پرواز مجدد طلا با بال دلار!

فلز زرد با تمام شبهاتی که درخصوص روندش وجود داشت، با رشد ۱۴/ ۲ درصدی به استقبال تعطیلات رفت. اوج‌گیری طلا با افت شدید اعتماد سرمایه‌گذاران نسبت به دلار همراه بود و تضعیف اسکناس پشت-سبز حتی باعث رشد ۶۵/ ۴ درصدی قیمت نفت خام نیز شد.
پرواز مجدد طلا با بال دلار!

به گزارش صنعت نویس، دلار ضعیف‌ترین ارز رایج هفته لقب گرفت تا هفته بازار جهانی با سلطه اونس طلا به اتمام برسد. فلز زرد با تمام شبهاتی که درخصوص روندش وجود داشت، با رشد ۱۴/ ۲ درصدی به استقبال تعطیلات رفت. اوج‌گیری طلا با افت شدید اعتماد سرمایه‌گذاران نسبت به دلار همراه بود و تضعیف اسکناس پشت-سبز حتی باعث رشد ۶۵/ ۴ درصدی قیمت نفت خام نیز شد.

کارشناسان، سیاست پولی نامعین و محتاط فدرال رزرو، تنش‌های آمریکا با کره‌شمالی و ایران و مهم‌تر از همه پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه نسبت به هفته پیش‌روی فلز زرد را عوامل تقویت‌کننده اهرم فشار بر دلار معرفی کرده‌اند. اگر فلز براق به رشد خود ادامه دهد، روز‌های ناگواری در انتظار دلار خواهد بود.

پرواز مجدد طلا؟

طلا هفته گذشته را با رشد ۱۴/ ۲ درصدی پشت سر گذاشت. این فلز در آخرین قیمت بسته شده خود، روز جمعه از ۱۳۰۳ دلار نیز عبور کرد تا کارشناسان تحلیل‌های بدبینانه خود را برای هفته آتی طلا با خوش‌بینی تعویض کنند. نشست هفته گذشته کمیته بازار باز آمریکا نشان داد که فدرال رزرو آنقدر هم که به نظر می‌رسید سیاست «باز»ی را دنبال نمی‌کند و انقباض بیشتر مورد تردید واقع شده است. تغییر دیدگاهی که با خاتمه نشست به بازار منتقل شد، در کنار برآورده نشدن نرخ پیش‌بینی شده برای شاخص قیمت مصرف‌کننده، پر پرواز طلا شد. قیمت معامله طلای آتی با سررسید دسامبر (بهمن‌ماه) تحت این شرایط به رقم نقره‌ای ۱۳۰۰ دلاری رسید.

همگرایی وال‌استریت و مین‌استریت
نظر سنجی هفتگی کیتکو باز هم با شرکت گروه تحلیلگران وال‌استریت و معامله‌گران مین‌استریت برای پیش‌بینی روند هفته پیش‌روی بازار اونس طلا انجام شد. ۱۷ تحلیلگر بازار که در نظر‌سنجی وال‌استریت شرکت کردند با اکثریت ۱۱ نفری معادل ۶۵ درصد کل، هفته‌ای افزایشی برای فلز زرد پیش‌بینی کردند. در مقابل، ۳ نفر معادل ۱۸ درصد رای به روند کاهشی و همین تعداد به ثابت بودن ارزش فلز گرانبها در هفته آتی رای دادند. در پیش‌بینی نسخه مین‌استریت نیز از میان ۷۴۰ خرده‌فروش و معامله‌گر، ۴۴۸ نفر معادل ۶۱ درصد از کل شرکت‌کنندگان در نظر‌سنجی، افزایش طلا را محتمل دانستند. تعداد معامله‌گرانی که کاهش هفتگی را برای طلا در نظر گرفتند به ۲۲۴ نفر، معادل ۳۰ درصد از کل جامعه آماری مین‌استریت رسید. تنها ۹ درصد از خرده‌فروشان که ۶۸ نفر بودند به ثابت ماندن ارزش فلز زرد رای دادند.

هفته گذشته برخلاف پیش‌بینی ۶۷ درصد از تحلیلگران وال‌استریت برای طلا افزایشی بود و قیمت طلای نقطه‌ای (آنی) و آتی به ترتیب ۱۴/ ۲ درصد و ۱/ ۲ درصد افزایش داشت. وال‌استریتی‌ها پس از پنج هفته شکست در صحت پیش‌بینی، از میان ۳۹ پیش‌بینی که در سال ۲۰۱۷ انجام داده‌اند،‌ ۲۳ مرتبه موفق عمل کرده‌اند. معامله‌گران و خرده‌فروشان مین استریت با پیشی گرفتن از وال‌استریتی‌ها از میان ۳۸ پیش‌بینی خود در سال‌جاری میلادی، ۲۴ دفعه روند درست را به ثبت رسانده‌اند. درمجموع و بدون احتساب پیش‌بینی آخر، درصد تحقق پیش‌بینی وال‌استریتی‌ها ۵۹ درصد و مین‌استریتی‌ها ۶۳ درصد است.

