چه‌خبر از ارز ۴۲۰۰تومانی؟

همه آنچه در جلسه غیرعلنی ارزی مجلس و دولت گذشت

صبح امروز اسحاق جهانگیری در کسوت رئیس ستاد اقتصادی دولت مهمان جلسه غیرعلنی مجلس بود تا سیاست‎های ارزی دولت را تشریح کند. از دستور رهبری به دستگاه‎ها برای تنظیم بازار ارز گرفته تا رفع نگرانی‎های ناشی از تصمیم برجامی آمریکا.
همه آنچه در جلسه غیرعلنی ارزی مجلس و دولت گذشت

به گزارش صنعت نویس، نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، سیف رئیس کل بانک مرکزی و کرباسیان وزیر اقتصاد نیز جهانگیری را همراهی ‎کردند. تشریح تلاش‎های دولت برای آنکه از قبل تصمیم برجامی آمریکا فشاری به مردم نیاید، برنامه‌های دولت برای مقابله با جنگ ارزی، تامین ارز کشور برای واردات، کنترل قیمت ارز و ... از جمله وعده‌های جهانگیری در این جلسه بود. او عصر دیروز نیز در مراسم اختتامیه سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب گفته بود که با خروج ترامپ از برجام کم‌ترین اتفاقی در اقتصاد ما نیفتاد.

پس از جهانگیری، کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌ها، رئیس کمیسیون اقتصادی و جمعی از نمایندگان نیز به طرح مواضع خود پرداختند. آنگونه که علی لاریجانی در پایان این جلسه غیرعلنی و آغاز جلسه علنی از تریبون مجلس با بیان اینکه جلسه مشترک با ستاد اقتصادی دولت، به منظور بررسی مسائل مربوط به ارز و کمک به صادرات کشور بوده است، ابراز امیدواری کرد که با تعامل و هم فکری و رایزنی، تصمیمات دقیق تری در این زمینه گرفته شود.

روایت جهانگیری از دستور ارزی رهبری

به دلیل غیرعلنی بودن جلسه مجلس، برخی نمایندگان پس از خروج از جلسه، روایاتی از سخنان جهانگیری را با خبرنگاران در میان گذاشتند. از جمله آنکه از جمله آنکه اکبر رنجبرزاده عضو هیئت‌رئیسه مجلس به نقل از جهانگیری از دستور رهبر انقلاب به دستگاه‌ها درباره تنظیم بازار ارز خبر داد. او به تسنیم گفت: آقای جهانگیری گفت که عواملی در داخل و خارج کشور مصمم هستند که در بازار ارز اختلال ایجاد کنند که تلاش می‌کنیم با برنامه‌ریزی‌های دقیق با آنها مقابله کنیم.

به گفته جهانگیری برای تأمین ارز کالاهای اساسی هیچگونه مشکلی وجود ندارد و تأمین می‌شود، اما عوامل مختلفی در تلاش بودند که بتوانند اختلالی در نظم اقتصادی کشور ایجاد کنند. بعضی‌ها می‌خواستند ارز را خریداری کرده و در منزل نگه‌داری کنند، اما با ایجاد سامانه‌هایی که برای کنترل ارز برنامه‌ریزی کردیم، مانع این کار شدیم و اولویت اول، تأمین نیازهای داخلی است و اولویت بعدی، مسائلی نظیر تأمین نیازهای مسافرین و ارز دانشجویان و دیگر موارد است.

او با بررسی علل نوسانات موجود در بازار ارز گفت که انتظار برخی این بود که بعد از لغو برجام از سوی ترامپ، مردم به سمت خرید کالاها هجوم بیاورند، اما مردم روال عادی زندگی خودشان را طی می‌کنند و تقریبا انتظار ترامپ و دیگران در داخل محقق نشد و برای تأمین ارز مشکلی نداریم و از طُرق مختلف تأمین خواهد شد.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس به برنامه‌های دولت برای مقابله با جنگ ارزی اشاره و تأکید کرد: معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد که دولت برنامه‌‌هایی برای کنترل بازار ارز پیش رو دارد که اجرای آنها نیازمند هماهنگی‌هایی بین همه قواست که دستور مقام معظم رهبری را در این زمینه گرفته‌ایم و پیشنهاداتی خدمت ایشان ارائه شده و ایشان هم به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کرده‌اند تا همکاری‌های لازم را با دولت در جهت تنظیم بازار ارز و ثبات در این بازار و تأمین ارز مورد نیاز کشور در موضوع صادرات و واردات و دیگر مسائل با دولت داشته باشند.

از ارز ۴۲۰۰ تومانی چه خبر؟

محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت که معاون اول رئیس‌جمهور قول داده که برجام مشکلی برای اقتصاد کشور به وجود نمی آورد و تاثیری بر زندگی مردم نخواهد گذاشت.

کوچی با بیان اینکه در این جلسه صحبت‌ها و قول‌های بسیاری داده شد که امیدواریم عملی شود، به ایسنا گفت: یکی از وعده‌ها تامین ارز کشور برای واردات بود. همچنین قول داده شد که ضمن کنترل قیمت ارز نیاز مردم نیز تامین شود.

وی افزود: در این جلسه حرف‌های زیادی زده شد که اصل آن این بود که تمامی تلاش دولت بر آن است که فشاری بر مردم وارد نشده و آنها به لحاظ معیشتی آسیب نبینند. در زمینه برجام نیز تاکید شد که تمام تلاش دولت بر این است که برجام بر روی اقتصاد کشور و زندگی معمولی مردم تاثیر نگذارد. البته نمایندگان از این وعده‌ها قانع نشدند و در حرفهایشان تاکید کردند که اینها نباید در حد حرف بماند و باید ظهور و بروز آن را در عمل دید.

این نماینده مجلس تاکید کرد: در این جلسه نقدهایی همچون وجود دلالی در بازار و نبود ثبات در بازار ارز بیان شد. اینکه صحبت از ارز ۴۲۰۰ تومانی می شود اما برای تامین بخشی از نیازهای مردم قیمت ارز متلاطم و بیشتر از ۴۲۰۰ تومان است. ارز به صورت دلالی خرید و فروش می شود که اینها همه مشکلاتی را به وجود می آورد. البته قول دادند که این وضعیت را درست کنند.

غلام محمد زارعی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم به مهر گفت: معاون اول رئیس جمهور معتقد بود که ارائه ارز بانرخ ۴۲۰۰ تومان موجب تثبیت شرایط اقتصادی خواهد شد و به بازار ارز ثبات می دهد و اهداف دشمنان در ضربه زدن به اقتصاد کشور را ناکام خواهد گذاشت.

وی با اشاره به سخنرانی رئیس کل بانک مرکزی در جلسه غیرعلنی بررسی نوسانات بازار ارز اظهار داشت: رئیس کل بانک مرکزی معتقد بود در بازار ارز ثبات ایجاد شده است و نرخ ارز ثابت خواهد ماند.

تا کنون چقدر به افراد ارز داده شده؟

شهباز حسن پور عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: در جلسه غیرعلنی امروز معاون اول رئیس‌جمهور از عزم دولت برای تامین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی با نرخ ۴۲۰۰ تومان سخن گفت و اعلام کرد که قرار است تا پایان امروز مقدار ارز داده شده به افراد به صورت رسمی اعلام شود.

به گفته وی، طبق جهانگیری گزارش جامعی درباره مقدار ارزی که تا به امروز به بازار تزریق شده است، اعلام کرده و قرار شده تا پایان امروز گزارشی از میزان ارزی که تاکنون به افراد داده شده است، به صورت رسمی اعلام شود.

منبع:خبرآنلاین

افزودن نظر جدید