکن بعد از 18 فصل رکود

به گزارش صنعت نویس، مرکز آمار ایران گزارش رشد اقتصادی کل سال 95 را منتشر کرد. طبق این گزارش، اقتصاد کشور در کل سال گذشته 11.1 درصد رشد کرده است. رشد بخش غیرنفتی اقتصاد نیز 6.4 درصد گزارش شده است. ارقامی که تقریبا مشابه گزارش بانک مرکزی از رشد اقتصادی سال 95 است. بانک مرکزی رشد اقتصادی کل را 12.5 درصد و رشد بدون نفت را 3.3 درصد اعلام کرده بود. اما آن چه در گزارش مرکز آمار چشم ها را خیره می کند، رشد اقتصادی قابل توجه اقتصاد در زمستان سال گذشته است.

جهش بهاری اقتصاد در زمستان
طبق این گزارش، اقتصاد کشور در زمستان 95 نسبت به زمستان 94، بیش از 16 درصد و بخش غیرنفتی اقتصاد 13.5 درصد رشد کرده است. مثلا بخش خدمات که در بهار 95 عقبگرد کرده بود و مثل سه فصل قبل از آن، رشد منفی را ثبت کرده بود در زمستان 16 درصد رشد کرد. گروه صنعت هم در زمستان 17.4 درصد رشد کرد. این در حالی است که بخش کشاورزی عقبگرد داشته و 1.1 درصد رشد منفی را ثبت کرد. نکته قابل توجه آن است که در زمستان گذشته، همه بخش های اقتصاد به جز بخش کشاورزی رشد مثبت داشته اند حتی بخش های معدن و مسکن که چندین فصل درگیر رکود بوده اند. مقابل بخش های سه گروه اصلی هم چند رقم جالب توجه دارد؛ از رشد 138 درصد واسطه گری های مالی (زیرگروه بخش خدمات) تا رشد 27 درصد معدن و مثبت شدن ارزش افزوده بخش مسکن بعد از 18 فصل رکود.

مسکن؛ ثبت یک فصل رشد مثبت بعد از 4.5 سال
گزارش مرکز آمار یک عدد جالب دیگر هم در خود دارد؛ بخش مسکن در زمستان سال گذشته نسبت به زمستان 94، چهار درصد رشد مثبت ثبت کرد؛ اتفاقی که از بهار 91 بی سابقه بوده است. گفتنی است در بهار سال 91 بخش مسکن 3.8 درصد رشد کرده بود و بعد از آن مدام نرخ های منفی را ثبت کرد. البته گزارش بانک مرکزی، برای بخش مسکن 6.8 درصد رشد منفی ثبت کرده است.
بنابراین برای خارج شدن مسکن از رکود باید منتظر عملکرد این بخش در فصل بهار و تابستان امسال بود. گفتنی است به طور متعارف ثبت حدود چهار فصل رشد مثبت در یک بخش را نشانه رونق گرفتن آن بخش می دانند. جدول مقابل جزئیات رشد بخش مسکن بر اساس گزارش های مرکز آمار را در 20 فصل گذشته (بهار 91 تا زمستان 95) نشان
می دهد.

رشد مسکن پایدار خواهد بود؟
منظور از رشد بخش مسکن، افزایش ارزش تولیدات آن بخش و منظور از رکود، کاهش ارزش تولیدات است. به این ترتیب وقتی از رشد چهار درصدی مسکن در زمستان سال 95 سخن می گوییم، منظور این است که مجموع ارزش ایجادشده در این بخش در زمستان 95، چهار درصد بیشتر از زمستان 94 بوده است. درباره نحوه محاسبه میزان ارزش افزوده هم فرض کنید که در یک فصل در اقتصاد 500 فقره ساختمان ایجاد شده است. ارزش فروش این ساختمان ها هم 100 میلیارد تومان است. اگر 50 میلیارد تومان، هزینه های مواد اولیه ساخت این تعداد ساختمان باشد، ارزش تولیدات این بخش 50 میلیارد تومان است. رشد چهار درصدی به آن معناست که در فصل بعدی، این ارزش به 52 میلیارد تومان افزایش یافته است که البته تورم سالانه از آن کم می شود تا ارزش واقعی آن مشخص شود. این افزایش می تواند ناشی از تعداد ساختمان های ساخته شده یا قیمت آن باشد.
طی سال های 91 تا 95، میزان تولید مسکن، هر سال کمتر از سال قبل و هر فصل کمتر از فصل مشابه سال قبل بود اما این روند در زمستان سال گذشته معکوس شده است. با این حال برای قضاوت درباره خروج مسکن از رکود باید کمی صبور بود. به طور معمول باید سه یا چهار فصل (فواصل سه ماهه )رشد متوالی ثبت شود تا بتوان با قطعیت از رونق یک بخش سخن گفت. آن گونه که وزیر راه چندی پیش گزارش داده بود میزان تسهیلات ساخت و خرید مسکن که سال گذشته توسط بانک مسکن پرداخت شده به ترتیب 47 و 74 درصد نسبت به سال 94 رشد داشته است. علاوه بر آن گزارش های بانک مرکزی از معاملات مسکن در برخی کلان شهرها نیز حکایت از رشد ملایم معاملات دارد. به عنوان نشانه ای دیگر برای سنجش پایداری این رشد، می توان به جهش سودآوری شرکت های سیمانی نیز اشاره کرد؛ موضوعی که می تواند نشانه افزایش تقاضا برای ساخت و ساز باشد. علاوه بر آن روند معمولی دوره های رونق و رکود نیز فرضیه پایداری رشد را تایید می کند؛ چرا که طی چهار سال گذشته حجم قابل توجهی از تقاضای مسکن بدون پاسخ مناسب از طرف عرضه سرکوب شده است. با این حال برخی نشانه ها از قوت این پیش بینی که رشد مسکن پایدار خواهد بود می کاهد؛ از جمله وجود حدود 2 میلیون واحد مسکونی خالی – که البته درصدی از آن لوکس است و متناسب با تقاضای بازار نیست- و همچنین رشد قیمت آهن آلات به خاطر رشد قیمت های جهانی که ممکن است با افزایش قیمت، مانع از رونق گرفتن بازار شود. باید منتظر آثار این نشانه ها و همچنین عملکرد دولت در ساخت سالانه 100 هزار واحد مسکن اجتماعی از امسال، کاهش نرخ سود و افزایش دوره بازپرداخت وام های مسکن و از همه مهم تر کیفیت رشد قدرت خرید مردم بود تا بتوان رشد بخش مسکن را بهتر پیش بینی کرد.

منبع:خراسان

افزودن نظر جدید