پرونده وام ودیعه مسکن بسته شد

با توجه به اینکه دیروز آخرین مهلت بارگذاری مدارک مشمولان دریافت وام ودیعه مسکن در سامانه طرح اقدام ملی مسکن بود، پرونده دریافت این تسهیلات بسته شد.

به گزارش صنعت نویس، ثبت نام و اعطای وام ودیعه مسکن که در تیرماه امسال در ستاد ملی مبارزه با کرونا به تصویب رسید، دیروز در آخرین مرحله اجرای خود قرار گرفت و پرونده آن بسته شد.

این برای اولین بار است که سیستم بانکی کشور با اعطای تسهیلات ودیعه مسکن موافقت می‌کرد از همین رو، به دلیل نبود سازوکار مناسب با آن، سامانه‌های بانکی در اجرای این طرح بارها با مشکلات گسترده روبه رو شده و عملاً روند قدرتمند شدن خانوارها برای پیدا کردن مسکن اجاره‌ای مناسب از محل این تسهیلات، با توقف یا کندی مواجه شد.

بر اساس اعلام محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، در حال حاضر ۸۲۱ هزار نفر واجد شرایط دریافت وام ودیعه مسکن هستند که ۳۲۳ هزار نفر مدارک خود را در سامانه طرح اقدام ملی بارگذاری کرده‌اند.

این موضوع نشان دهنده ناامیدی بسیاری از متقاضیان دریافت این تسهیلات، از موفق بودن ورود به فرآیند به دلیل سخت گیری های بانک‌ها بود.

با توجه به اینکه بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، برای دریافت وام ۱۵ میلیون تومان در شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر، نیاز به ضامن نیست و همچنین تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی ودیعه یک نفر ضامن و وام ۵۰ میلیون تومانی ۲ نفر ضامن می‌خواهد، اما بانک‌ها هرگز به این مصوبه تن ندادند و تضامین سنگینی از متقاضیان مطالبه کردند.

همچنین با وجود آنکه بانک مرکزی به بانک‌ها هشدار داده بود که نیاز نیست تا ضامن، کارمند رسمی باشد و یا اینکه اگر چک برگشتی داشته باشد، باز هم چک ضامن پذیرفته است، اما بانک‌ها حاضر به اجرای آن نشدند.

با این حال بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا در نیمه دی ماه امسال، امکان ثبت نام و بارگذاری آن دسته از مشمولانی که ثبت نام کرده ولی مدارک خود را در سامانه طرح اقدام ملی مسکن به آدرس tem.meud.ir بارگذاری نکرده بودند، امکان بارگذاری این مدارک تا ساعت ۲۴ دیروز وجود داشت.

گفته می‌شود بانک‌هایی که پرونده مشمولان در آنها فعال باشد، طی روزهای آتی هم اقدام به اعطای تسهیلات خواهند کرد؛ ولی فقط به افرادی که تا پایان بهمن ثبت نام خود را تکمیل کرده باشند، ترتیب اثر داده خواهد شد و اگر بعد از ۳۰ بهمن، متقاضی ای اقدام به بارگذاری مدارک کند، پذیرفتنی نیست.

به گفته محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، پیش از اصلاح مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، افراد مشمول دریافت وام ودیعه مسکن ۷۰۰ هزار نفر بودند اما با دو مصوبه‌ای که از ستاد کرونا گرفتیم به ۸۲۱ هزار نفر افزایش یافت.

وی درباره این دو مصوبه گفت: نخست اینکه مشاوران املاک برای صدور کد رهگیری پول قابل ملاحظه‌ای طلب می‌کردند که با اتاق اصناف هماهنگ کردیم تا هزینه صدور کد رهگیری ۲۵۰ هزار تومان باشد همچنین با مساعدت ستاد ملی کرونا قرار شد کسانی که فرم ج قرمز دارند ولی در حال حاضر فاقد مسکن و مستأجر هستند هم مشمول دریافت وام ودیعه شوند که در نتیجه ۱۲۰ هزار نفر به آمار مشمولان این تسهیلات افزوده شد.

خاطرنشان می‌شود، تا دو هفته قبل، کمتر از ۱۹۵ هزار نفر توانسته بودند وام ودیعه مسکن بگیرند و پرونده حدود ۱۲۰ هزار نفر در حال بررسی در بانک‌های عامل بود. همچنین ۵۰۰ هزار نفر نسبت به تکمیل اطلاعات خود در سامانه طرح اقدام ملی اقدام نکرده بودند.
مهر

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید