واکنش بازار موبایل به اجرای رجیستری

معاون وزیر ارتباطات اعلام کرد: عوارض گمرکی برای گوشی در رجیستری در حد پنج درصد است و تاثیری در بازار ندارد. ظرف هشت روز آینده نیز برندهایی را که دیگر نمی‌توان از گوشی‌های قاچاقشان استفاده کرد ،اعلام می‌کنیم.
واکنش بازار موبایل به اجرای رجیستری

به گزارش صنعت نویس، فلاح جوشقانی با حضور در یک برنامه تلویزیونی، درباره آغاز مرحله نخست رجیستری توضیح داد: در مرحله اول بحث مانیتورینگ و پایش شبکه را داریم.وی درباره این که هم اکنون مردم برای فعال کردن گوشی‌های خود در شبکه باید چه اقدامی کنند، اظهار کرد: در این مرحله مردم لازم نیست کاری کنند. تنها لازم است از گوشی‌های خود استفاده کنند و اگر گوشی‌ دارند که بدون استفاده است، در شبکه فعال کنند تا در سامانه ما ثبت شود.

وی درباره اجرای رسمی رجیستری نیز توضیح داد: طرح به طور رسمی ازجمعه آغاز شده است اما ظرف هشت روز آینده وارد مرحله ای خواهیم شدکه طی آن دیگر نمی توان از گوشی های قاچاق استفاده کرد. به صورت گام‌به‌گام یک سری برندها را اعلام و به تدریج همه گوشی‌ها را وارد این مرحله می کنیم. همچنین برای کسانی که به صورت مسافری گوشی وارد کشور می‌کنند، به تدریج سامانه‌های گمرکی آماده می‌شود که آن ها را هم مانند دیگر گوشی‌هایی که در دست مردم است، ثبت کنند. فلاح جوشقانی با اشاره به گوشی‌هایی که از قبل به صورت قاچاق وارد کشور شده‌ است، ‌ اظهار کرد: تا پیش از تاریخی که ما اعلام کنیم، هر گوشی که در شبکه فعال باشد،مشکلی ندارد ومجاز تلقی می‌شود اما بعد از آن تاریخ، بر اساس مدل‌هایی که اعلام می‌کنیم، اگر آن گوشی از مبادی قانونی وارد نشده باشد، در شبکه سرویس نخواهد گرفت.

بررسی بازار گوشی تلفن همراه در نخستین روز اجرای رجیستری نشان می‌دهد که مغازه داران، گوشی‌های در انبار را بدون توجه به افزایش نرخ دلار و با قیمت مناسب عرضه کرده‌اند. بررسی ها نشان می دهد که با وجود پیش بینی برای حضور خریداران در بازار گوشی پس از اعلام رجیستری، بازارهای موبایل روز اول اجرای رجیستری را با استقبال نه چندان گرم مشتریان آغاز کرده اند؛ از سوی دیگر با آن که رجیستری از جمعه آغاز شده است، اما بخش قابل توجهی از فعالان بازار از جزئیات این طرح و زمان دقیق اجرای آن بی‌اطلاع اند.

در این فضا شماری از مشتریان نیز در زمینه تبعات خرید گوشی قاچاق، احساس نگرانی می کنند و در مورد نتایج اجرای طرح و مشکلاتی که ممکن است با آن مواجه شوند، دچار ابهام هستند. برخی فعالان بازار، اجرای رجیستری را قطعی می دانند و مشتریان را به خرید و فعال‌سازی هرچه سریع‌تر گوشی‌ها تشویق می کنند. در این میان تعدادی از نمایندگی‌ها و فروشندگان نیز که مدعی اند اجناس آن‌ها قاچاقی وارد کشور نشده است، از اجرای رجیستری، نگران نیستند.برخی فعالان بازار نیز می گویند که از چند روز پیش، بعضی فروشندگان اقدام به باز کردن بسته‌بندی گوشی‌های قاچاق و فعال کردن آن‌ها از طریق قرار دادن سیم‌کارت کرده‌اند. این گوشی‌ها اکنون از حالت آکبند خارج شده‌ است؛ بنابراین مردم باید پیش از خرید، از پلمب بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنند.

نتایج بررسی ها نشان می دهد که عمده نگرانی‌های بازار مربوط به دو برند اپل و سامسونگ است که بیشترین سهم را در بازار گوشی موبایل کشور دارند و با این که هنوز اسامی مدل های اولیه اجرای رجیستری اعلام نشده است، فعالان بازار پیش بینی می کنند که ممکن است مدل های جدید این دو برند در وهله اول، برای تشخیص اصالت تست شود.

رئیس اتحادیه دستگاه های مخابراتی با بیان این که تاثیر خاصی پس از اعلام رجیستری در بازار تلفن همراه مشاهده نمی شود، تصریح کرد: فعلا تا اعلام مدل های اولیه گوشی، بازار در آرامش به سر می برد و پس از آن نیز امیدواریم بدون مشکل، شاهد اجرای موفق طرح باشیم.وی با بیان این که افزایش قیمتی در بازار گوشی دیده نمی شود، افزود: افزایش قیمت احتمالی برند آیفون نیز به دلیل تغییر نرخ ارز است و ارتباطی با رجیستری ندارد.

محبی درباره برخی گمانه زنی ها برای افزایش قیمت ۱۰ تا ۱۵ درصدی گوشی موبایل پس از اجرای رجیستری، افزود: احتمالا این افزایش قیمت وجود دارد؛ چرا که گوشی هایی که تاکنون قاچاق وارد بازار می شد، از این پس باید با پرداخت هزینه واردات که ۱۵ تا ۱۷ درصد است، وارد کشور شود.فرزاد یزدیان کاشانی فعال بازار موبایل درباره واکنش بازار به آغاز رجیستری گفت: با توجه به این که رجیستری در مرحله اول تنها مربوط به پایش شبکه است، هنوز تاثیر چندانی در بازار خرید و فروش گوشی دیده نمی شود،اما پس از مرحله پایش، برخی مدل ها برای فیلترشدن اعلام می شود، در واقع تاکنون گوشی از گردونه خارج نشده است و تا اعلام مدل های گوشی برای حذف از شبکه، بازار همچنان حالت ثبات خواهد داشت.

وی با اشاره به این که تنها تاثیر فعلی این طرح، افزایش نیافتن قیمت گوشی با وجود افزایش قیمت دلار است، گفت: به دلیل این که قرار است اوایل آبان ، مدل های گوشی برای حذف از شبکه اعلام شود، فروشندگان برای نگهداری گوشی ها در انبار ریسک نمی کنند.از آن جا که ممکن است گوشی های موجود در انبار مغازه داران، از گردونه خارج شود، آن ها مجبورند بدون توجه به افزایش نرخ دلار و بدون افزایش قیمت، گوشی ها را به فروش برسانند. به همین دلیل هم اکنون گوشی موبایل با قیمت مناسب در بازار فروخته می شود.وی با اشاره به حذف ارز مبادله ای در بخش گوشی ، اضافه کرد: با اجرای رجیستری مغازه دار باید ۱۵ درصد ارزش کالای خریداری شده را از طریق سامانه ای که در گمرک طراحی شده است، به عنوان عوارض ورود پرداخت کند.به گفته وی، استعلام درباره اصالت گوشی از طریق سامانه ۳۰۰۰۸۸۸۷ و سایت گمرگ به نشانی www.irica.ir امکان پذیر است.

منبع:مهر

افزودن نظر جدید