وعده جدید در خصوص زمان اتمام مسکن مهر

وعده اتمام مسکن مهر باز هم محقق نشد!

با وجود آن‌که قرار بود پروژه مسکن مهر در سال ۱۳۹۶ به اتمام برسد، پایین بودن سرعت ارایه خدمات و زیرساخت‌ها این طرح را به سال ۱۳۹۷ کشاند و بیم آن می‌رود که کار تعداد اندکی از واحدهای نیمه‌کاره به سال ۱۳۹۸ کشیده شود.
وعده اتمام مسکن مهر باز هم محقق نشد!

به گزارش صنعت نویس، مسوولان دولتی وعده داده‌اند که مسکن مهر امسال به اتمام می‌رسد. این طرح در قالب استان‌ها به بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است. طرح مسکن مهر، شهریور امسال در قزوین به پایان می‌رسد، پایان مسکن مهر در کردستان سال جاری خواهد بود، استان گلستان هم همین‌طور، در اردیبل پیشرفت مسکن مهر ۹۹ درصد است، ۱۰ هزار واحد در پرند آماده افتتاح شده و حدود ۲۵ هزار واحد در پردیس به بهره‌برداری رسیده است.

با این حال هنوز پروژه مسکن مهر از نبود خدمات، زیرساخت‌ها و انشعابات رنج می‌برد. به گفته‌ی مسوولان شرکت عمران شهرهای جدید، بیش از ۳۰۰ برج بلندمرتبه در پرند وجود دارد اما آتش‌نشانی این شهر هنوز از امکانات لازم برخوردار نیست. نبود آب و برق و گاز هم به معضل اصلی این روزهای بسیاری از سایت‌های مسکن مهر آماده‌ی افتتاح تبدیل شده است.

تجدید وعده‌های مکرر مسوولان وزارت راه و شهرسازی مبنی بر اتمام مسکن مهر باعث ایجاد نوعی بی اعتمادی شده؛ در حالی که این وزارتخانه تقصیری در پایین بودن سرعت ارایه‌ی خدمات ندارد و قصور دستگاه‌های خدمات‌رسان باعث طولانی شدن پروژه شده است. سالهای ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ مسوولان می‌گفتند میراث دولت‌های نهم و دهم، امسال دیگر به پایان می‌رسد. اما این اتفاق نیفتاد تا این طرح دولتی، شمع یازدهمین سال تولد خود را هم فوت کند.

مسکن‌های مهر باید با حل مشکلات آب و برق به مردم تحویل داده شود

محمدرضا رضایی کوچی ـ رییس کمیسیون عمران مجلس ـ درخصوص آخرین وضعیت مسکن مهر گفته است: حدود ۲۲ هزار واحد مسکن مهر آماده بهره‌برداری است که قسمت عمده‌ای از این واحدها یا مشکل برق دارند و یا درگیر مسائلی از قبیل آب هستند که عملاً بهره‌برداری را امکان‌پذیر نمی‌کند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به وجود ۹۰ هزار واحد مسکن مهر در پرند اظهار داشت: تقریباً بزرگترین سایت مسکن مهر در این شهر وجود دارد و طبیعی است که باید بر اساس توافقات قبلی زیرساخت‌های اصلی ازجمله محوطه‌سازی، دسترسی به جاده و همچنین امکاناتی همچون آب، برق و گاز توسط دولت انجام شود که امروز با توجه به جلسه‌ای که برگزار شد، دستگاه‌های اجرایی متعهد شدند همزمان با بهره‌برداری از این واحدها و هنگام تحویل آنها به مردم مسئله آب، برق و گاز آنها هم حل شده باشد و دیگر مردم مشکلات این چنینی نداشته باشند.

یکی از انتقادات به طرح ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی مسکن مهر آن است که دولت‌های نهم و دهم بدون امکان‌سنجی وارد آن شدند که به هزینه‌ی ۹۰ هزار میلیارد تومانی این طرح طی ۱۱ سال منجر شد. دولت‌های نهم و دهم قرار بود سالیانه یک میلیون مسکن مهر بسازند و حتی بعضی از سالی ۲ میلیون واحد صحبت می‌کردند. با این حساب این طرح باید حداکثر سه ساله تمام می‌شد. اما بر اساس آماری که اخیرا قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر ارایه کرده ۶۰ درصد واحدهای تحویلی مسکن مهر شامل بیش از یک میلیون واحد در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بوده است.

بنا به گفته‌ی وزیر راه و شهرسازی تا کنون ۹۰ هزار میلیارد تومان خرج ابنیه و زیرسازهای مسکن مهر شده است. مسوولان می گویند این طرح ۱۰ هزار میلیارد تومان دیگر پول نیاز دارد؛ هرچند که کارشناسان معتقدند با ۱۰ هزار میلیارد تومان هم این پروژه بسته نمی‌شود. اخیرا هزار میلیارد تومان از محل فروش اراضی دولتی، ۲۵۰ میلیارد تومان از محل یارانه‌ها به وزارت نیرو و هزار میلیاردتومان اسناد خزانه با سهم ۸۰ درصدی وزارت نیرو برای بهبود وضعیت زیرساختی این طرح، تنها بخشی از این کمک ها بوده است. با این وجود ۳۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته شده به علت نبود خدمات زیربنایی، امکان تحویل ندارند. هم‌چنین ۱۰۰ هزار واحد، بدون متقاضی هستند. احمد اصغری مهرآبادی ـ قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر ـ گفته است: درصدد هستیم این واحدها را در اختیار نهادهای حمایتی قرار دهیم تا با مساعدت دولت و این نهادها، مددجویان در آنها ساکن شوند.

مهرآبادی به نیاز ۱۱ هزار میلیارد تومانی واحدهای مسکن مهر باقی مانده برای بسته شدن پرونده این پروژه در کشور اشاره کرد و افزود: از این میزان ۴۰ هزار میلیارد ریال به خدمات زیربنایی اختصاص دارد.

وی وصولی اقساط واحدهای تمام شده را در کشور مناسب ارزیابی کرد و ادامه داد: تا کنون ۱۸ هزار میلیارد تومان وصولی اقساط تنها در بانک مسکن داشته ایم که از این محل برای بالا بردن سقف وام ها و پرداخت های موردی دیگر استفاده شده است.

 

منبع:ایسنا

افزودن نظر جدید