پاسخ به ابهامات شناسه دار کردن کالاها

وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: مطلب درج شده در چند روز اخیر در برخی رسانه‌ها از قول مدیرکل خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره زمان دقیق اجرایی شدن دستورالعمل‌های شناسه کالا منطبق با واقعیت نیست.
پاسخ به ابهامات شناسه دار کردن کالاها

به گزارش صنعت نویس ، مطابق بررسی‌های انجام شده بویژه اظهارات مدیرکل خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، دستورالعمل مربوط به 10 گروه کالایی در دست بررسی و نهایی شدن است و به محض اتمام کار و تایید کارگروه ملی برای اطلاع همگان منتشر خواهد شد .

ایرنا از وزارتخانه یاد شده ، اجرایی شدن این دستور العمل طی چند روز آینده و یا مشروط دانستن اجرای آن به اعلام نظر افراد و دستگاه‌ها صحت ندارد .
لازم به توضیح است که شناسه دار کردن کالاها یکی از راه‌های مبارزه و کنترل قاچاق کالا به درون کشور است .
به گزارش ایرنا، براساس ماده پنج قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، «دولت مکلف است به منظور پیشگیری از ارتکاب قاچاق و شناسایی نظام مند آن با پیشنهاد ستاد و پس از ابلاغ رئیس جمهوری سامانه های الکترونکی و هوشمند جدید مورد نیاز جهت نظارت بر فرآیند واردات، صادرات، حمل، نگهداری و مبادله کالا و ارز را ایجاد و راه اندازی کند».
در ادامه این ماده قانونی آمده است: «همه اشخاص حقیقی و حقوقی مکلف به رعایت احکام این قانون مربوط به سامانه های راه اندازی شده هستند و اشخاص حقیقی متخلف به محرومیت از اشتغال به حرفه خود تا یک سال و اشخصا حقوقی به ممنوعیت از فعالیت تجاری تا 6 ماه محکوم می شوند».
همچنین ماده 6 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، می افزاید: «به منظور تجمیع داده ها و یکپارچه سازی اطلاعات و به منظور کاهش زمینه های بروز قاچاق کالا و ارز وزارت صنعت، معدن و تجارت موظفت است با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و گمرک جمهوری اسلامی و سایر دستگاه های ذی ربط، اقدام به تهیه، اجرا و بهره برداری از سامانه نرم افزاری جامع یکپارچه سازی و نظارت بر فرآیند تجارت کنند».

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید