وام مسکن ارزان شد!

با کاهش تقاضا در اوراق تسهیلات مسکن، قیمت هر برگ از این اوراق روند نزولی را طی کرده به طوری که تعدادی از تسه‌ها کاهش قیمت حدود ۷ تا ۱۰ هزار تومانی را تجربه کرده‌اند. در حال حاضر تهرانی ها برای اخذ وام ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن باید حدود ۱۲ میلیون تومان هزینه کنند.
وام مسکن ارزان شد!

به گزارش صنعت نویس، در سال ۱۳۹۶ تقاضا برای اوراق تسهیلات مسکن نسبتا پایین آمد و این کاهش تقاضا سبب شد قیمت اکثر تسه ها به کمتر از ۶۰ هزار تومان برسد. این در حالی است که طی اسفند ماه سال ۱۳۹۶ قیمت هر ورق از اوراق تسهیلات مسکن حدود ۶۷ هزار تومان بود.

در حال حاضر قیمت حدودی هر برگ از تسه بهمن ماه ۱۳۹۶ حدود ۵۹ هزار و ۳۰۰ هزار تومان معامله و قیمت هر برگ از تسهیلات مسکن فروردین ماه ۱۳۹۶ حدود ۷۳ هزار و ۵۰۰ تومان معامله می شود.

قیمت‌های تقاضای اوراق تسهیلات مسکن عمدتا کمتر از ۶۰ هزار تومان است، این در حالی است که قیمت عرضه در تسه‌هایی به بیش از ۷۰ هزار تومان می رسد هر چند که قیمت عرضه تعداد زیادی از تسه ها تیز کمتر از ۶۰ هزار تومان است.

اگر قیمت اوراق ۶۰ هزار تومانی را مبنا قرار دهیم با توجه به اینکه زوج‌های تهرانی برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن باید ۲۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، باید ۱۲ میلیون تومان صرف خرید این ۲۰۰ برگ کنند. این مبلغ با احتساب ۲۰ میلیون تومان وام جعاله که بابتش باید ۴۰ برگ بهادار ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی خریداری کرد، در مجموع برای دریافت وام ۱۲۰ میلیون تومانی مسکن به علاوه جعاله حدود ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان‌ می‌شود.

همچنین زوج‌های غیر تهرانی که در شهرهایی با جمعیت بیشتر از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت زندگی می‌کنند، می‌توانند تا سقف ۸۰ میلیون تومان وام بگیرند که برای گرفتن این مبلغ باید ۱۶۰ ورق بهادار خریداری کنند که با این حساب باید ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بابت خرید این اوراق بپردازند که با احتساب ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برای خرید اوراق وام جعاله، در مجموع برای دریافت وام ۹۰ میلیون تومانی باید ۱۲ میلیون تومان پرداخت کنند.

علاوه بر این زوج‌های ساکن در سایر شهرهای با جمعیت زیر ۲۰۰ هزار نفر می‌توانند برای گرفتن ۶۰ میلیون تومان وام مسکن ۱۲۰ برگ بهادار خریداری کنند که باید ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بابت خرید اوراق بپردازند که برای دریافت ۲۰ میلیون تومان دیگر بابت وام جعاله باید ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بپردازند. این زوج‌ها در مجموع برای دریافت وام ۷۰ میلیون تومانی باید ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پرداخت کنند.

مجردهای تهرانی نیز می‌توانند تا سقف ۶۰ میلیون تومان و غیر زوج‌هایی که در مراکز استان‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارند تا سقف ۵۰ میلیون تومان و در نهایت غیر زوج‌های ساکن در سایر مناطق تا سقف ۴۰ میلیون تومان وام دریافت کنند که به ترتیب هر کدام باید ۱۲۰، ۱۰۰ و ۸۰ برگ بهادار اوراق تسهیلات مسکن را از فرابورس ایران خریداری کنند. با این حساب مجردهای تهرانی باید برای خرید این اوراق ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، افراد ساکن در مراکز استان بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت مبلغ ۶ میلیون تومان و افراد گروه سوم مبلغ ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان پرداخت کنند. البته در صورت تمایل برای دریافت وام ۲۰ میلیون تومانی جعاله باید مبلغ دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان دیگر هم بپردازند.

اوراق تسهیلات مسکن توسط بانک مسکن منتشر می‌شود. علاوه بر این بانک ملی نیز به تازگی شروع به انتشار این اوراق کرده است. این اوراق قابلیت معامله در فرابورس ایران را دارد و ارزش اسمی هر برگ پنج میلیون ریال است. مدت اعتبار اوراق تسه حداکثر تا دو دوره شش ماهه قابل تمدید است. این اوراق با توجه به اینکه چقدر تا زمان اعتبارش باقی مانده دارای قیمت متفاوتی است. در صورتی که مدت اعتبار این اوراق به اتمام رسیده و دارنده اوراق از تسهیلات آن استفاده نکند، نماد معاملاتی آن متوقف خواهد شد و وجوه پرداختی دیگر به دارنده اوراق بازپرداخت نخواهد شد.

منبع:ایسنا

افزودن نظر جدید