تحلیل‌های طلاییکارشناسانی که هفته آتی طلا را افزایشی می‌دانند با اشاره به دلایلی مانند تاریخچه خوش‌اقبالی طلا در ماه اکتبر (مهرماه)، افزایش تقاضای طلا در بازار پس از تعطیلات چین و افت احتمالی دلار نظرات خود را پی‌ریزی کردند. ریچارد بیکر، کارشناس گروه «اورکا» معتقد است عوامل ژئوپلیتیک حول کره‌شمالی و ایران قادرند طلا را تا قیمت ۱۳۱۰ دلار برای هر اونس نیز بالا ببرند. آدریان دی، رئیس شرکت «دی» با اشاره به افزایش واضح احتیاط فدرال رزرو درباره انقباضی کردن سیاست پولی در این هفته، فلز زرد را مستعد افزایش هرچه بیشتر دانست. دنیل پاویلونیس، مدیر کارگزاری «RJO Futures» اونس طلا را از نظر تکنیکال، مایل به پر کردن «گپ» (خلأ) نمودار هفتگی در نظر گرفته است. زمانی که رویداد‌های اثرگذار، باز و بسته شدن بازار‌های مختلف، تعدیل‌های شدید و شوک عرضه-تقاضا باعث تفاوت سطح قیمت معاملات در نمودار شمعی می‌شوند، گپ ایجاد می‌شود. بروز گپ در نمودار هفتگی نشان می‌دهد طلا قیمت واقعی خود را ثبت نکرده است و پر شدن احتمالی آن در هفته بعد، قیمت‌ها را دچار تغییر می‌کند. پاویلونیس این گپ را به سود قیمت اونس طلا در هفته آینده می‌داند.

پرچم وارونه دلار
هفته گذشته با بی‌اعتمادی نسبت به دلار گذشت تا اسکناس پشت-سبز نسبت به ارز‌های رایج مانند یورو، پوند، فرانک سوئیس ین و همچنین اونس طلا ضعیف‌تر عمل کند. با بررسی روند افزایشی نرخ‌های برابری این ارز‌ها نسبت به دلار و همچنین صعود طلا در هفته پیشین، دلار رتبه آخر را در «جدول ارزیابی هفتگی» کسب کرد. فلز زرد، پوند، یورو، ین و فرانک سوئیس به ترتیب بالاتر از دلار قرار گرفتند. در این ارزیابی رشد نرخ برابری ارز‌ها نسبت به دلار محاسبه شده، با یکدیگر مقایسه شده‌اند. دلایل کاهش ارزش شاخص دلار بی‌ثباتی سیاست پولی فدرال رزرو، تنش‌های ژئوپلیتیک، گزارش‌های متناقض درباره شاخص‌های اقتصادی آمریکا و بازگشتن آرامش در اقتصاد آلمان (با تقویت یورو) هستند.

صعود نفت به سود ایران و عراققیمت هر بشکه نفت خام از ۴۹ دلار و ۹ سنت در ابتدای هفته گذشته، به ۵۱ دلار و ۳۱ سنت در آخر هفته رسید. تغییرات عرضه کشور‌های تولید‌کننده، مهم‌ترین عامل هفته افزایشی نفت بود. ایران و عراق در حال افزایش میزان صادرات نفتی خود هستند. این دو کشور بی‌توجه نسبت به سیاست عربستان در کنترل عرضه و افزایش قیمت نفت، روز به روز به میزان صادرات خود می‌‌افزایند. ایران و عراق با استفاده از سرعت پایین ارسال محموله‌های نفتی از سوی عربستان، برای کسب مشتریان کلیدی در بازارهای چین و آمریکا، صادرات نفت خام خود را در سپتامبر گذشته افزایش داده‌اند. بر اساس آمارهای رهیابی نفتکش‌ها، عراق روزانه ۹۸/ ۳ میلیون بشکه نفت صادر کرده است که بالاترین رقم از دسامبر سال گذشته میلادی به شمار می‌رود و این درحالی است که صادرات ایران(نفت خام و میعانات گازی) به ۲۸/ ۲ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است که بیشترین میزان از ماه فوریه (دی ماه) به شمار می‌رود. بازسازی پایانه توفان‌زده نیومکزیکو نیز کاهش تولید و عرضه سعودی‌ها را کم‌اثر کرده است. قیمت نفت در بازار هفته گذشته با واکنش به سیاست متعادل‌سازی اوپک و قرارداد جدید روسیه و دولت سعودی افزایش یافت. اوپک همگام با عربستان اقدام به تنظیم مجدد عرضه و تقاضا در بازار نفت کرد تا بتواند جان تازه‌ای به قیمت جهانی نفت خام دهد. گیت الکپروف، مدیرعامل «لوک‌اویل» اظهار کرد اگر قیمت نفت به ۶۰ دلار برسد، روسیه و اوپک باید از ماه آوریل (فروردین) به توافق کاهش تولید نفت پایان دهند. آنها نباید اجازه دهند بازار در بلند مدت دچار کمبود عرضه شود.

اتحاد عربی اوپک و روسیه
مقام بلندمرتبه اوپک در سخنرانی هفته گذشته خود به تاکید بر نیاز به اقدامات بیشتر برای بهبود بازار در سال پیش‌رو پرداخت. محمد بارکیندو گفت: «تولیدکنندگان نفت در حال متعادل کردن بازار هستند که با نفت مازاد نامتعادل شده است.» روسیه و عربستان در کنار سایر کشورهای تولید‌کننده از بزرگ‌ترین کشورهای درگیر در کاهش تولیدات نفتی هستند. قرارداد مربوط به این کاهش عرضه در ماه مارس آتی (اسفند ماه) منقضی می‌شود و تولیدکنندگان نفت در حال بررسی لزوم اتمام یا تمدید توافق هستند.

منبع: ایسنا

افزودن نظر جدید