ورود 235 واگن جدید به شبکه ریلی کشور

محسن پورسید آقایی معاون وزیر راه و شهر سازی و مدیر عامل راه آهن ایران در نشست خبری با بیان این مطلب گفت: در 3 سال گذشته استانداردهایی وضع کردیم که قطارهای فرسوده از سیستم حمل و نقل ریلی حذف شوند.
ورود 235 واگن جدید به شبکه ریلی کشور

صنعت نویس: معاون وزیر راه و شهر سازی گفت: تا آذر ماه 350 واگن فرسوده شرکت های خصوصی ریلی از رده خارج و 235 واگن جدید به شبکه ریلی اضافه می شود.
 
 وی با اشاره به اینکه سال گذشته 150 واگن با عمر بالای 155 سال را از رده خارج کردیم، تصریح کرد: از سه سال گذشته به شرکت های خصوصی حمل و نقل ریلی اعلام کردیم که در سال 95 واگن های بالای 45 سال اجازه سیر ندارند و تا ابتدای زمستان امسال 150 دستگاه از این واگن های  فرسوده از رده خارج می شوند. 
 
آقایی گفت: تمام قطارهای با سرعت کمتر از 140 کیلومتر در ساعت از خط سیر تهران -مشهد حذف شده و قطارهای جدید با سرعت 140 تا 160 کیلومتر  زمان سیر را همراه با توقف در ایستگاه های مختلف و نماز و میانگین تاخیر 30 دقیقه ای به کمتر از 10 ساعت رسانده است. 
 
پور سید آقایی با بیان اینکه تا پایان سال 235 واگن جدید وارد شبکه ریلی می شود، گفت: برخی از واگن ها نو و برخی دست دوم و در حال بازسازی هستند که البته مجوز واردات واگن های دسته دوم در دولت قبل صادر شده است. 
 
وی با بیان اینکه میانگین عمر ناوگان مسافری باید به 15 سال برسد، افزود: طی 11 سال گذشته قرار بود ریل برای خطوط این بخش خریداری شود و در سال 86 خرید 100 هزار ریل از اسپانیا به صورت فایناس در دستور کار بود اما به بهانه حمایت از تولید داخل این کار صورت نگرفت. 
 
مدیر عامل راه آهن ادامه داد: بیش از ده سال از این تصمیم گذشته اما نه ریلی تولید و نه خریداری شده ،این در حالیست که بسیاری از خطوط کشور آماده ریل گذاری است اما با کمبود ریل مواجه هستیم. 
 
معاون وزیر راه و شهر سازی از خرید 150 هزار تن ریل از هندوستان خبر داد و گفت: این میزان ریل به صورت فاینانس و با وام 12 ساله از هند با مبلغ پیش پرداخت 5 درصد از وام خریداری شده که برای 5 درصد قیمت  آن تنها 20 میلیارد تومان پرداخت شده، اما برای خرید ریل در داخل کشور 400 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
 
پور سید آقایی با اشاره به اینکه طی سال های گذشته قرار بود ذوب آهن ،ریل مورد نیاز کشور را تامین کند افزود:  تاکنون این امر صورت نگرفته و طی این سال ها بیش از 200 میلیارد تومان از ذوب آهن طلب کار شده ایم. 
 
معاون وزیر راه و شهر سازی با اشاره به  عقد قرارداد 40 هزار تن ریل با ذوب آهن گفت: قرار بود ذوب آهن تا تیر ماه سال جاری این میزان ریل را تحویل دهد که البته ابتدا به مرداد ماه و سپس به مهر ماه موکول شد. 
 
آقایی ادامه داد: با مجوزی که از سازمان مدیریت اخذ کردیم قرار شد ریل های ذوب آهن را بالاتر از قیمت جهانی یعنی حدود 30 یورو بالاتر از نرخ اروپایی خریداری کنیم که البته این قیمت 30 درصد از قیمت چینی ها گران تر است. 
 
 وی با اشاره به اینکه اعتبارات این دولت در سال های 93 و 94 برابر با کل اعتبارات این بخش از سال 82 تا 92 معادل ده سال اعتبار در صنعت ریلی است گفت: مصوبات مجلس فرصت طلایی را به وجود آورد که در این دولت بیش از 2 هزار کیلومتر ساخت راه آهن دو خطه آغاز شده که 830 کیلومتر آن تا پایان امسال به بهره برداری می رسد و در این دولت برابر با دولت های گذشته بحث دو خطه کردن خطوط ریلی را پیش برده ایم.این در حالیست که از ابتدای انقلاب تا سال 92 در مجموع 1500 کیلومتر را آهن دو خطه شامل 900 کیلومتر خط ریلی تهران- مشهد و 600 کیلومتر خط ریلی بافق و بندر عباس آباد بوده است. 
 
