واکنش سیف به برخی اظهارنظرهای نامزدها

رئیس بانک مرکزی ایران گفت : دیپلماسی بانکی پسا برجام توانست تمام نیازهای کشور را بر طرف کند و مشکلی برای مبادله مالی با بانک های خارج از کشور وجود ندارد و این مبادله به خوبی انجام می گیرد.
واکنش سیف به برخی اظهارنظرهای نامزدها

به گزارش صنعت نویس به نقل از ایرنا، ولی الله سیف عصرشنبه در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان مازندران در ساری اظهارداشت : هم اکنون هیچ مشکلی برای برآورده کردن نیازهای مالی کشور از خارج وجود ندارد.

وی برخی اظهارنظرها از سوی نامزدهای انتخابات رئیس جمهوری در مناظره روز گذشته در مورد مسایل بانکی پسابرجام را بی انصافی دانست.
وی مهمترین موفقیت های بانکی پسابرجام را برگشت کل منابع ارز حاصل از صادرات نفت، تامین مالی واردات کالاهای مورد نیاز کشور وآزاد سازی منابع ارزی قفل شده ایران در خارج از کشوراعلام کرد.
*پولشویی(FATF) وعقب ماندگی از استانداردهای روز جهانی مشکل اصلی روابط بانکی با خارج
رئیس کل بانک مرکزی مهمترین مشکل ارتباطی بانک های ایرانی در پسابرجام را عدم پیوستن ایران به قرارداد پولشویی و عقب ماندگی بانک های ایرانی از استانداردهای روزجهانی دانست و گفت که برای اتهام زدایی پولشویی پیوستن به برنامه اف ای تی اف مطرح شده که با پیوستن بانک های ایران به این قرارداد مشکلات در این حوزه رفع می شود.
سیف اظهارداشت : با تحریم ظالمانه ، بانک های ایرانی از استانداردهای روز جهانی عقب ماندند و این عقب ماندگی باعث شده تا بانک های خارجی تمایلی برای ارتباط با بانک های داخلی ما نداشته باشند و این مشکل نیز در حال رفع شدن است و ارتباطی به مشکلات برجام ندارد.
وی بالا بودن ریسک را از دیگر مشکلات بی رغبتی بانک های خارجی برای ارتباط مالی با بانک های داخلی برشمرد و اظهارداشت : در سال 92 که دولت تدبیر و امید روی کار آمد ریسک پولی ( میزان معوقه به مصارف و منابع ) ما 14.7 درصد بوده که این رقم هم اکنون به حدود 10 درصد رسیده است.
رئیس کل بانک مرکزی افزود : این در حالیست که این ریسک در کشورهای خارجی زیر 2 درصد است و با وجود کاهش حدود 5 درصدی همچنان ما در مقایسه با کشورهای خارجی وضعیت خوبی نداریم و باید این روندکاهشی را دنبال کنیم.
سیف اضافه کرد : اگر بخواهیم نظام بانکی ما به شرایط روز قبل از تحریم برسد، زمان زیادی را نیاز داریم و گره زدن تمام موفقیت های برجام به مسایل بانکی نیز بی انصافی بزرگی است .
وی با اشاره به استناد یکی از نامزدهای رئیس جمهوری به اظهاراتش پیرامون رفع نشدن مشکلات بانکی در پسابرجام گفت که این اظهارات در زمان مطالبه گری ایران از کشورهای مورد مذاکره کشورمان برای گرفتن مطالبه بیشتر بوده و استناد به آن اظهارات در شرایط اجرای برجام در مناظره بر علیه دولت تدبیر و امید جایگاهی ندارد.
وی اظهارداشت : برخی از دلواپسان می خواهند به هر دلیلی ثابت کنند که برجام موفقیت نداشته است، کارکرد بزرگ دولت تدبیر و امید را در پسابرجام کوچک قلمداد می کنند.
رئیس کل بانک مرکزی افزود : ما تمام دستاوردهای بانکی ناشی از پسابرجام را تا رسیدن به شرایط 100 درصدی دنبال می کنیم.
سیف بار دیگر تاکید کرد که با تحریم ارتباط بانکی ما با خارج از کشور قطع شده بود و فرایندی نیاز است تا بتوانیم بانک ها را به شرایط روز جهانی برسانیم و این روند نیزدربانک ها ما درحال انجام است.
رئیس کل بانک مرکزی برای شرکت در همایش مدیران شعب بانک کشاورزی کشور روز شنبه به مازندران سفر کرد.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید