پاسخ رئیس مرکز آمار به تناقض آمار تورم با نظر مردم

رئیس مرکز آمار ایران در پاسخ به سوالی درباره تفاوت آمار تورم مرکز آمار با آنچه مردم در جامعه لمس می‌کنند، گفت: اگر آمار مرکز آمار نتواند واقعیت زندگی مردم و کف بازار را نشان دهد، به طور قطع تنها اتلاف هزینه است.
پاسخ رئیس مرکز آمار به تناقض آمار تورم با نظر مردم

به گزارش صنعت نویس، امیدعلی پارسا در نمایشگاه الکامپ با اشاره به اینکه متوسط افزایش قیمت‌ها در کشور در ماه جاری به 4.3 درصد رسیده است، گفت: میانگین نرخ تورم اجاره و تمدید مسکن درکشور به 30 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رسیده است.

پارسا در مورد دلایل تفاوتی که درباره آمار تورم از سوی مرکز آمار ارائه می شود نسبت به آنچه که در جامعه ملموس است، نیز توضیح داد.

وی با بیان اینکه شکی نیست که اگر آمار و اطلاعات تورم و مابقی شاخص ها که از سوی مرکز آمار ارائه می شود، نتواند واقعیت زندگی مردم و کف بازار را نشان دهد، به طور قطع تنها اتلاف هزینه است، گفت: مرکز آمار هم در زمینه تحلیل کلان وضعیت اقتصاد کشورفعالیت دارد و هم آمارها را از وضعیت واقعی زندگی مردم نشان می‌دهد.

پارسا با تاکید براینکه این آمارها نباید میزان باورپذیری مردم را کاهش دهد، گفت: فرمول‌ها و روش‌های محاسباتی که از سوی مرکز آمار ارائه می شود و فرآیند تولید این آمارها، قابل دفاع بوده و مطابق با استانداردهای بین المللی است و نباید نگاه بدبینانه به این آمارها داشت.

وی در پاسخ به این سوال که چرا این آمار و ارقام با وضعیت جامعه نمی خواند، گفت: میزان تورم در 3 مدل ماهانه، نقطه به نقطه سالیانه و سالیانه بررسی می شود و ما باید به این نکته نیز توجه کنیم این است که این آمار برمبنای نمره میانگین اعلام می شود و آمار تورمی که اعلام می شود به طور متوسط است.

رئیس مرکز آمار با اشاره به نرخ تورم ماهانه که وضعیت افزایش قیمت‌ها و سبد قیمت را طی یکسال ارزیابی می‌کند گفت: متوسط افزایش ماهانه قیمت‌ها برمبنای نرخ تورم ماهانه، قبل از دو ماه گذشته، 8دهم درصد بوده و طی دوماه اخیر به ترتیب به 1.1 درصد و 2.2 درصد رسیده و هم اکنون نیز در این ماه شاهد افزایش 4.3 درصدی قیمتها هستیم و شتاب افزایش قیمت‌ها بسیار زیاد شده است.

وی در مورد میزان تورم در کشور نیز به مدل بررسی تورم نقطه به نقطه سالیانه (مدت مشابه سال قبل) اشاره کرد و گفت: نرخ تورم برمبنای مدل تورم نقطه به نقطه سالیانه هم اکنون در کشور 2 رقمی است.

پارسا با اشاره به وضعیت بازار مسکن و آمارگیری برمبنای مدل تورم سالیانه نیز گفت: در این مدل بررسی تورم مسکن را به صورت مقایسه سالیانه درنظر گرفته ایم و برای مثال در زمینه تمدید اجاره مسکن و جابجایی شاهد صفر تا 174 درصد افزایش نرخ در این حوزه هستیم. اما میانگین سالیانه افزایش نرخ تمدید اجاره مسکن 30 درصد است.

وی گفت: میانگین اجاره مسکن در کشور 11 درصد و برای تهران با 19 درصد افزایش همراه است.

رئیس مرکز آمار ایران ادامه داد: موضوع یکپارچه سازی 3 کد اختصاصی اشخاص، اماکن و کسب و کارها از جمله برنامه های در دست اقدام مرکز آمار با همکاری دستگاه‌های مرتبط دولتی است تا با یکسان سازی این کدها در کشور بتوانیم موضوع آمارگیری را به سمت استانداردهای موردنظر پیش ببریم.

پارسا با بیان اینکه تمامی دستگاه‌های اجرایی موظف هستند که در اطلاعاتشان این 3 کد را نصب کنند تا تمامی آمارها به صورت یکسان ارائه شود، ادامه داد: مطابق با ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور و برمبنای ماده 9 قانون مرکز آمار مصوب سال 53 ، هر دستگاه اجرایی موظف است که تکالیف آماری خود را در اختیار مرکز آمار قرار دهد و در صورتی که دستگاههای اجرایی تکالیف نظام آماری خود را انجام ندهند تخصیص اعتبارشان معلق خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اطلاعاتی که در اختیار مرکز آمار قرار می گیرد بسیار محرمانه بوده و موضوع امنیت اطلاعات در آن رعایت می شود، خاطرنشان کرد: پیش نویس طرح نظام آمارهای ثبتی مبنایی و کد یکتایی کسب وکارها در معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد به تصویب رسیده و قرار است به زودی در هیات دولت به ثبت برسد تا آمارهای دریافتی از دستگاه‌های اجرایی، ثبت کامل شود.

 

منبع:فارس

افزودن نظر جدید