ویروس جدید کرونای انگلیسی خطر مرگ بیشتر ندارد

گونه جدید کشف شده کووید ۱۹ در جنوب شرق انگلیس می تواند تا ۷۰ درصد بیشتر قابل انتقال باشد.

به گزارش گاردین، همه‌ ویروس‌ها و در واقع ویروس‌های کرونا تمام مدت جهش می‌یابند، بنابراین پدیدار شدن گونه جدید کووید ۱۹ در انگلستان غیر منتظره نیست.

دکتر موگ سیویک عضو گروه مشاوره‌ای تهدیدهای ویروس‌های تنفسی جدید و نوپدید دولت (Nervtag)، گفت که تاکنون بیش از ۴۰۰۰ جهش Sars-Cov-۲ مشاهده شده که به نظر می‌رسد تعداد انگشت‌شماری از آنها از اهمیت برخوردار هستند.

به گفته‌ کریس ویتی افسر ارشد پزشکی انگلیس، گونه‌ جدید کشف‌شده در جنوب شرق می‌تواند تا ۷۰ درصد بیشتر قابل انتقال باشد و مقدار R (عدد تکثیر پایه ویروس) را ٤ دهم درصد یا بیشتر افزایش دهد.

با توجه به داده‌های که تاکنون به دست آمده، به نظر نمی رسد که خطر بیماری شدید یا نرخ مرگ و میر را افزایش دهد.

در خلاصه‌ای که روز یکشنبه در Nervtag متتشر شد، کارشناسان نوشتند که آنها اطمینان متوسطی دارند که این گونه افزایش قابل توجهی در قابلیت انتقال نسبت به سایر گونه‌ها داشته باشد. آنها هشدار دادند که با این حال، آن داده‌ها ابتدایی و بر اساس مدل‌سازی بود.

سیویک گفت :"اگرچه نتیجه‌ها به کیفیت و کمیت داده‌هایی که شما ارایه می‌دهید بستگی دارد، به نظر می‌رسد که این گونه‌ جدید بر اساس داده‌های ژنتیکی باشد - این گونه به طور بالقوه بیشتر قابل انتقال است، اما ما نمی‌دانیم که چقدر و اطمینان کامل نداریم...در حال حاضر نمی‌توانیم یک رابطه سببی ایجاد کنیم، این تنها یک اثر ارتباطی است. "

استوارت نیل استاد ویروس‌شناسی در کالج کینگ لندن هم اظهار داشت:"داده‌های گردآوری‌شده تاکنون، با این درک سازگار است که این گونه واگیردارتر است، یا می‌تواند با کارایی بیشتری گسترش پیدا کند، اما تایید مبتنی بر آزمایشگاه در مورد آن یا هر ایده‌ای که چرا این گونه با سرعت بیشتری گسترش می‌یابد نداریم. "

به گفته‌ این ویروس‌شناس، این گونه چند هفته‌ی گذشته با ۱۰ درصد تا ۱۵ درصد موارد در منطقه‌های ویژه‌ای همراه بود، اما هفته‌ گذشته تقریبا به ۶۰ درصد موارد در لندن افزایش یافت.

نیل یادآور شد: بیشترین نگرانی دانشمندان در حال حاضر، تغییر در پروتئین سنبله‌ی این گونه است - بخشی از ویروس که به آن اجازه‌ می‌دهد تا از طریق برهم‌کنش با گیرنده‌ای به نام ACE۲، به سلول‌های ریه، گلو و حفره‌ی بینی نفوذ کند.

وی تاکید کرد:"جهش در پروتئین سنبله ممکن است توانایی ویروس در برهم‌کنش با ACE۲ را افزایش دهد و به آن مزیت رشد دهد. از طرف دیگر، پروتئین سنبله ذره‌ ویروسی است که واکسن‌ها برای توسعه‌ی پادتن‌ها ضد آن طراحی شده‌اند، بنابراین این جهش می‌تواند واکسن را از انجام وظیفه باز دارد.

