وزیر بهداشت:کشندگی "کرونا" کمتر از "آنفلوآنزا" است

وزیر بهداشت با تاکید بر عدم توجه به شایعات پیرامون کرونا ویروس، گفت: بررسی‌های بیشتر بر روی موارد مشکوک در حال انجام است و آمار جدید هر روز حدود ساعت ۱۳ به صورت تجمیعی به مردم اعلام خواهد شد.

به گزارش ایسنا، دکتر سعید نمکی در خصوص شیوع کرونا ویروس در کشور گفت: پس از گزارشاتی که از استان قم مبنی بر وجود بیماران مبتلا به آنفلوآنزا به دست ما رسید، ‌ بررسی‌های دقیق تر همکاران ما آغاز شد که حاکی از تایید بروز موارد آنفلوآنزا در این استان بود. طبق پروتکل‌های سازمان بهداشت جهانی اگر فردی به محل آلوده به ویروس سفر کرده باشد و یا در تماس مستقیم و موثر با افراد آلوده بوده باشد باید طبق قوانینی که برای برخورد با مبتلایان به کرونا ویروس وجود دارد با او برخورد کنیم.

وی با تاکید بر این که موارد گزارش شده از قم هیچ یک سفری به کشورهای خارجی آلوده نداشتند، ادامه داد: همچنین طبق اظهارات و گزارشات خودشان هیچ تماسی با فرد آلوده به کروناویروس نداشتند. به همین دلیل همکاران ما این افراد را در پروتکل مبتلایان به کرونا ویروس تلقی نکرده بودند. با مشاهده تابلوی بیماری توسط متخصصین، آنها به این باور رسیدند که افراد مشکوک باید از نظر ابتلا به کرونا نیز بررسی شوند که در دو مورد فوت شده در استان قم نمونه برداری‌ها مثبت شده و افراد به سمت دیسترس تنفسی و سینه پهلوی دو طرفه رفتند و متاسفانه فوت کردند.

نمکی تصریح کرد: پس از آن تیم ما بلافاصله در محل مستقر شد و کار گسترده خود را آغاز کرد؛ موارد جدیدی با اطلاع رسانی بیشتر به مردم مراجعه کردند و پس از بررسی موارد مشکوک مشخص شد که موارد جدید بررسی شده مبتلا به کرونا ویروس هستند و همزمان متوجه شدیم برخی افراد در تماس با افراد مثبت از قم به شهرهای دیگر سفر کردند به عنوان نمونه یک مورد آلودگی در شهر اراک گزارش شد که طبیب همکار ما بود.

وزیر بهداشت در این خصوص ادامه داد: این پزشک خوشبخانه علی‌رغم اینکه در روزهای ابتدایی حال مساعدی نداشت، به مراتب رو به بهبودی می‌رود. هشت مورد دیگر در اراک مورد نمونه‌برداری قرار گرفتند که بازهم نتایج آزمایش منفی بود.

وی اظهار کرد: از تعداد موارد مشکوک، آزمایش ۱۸نفر مثبت بود و ۴ مورد نیز فوت کردند. بررسی‌های بیشتر در حال انجام است و آمار جدید هر روز حدود ساعت ۱۳ به صورت تجمیعی اعلام خواهد شد.

نمکی با اشاره به این که کرونا ویروس علی‌رغم وحشتی که نسبت به آن شکل گرفته است، ‌ ویروسی به مراتب کم تهاجم‌تر از آنفلوآنزای H۱N۱ است، ‌ افزود: کشندگی و بیماری‌زایی آنفلوآنزای H۱N۱ به مراتب از کروناویروس بیشتر بود که خوشبختانه توانستیم به خوبی آن را مهار کنیم. این ویروس همچنین از ویروس سارس سال ۲۰۰۳ که از چین آغاز شده به مراتب ضعیف‌تر عمل می‌کند اما، مشکل آن قدرت سرایت بالای آن است، اما بیماری زایی یا مرگ آن به مراتب کمتر از سارس و آنفلوآنزای H۱N۱ است.

وی به همزمانی ابتلا به کروناویروس و آنفلوآنزای نوع B در زمستان اشاره کرد و گفت: همین موضوع کار را برای همکاران ما سخت کرده است و موارد منفی زیادی کشف می‌کنیم که دلیل آن هم این است که دیگر مجبوریم همه را با پروتکل بررسی کرونا ویروس بسنجیم؛ در حالی که همه دنیا عکس آن را می‌گویند، اما ما با سخت‌گیری زیادی با پیگیری پروتکل کنترل کرونا ویروس را دنبال می‌کنیم.

وزیر بهداشت با تاکید بر این که هیچ آمار مثبتی از ابتلا به کرونا ویروس را از مردم پنهان نخواهیم کرد، خاطرنشان کرد: صادقانه می‌گویم هر بیمار بستری به عنوان مشکوک در تخت بیمارستان به کرونا ویروس مبتلا نیست بلکه تعداد قابل توجهی از آنها به آنفلوآنزای فصلی مبتلا شده‌اند. ما زمانی می‌گوییم فردی مبتلا به کرونا است که فرد از سه مرحله تست تشخیصی گذشته باشد و این موضوع باید در مرحله آخر به امضای مسئول فنی ما در انستیتو پاستور رسیده باشد و این تشخیص باید مبتنی بر پروتکل‌های جهانی و تایید شده از سوی سازمان بهداشت جهانی باشد.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، وی در خاتمه سخنان خود نبود کیت و امکانات تشخیصی کروناویروس را شایعه خواند و افزود: ما به اندازه کافی کیت و کارشناسان برجسته برای تشخیص بیماری داریم و از مردم خواهش می‌کنم به شایعات توجه نکنند.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید