پراید؛ خودرو مظلومین

پراید پرفروش ترین محصول تاریخ خودروسازی ایران که تولید آن ماه ها پیش برای همیشه حذف شد، گویی به نماد طبقه ای خاص در جامعه ایران تبدیل شده، طبقه مظلومین. پراید تا دیروز نماد ضعف کیفی در خودروسازی کشور به شمار می رفت و حالا با آن، مظلوم و ظالم را از هم تمیز می دهند.
پراید؛ خودرو مظلومین

به گزارش صنعت نویس،در بسیاری از فیلم و سریال ها، وقتی تصادفی رخ می دهد، معمولا یک ور آن پراید است، چون همه باور می کنند پراید در تصادف له شود و سرنشینانش را به کام مرگ بفرستد. حالا هم پراید چون از همه خودروهای داخلی و خارجی موجود در کشور ارزان تر به حساب می آید، باور اینکه صاحبش آدم خوبی است و اتفاقا مظلوم، خیلی سخت نیست.
نگاهی به فیلم و سریال هایی که در این سال ها ساخته شده اند، نشان می دهد در بسیاری از آنها قهرمان غالبا مظلوم داستان، پراید سوار می شود و فرق او با دیگران را می توان از همین پراید سوار شدنش فهمید.
به عنوان مثال، در سریال "آقازاده" که سال گذشته در شبکه نمایش خانگی پخش شد، "حامد تهرانی" به عنوان مامور قوه قضاییه و کسی که از سوی مفسدان اقتصادی مورد ظلم واقع و همسرش نیز به قتل رسیده، پراید سوار می شود. در مقابل او اما مفسدان اقتصادی سوار بر خودروهای وارداتی، جولان می دهند و از روی پراید و پرایدسوارها رد می شوند. مشابه این داستان در فیلم سینمایی "دیدن این فیلم جرم است" هم به چشم می آید. در این فیلم، شخصیت های مظلوم (امیر و همسرش هانیه) که فرزند متولد نشده آنها توسط یک مفسد کشته شده، پراید سوار می شوند. مفسد ظالم هم طبق معمول خودرویی خارجی سوار است و با گردن کلفتی به پرایدسوارها زور می گوید و ظلم می کند. به جز اینها، در سریالی که این شب ها با نام "احضار" روی آنتن می رود، باز هم شخصیت مظلوم داستان پراید سوار است و در تعقیب خودرویی خارجی، کم می آورد و به دره سقوط می کند. از این دست نمونه ها در فیلم و سریال های سال های اخیر بسیار به چشم می آید، موضوعی که نشان می دهد "پراید" عملا به خودرو مظلومین تبدیل شده و معمولا آدم های خوب و غالبا مورد ظلم واقع شده جامعه، آن را سوار می شوند. در مقابل نیز خودروهای خارجی در مواردی به نماد فساد، ظلم و حق خوری و قانون شکنی تبدیل شده اند که ظالمان و مفسدان پشت فرمان شان نشسته اند. کسی چه می داند، شاید سال ها بعد امثال تیبا و سمند جای پراید را بگیرند و به "خودرو مظلومین" در فیلم و سریال های ایرانی تبدیل شوند.
خودرونامه

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید