واکنش بانک مرکزی به نرخ‌های دلار کف بازار

گزارش های میدانی از تداوم صف های طولانی در جلوی صرافی های عرضه کننده دلار دولتی، حضور دلالان در این صف ها و نیز دو نرخی شدن دلار در بازار رسمی و غیر رسمی خبر می دهند. در این حال مقام مسئول بانک مرکزی هشدار داد که هر گونه اعلام نرخ خرید و فروش ارز جز از طریق صرافی های مجاز، ممنوع است و نرخ اعلامی باید نرخ سامانه سنا باشد. این نرخ دیروز حدود 4455 تومان بود. این در حالی است که قیمت دلار در بازار آزاد حدود 4770 تومان اعلام شد.
واکنش بانک مرکزی به نرخ‌های دلار کف بازار

به گزارش صنعت نویس، مشاهدات میدانی از بازار ارز، نشان می دهد که پدیده دو نرخی شدن ارز در بازار ادامه دارد به طوری که تعدادی از صرافی ها، ارز را بر خلاف قیمت درج شده روی تابلوی مغازه شان، به قیمت غیر رسمی بازار آزاد می فروشند. نرخی که به مراتب بیشتر از نرخ های رسمی بازار آزاد است.یکی از گزارش ها از وضعیت صرافی ها در خیابان فردوسی نشان می دهد که برخی صرافی ها کاملاً مغازه های شان را بسته اند ولی در داخل مغازه حضور دارند. برخی دیگر هم با وجود این که کرکره های شان بالاست، با نصب اطلاعیه ای روی شیشه به مردم اعلام کرده اند که هیچ گونه خرید و فروش ارزی انجام نمی دهند. اما برخی دیگر از صرافی ها که دلار دولتی توزیع می کنند، شاهد صف های طولانی در مقابل خود هستند.

ماجرای صف دلار بانکی
گزارشی دیگر به تشریح وضعیت صف های دلار دولتی در خیابان فردوسی و خیابان های منتهی به چهارراه استانبول پرداخت و با بیان این که این صف ها از صبح زود و بلکه نیمه شب مقابل صرافی های منتخب تشکیل می شود، افزود: در این صف ها، یک نفر از طرف صرافی، اسامی افراد را یادداشت می‌کند و تا سقف هزار دلار برای هر فرد فروش دارند. خرید ارز نیز فقط با داشتن کارت ملی یا گذرنامه امکان پذیر است. این گزارش می افزاید: در این صف ها بعضاً دعوا برای نوبت صف بین مردم به وجود می آید که در برخی از این موارد، نیروی انتظامی مجبور به مداخله می شود. یکی از صرافی ها در این باره گفت: دیروز (یک شنبه) وضعیت به قدری وخیم شد که نیروی انتظامی آمد و گفت تا فضا آرام نشود و مردم نظم را رعایت نکنند، حق ندارید دلار بفروشید! در این میان، برخی از صرافی ها با بیان این که اکثر مردم حاضر در صف، از شهرستان آمده اند، فرضیه جدیدی مطرح می کنند و می گویند: خبر موثق داریم که تعدادی از سرمایه دارهای اصلی بازار به برخی از مردم در شهرستان روزی 100 هزار تومان می دهند تا این جا در صف بمانند و دلار با کارت ملی بخرند! این درحالی است که مردم در صف می مانند و سود اصلی به جیب سرمایه دارهایی می رود که بعضاً اصلا داخل ایران هم نیستند. این ها همه در شرایطی است که برخی گزارش ها از حضور گسترده دلالان در صف دلار دولتی خبر داده اند.

هشدار بانک مرکزی درباره اعلام نرخ های غیر رسمی ارز
در این حال روابط عمومی بانک مرکزی به نقل از مدیر اداره صادرات این بانک، گفت: صرافی‌های مجاز مطابق با ماده ۵ «مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی‌ها» در صورتی مجاز به خرید و فروش ارز هستند که همزمان نرخ خرید و فروش ارز را در محل استقرار صرافی یا تارنمای خود اعلام کنند.
صمد کریمی با بیان این که هرگونه اعلام نرخ خرید و فروش ارز توسط اشخاص حقیقی و حقوقی، جز صرافی‌های موضوع مقررات مزبور وفق ماده ۱۴ آن ممنوع است، اظهار کرد: از این‌رو صرافی‌های مجاز ‌باید نرخ‌های خرید و فروش و انجام معاملات ارزی رابر مبنای آن و متناسب با شرایط بازار درج کنند. این مقام مسئول بانک مرکزی در پایان با توضیح این مطلب که درج نرخ خرید و فروش اسعار مورد معامله در بازار آزاد کشور توسط اشخاص حقیقی و حقوقی که در بالا به آن ها اشاره شده است، بر مبنای نرخ‌های میانگین وزنی مندرج در پایگاه اینترنتی www.sanarate.ir بلامانع است، افزود: همچنین این اشخاص به هیچ عنوان مجاز به درج نرخ‌های ارز دلالان و بازارسازان غیررسمی ارز نیستند و با متخلفان مطابق با ماده "۱۵" مقررات مورد اشاره برخورد خواهد شد.‏ شایان ذکر است که نرخ دلار در سامانه سنا روز گذشته حدود 4455 تومان بود.

منبع:خراسان

افزودن نظر جدید