پورسید آقایی با اشاره به اینکه در خصوص قطارهای حومه ای در دولت قبل فعالیت جدی صورت نگرفته است، تصریح کرد: در این دولت ساخت خطوط ریلی حومه ای و چهار خطه مسیر تهران گرمسار و تهران کرج و دو خطه کردن مسیر اهواز سر بندر در دستور کار بوده ، همچنین مسیر قزوین هم دو خطه می شود . 
 
آقایی در خصوص اجرای طرح های دیگری نظیر طرح خطوط ضربدری برای متصل کردن اطراف تهران به مرکز این شهر گفت: امروز تمام شبکه راه آهن کشور را به سیستم کنترل اتوماتیک ورود سیستم ها یا ATC مجهز می کنیم که جلوی خطاهای انسانی قطارها را بگیریم، بنابراین هر قطاری که از سرعت خود تجاوز کند با این سیستم متوقف خواهد شد. 
 
وی ادامه داد: تاکنون بیش از 113 قطار را به این سیستم مجهز کردیم و تا پایان سال، 102 ایستگاه دیگر به این سیستم تجهیز می شوند. 
 
معاون وزیر راه و شهر سازی از تجهیز سیستم پیشرفته دیگری  جهت اجازه سیر پشت سر هم خبر داد و گفت: ایستگاه های مجازی بین ایستگاه های فیزیکی تشکیل شده که در مسیر تهران مشهد ظرفیت سیر 50 قطار قبل از اجرای طرح در این مسیر را به 200 قطار افزایش داده و ظرفیت سیر در هر 7 دقیقه برای یک قطار را به وجود آورده است. 
 
پورسید آقایی با اشاره به اینکه کشورهای صاحب این تکنولوژی در دنیا 8 کشورند، عنوان کرد: کشورهای زیادی از این سیستم استفاده می کنند اما ایران این سیستم را به صورت بومی راه اندازی کرده است . این سیستم در مسیر تهران -مشهد راه اندازی ، در مسیر بافت و بندر عباس در حال اجرا  و در مسیر تهران کرج پس از 4 خطه شدن تهران قم و تهران اسلام شهر-پرند وصل می شود. 
 
معاون وزیر راه و شهر سازی از احداث 27 نماز خانه جدید در شبکه ریلی جدید کشور که 8 دستگاه آن به بهره برداری رسیده خبر داد و گفت: 19 ایستگاه دیگر تا پایان سال به بهره برداری می رسد و 150 نمازخانه به صورت کامل بازسازی شده است. 
 
وی از افتتاح ایستگاه جدید و مدرن زنجان در هفته آینده خبر داد و اظهار داشت: در خصوص حمل و نقل بار مسافرین در صنعت حمل و نقل ریلی رشد خوبی داشته ایم که در سال 93 و 94 برای اولین بار طی 20 سال گذشته سهم حمل و نقل ریلی افزایش یافته به طوری که در سال 92 این سهم به کمتر از 10.5 درصد رسیده بود اما در دو سال گذشته برای اولین بار سهم حمل و نقل ریلی از جاده ای بیشتر شد. 
 
پورسید آقایی ادامه داد: در سال 93 سهم حمل و نقل ریلی به 9.2 درصد رسید که سهم حمل و نقل جاده ای 4 درصد و در سال 94 نیز رشد این سهم 2.2 درصد بوده ،اما حمل و نقل جاده ای رشدی منفی 7 درصد را تجربه کرده  که البته سهم حمل و نقل ریلی تا پایان 5 ساله اول 8 درصد رشد داشته ،اما رشد متوسط حمل بار در کل کشور به 4 درصد رسیده است. 
 
معاون وزیر راه و شهر سازی با اشاره به اینکه ترانزیت ریلی تا سال 92 به پایین ترین سطح خود یعنی 500 هزار تن رسیده بود گفت: با تغییر جهت ترانزیت در پایان سال 94 حجم حمل و نقل ترانزیتی با رشد سه برابری به 1.5 میلیون تن رسیده است.

باشگاه خبرنگاران جوان

افزودن نظر جدید