این محقق گفت :"این چیزی است که ما واقعا باید مورد نظارت قرار دهیم. "

به گفته‌ دکتر سیویک، نگرانی بزرگ دیگر این است که هنوز مشخص نیست که چند عامل سبب افزایش انتقال در هفته‌های اخیر شده‌اند. به احتمال زیاد این گونه بر قابلیت انتقال تاثیر گذاشته است، اما در منطقه‌های تحت محدودیت‌های بالاتر نیز نرخ بالای انتقال مشاهده شده است.

وی تاکید کرد: گاهی اوقات به واقعیت ناراحت‌کننده‌ای درباره‌ نابرابری‌های اجتماعی باز می‌گردد. محدودیت‌ها بر افرادی که نمی‌توانند از خانه کار کنند، تاثیرهای محدودی دارد، اگر این گونه انتقال‌پذیری بیشتر دارد، آیا رهنمود فاصله‌گذاری اجتماعی کافی است؟

به گفته‌ کارشناسان، ما هنوز شناخت کافی درباره‌ی این گونه نداریم تا تاثیر آن بر رهنمود کنونی فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک را بدانیم.

کاترین نواکس استاد مهندسی محیط زیست برای در دانشگاه لیدز و یکی از اعضای Sage، گفت:"من فکر می‌کنم که بسیاری از افراد اکنون در فاصله گرفتن بسیار راحت هستند و ما باید به یاد داشته باشیم که هرچه به کسی نزدیکتر می‌شوید خطر افزایش می‌یابد. "

وی تصریح کرد: ما باید تا آنجایی که می‌توانیم تلاش کنیم تا احتمال مواجهه شدن خودمان با ویروس را کاهش دهیم. در مواردی که تعامل‌ها ضروری است، در بکارگیری اقدام‌هایی که اجرا می‌کنیم واقعا سخت‌گیر باشیم. باز نبودن مدرسه‌ها در حال حاضر مزیت بسیار زیادی دارد.

پروفسور اندرو هیوارد استاد همه‌گیرشناسی بیماری‌های عفونی در دانشگاه کالج لندن و عضو گروه مشاوره علمی برای موارد اورژانسی (sage)، گفت :"یکی از پرسش‌هایی که از من پرسیده شده این است که آیا بازگشت به مدرسه‌ها در ابتدای ماه ژانویه منطقی است، حتی اگر یک آغاز متناوب برای برنامه‌ریزی بازگشت همه‌ دانش‌آموزان به مدرسه باشد. "

نیل افزود:"من به عنوان یک دانشمند می‌گویم که موثرترین روش برای مسدود کردن انتقال ویروس این است که هر تماسی بین هر فردی که می‌تواند ویروس را منتقل کند، محدود کنیم. اما از طرف دیگر، خانواده‌ ها، که می‌بینند تأثیرهای محدودکننده رشد و تحصیل کودکان از طریق تعطیلی مدرسه‌ها تا چه حد ممکن است مضر باشد. "

وی تصریح کرد "من فکر می‌کنم آخرین چیزی که باید احتمال آن را در نظر بگیریم تعطیلی مدرسه باشد. با این حال، از آزمایش و تست کارکنان با چشم‌انداز بسیار تهاجمی‌تر پشتیبانی می‌کنم. "

آیا باید نگران باشیم؟

پروفسور اندرو هیوارد گفت :"من فکر کنم ما اطلاعات کافی داریم که این گونه دارای پتانسیل ایجاد یک همه‌گیری بزرگتر از آنچه پیش از این پیش‌بینی کرده بودیم را دارد. توجه داشته باشید که افزایش انتقال، حتی با توجه به همان میزان مرگ و میر، منجر به مرگ و میر بیشتری می شود. "

نواکس هم تاکید کرد :" فکر می کنم طی چند ماه آینده محدودیت‌ها را متعادل خواهیم کرد... د. تا زمانی که پوشش کافی از واکسن را داشته باشیم تا بتوانیم کمی محدودیت‌ها را کاهش دهیم. "

هم زمان با تداوم نگرانی‌ها از سرایت گونه جدید کشف شده ویروس کرونا در انگلیس، کشورهای مختلف از جمله کشورهای فراتر از قاره اروپا در حال اعمال محدودیت‌های جدید از مقصد انگلیس هستند.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید