پذیرش کامیون‌های متوقف شده ترکیه آغاز شد

مدیرکل گمرک بازرگان گفت: پیرو مذاکره رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران با رئیس کل گمرک ترکیه و ملاقات‌های مرزی با مدیرکل گمرک «گوربلاغ» این کشور، پذیرش کامیون‌های متوقف شده کشور ترکیه آغاز شد.

صنعت نویس: به گزارش ایلنا و به نقل از گمرک ایران، صادق نامدار اظهار داشت: صبح امروز طی ملاقات مرزی با مدیر کل گمرک گوربلاغ ترکیه و با استقرار اکیپ وزارت بهداشت در طرف ترک و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقرر شد، ۴۵۰ دستگاه کامیون متوقف شده از طریق این مرز پذیرش شوند.

وی افزود: با بازگشایی مجدد مرز ترکیه، این تعداد کامیون حامل محموله‌های صادراتی شامل هندوانه، خرما، کیوی و دیگر اقلام ترانزیتی که به‌علت عدم پذیرش از سوی کشور ترکیه در مرز بازرگان بلاتکلیف مانده بود، مورد پذیرش طرف ترک قرار گیرد.

وی اضافه کرد: بر همین اساس در هر شبانه‌روز حدود ۶۰ دستگاه کامیون از طریق این مرز وارد کشور ترکیه می‌شود.

مدیرکل گمرک بازرگان اضافه کرد: همچنین ۱۶۰ دستگاه کامیون محموله‌هایی ایرانی با ناوگان کشور ترکیه نیز که از زمان بسته‌شدن مرز در طرف ترکیه متوقف و بلاتکلیف هستند نیز منتظر دستور رییس کل گمرک ترکیه است که وارد ایران شوند.

«نامدار» با بیان اینکه از تمهیدات بهداشتی و اکیپ مستقر شده وزرات بهداشت (غربالگری) و محل داگت ضدعفونی کامیون‌ها در مرز بازرگان بازدید صورت گرفت، افزود: تمامی کامیون‌ها توسط داگت ضدعفونی که از سوی کشورمان در این مرز دایر شده است کاملا ضدعفونی خواهد شد که طرف ترک از این تمهیدات بهداشتی ایران اظهار رضایت کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر به دلیل بیماری کرونا، طرف ترکیه‌ای اجازه ورود به اتباع ایرانی و مسافران دیگر از مرز بازرگان را نمی‌دهد و فقط اتباع این کشور به صورت محدود قادر به تردد هستند.

وی با اشاره به اینکه کامیون‌های ایرانی تا رفع کامل این مشکل اجازه ترانزیت به کشور ترکیه را ندارند، اظهار داشت: طرف تُرک برای کامیون‌ها نیز محل‌های قرنطینه در نظر گرفته‌ است که فقط ظرفیت پذیرش ۱۰۰ کامیون را دارد.

وی ادامه داد: مسوولان بهداشتی و درمانی کشورمان نیز اقداماتی در خصوص قرنطینه و کنترل مسافران خروجی و ورودی در مرز بازرگان را به‌زودی انجام می‌دهند.

به دنبال شیوع بیماری کرونا اکثر مرزهای زمینی کشورهای مختلف از جمله عراق، ترکیه، افغانستان با ایران مسدود شده است؛ مرز بازرگان نیز از چهارم اسفندماه جاری از سوی کشور ترکیه بسته شده است.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید