هشدار معاون وزیر علوم به داوطلبان ارشد آزاد

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با رد اطلاعیه دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر اینکه داوطلبان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد برای انتخاب رشته عجله نکنند، گفت: به داوطلبان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد توصیه می‌شود که رشته‌هایی را انتخاب کنند که اکنون دارای مجوز هستند، زیرا درغیراینصورت ممکن است در انتخاب رشته خود با مشکل روبه‌رو شوند.

دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در گفت‌وگو با ایسنا، دراین رابطه اظهار کرد: کلیه دانشگاه‌ها و زیر نظام‌های وزارت علوم اعم از دانشگاه آزاد اسلامی، غیرانتفاعی مجاز هستند که برای رشته‌های که قانونا مجوز دارند، از شورای گسترش آموزش عالی پذیرش دانشجو بگیرند و دانشجویان نیز باید این مساله را مدنظر قرار دهند تا در رشته‌هایی که فاقد مجوز هستند، به هیچ عنوان ورود نیابند.

وی ادامه داد: اکنون ظرفیت پذیرش دانشگاه آزاداسلامی در مقطع کارشناسی ارشد بالغ 78 هزار نفر است که حدود 3696 رشته تائید شده و این روند ادامه دارد.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: سال گذشته به دلیل مساعدت با شرایط اقتصادی دانشگاه آزاد اسلامی، با مجوز چهار هزار و 600 رشته به مدت یک سال در این دانشگاه موافقت کردیم و این دانشگاه قول داد برای سال 96 خود را با استانداردهای وزارت علوم تطبیق دهد؛ اما ما مجبور شدیم مطابق استانداردها برخی از مجوزهای رشته‌ها در دانشگاه آزاد را باطل کنیم. البته تعداد قابل توجه‌ای نیز از رشته‌ها تایید شده که روند خود را دنبال می‌کنند.

شریعتی نیاسر تاکید کرد: ما در شهریور ماه 94 با دانشگاه آزاد اسلامی توافق کردیم که به دلیل مشکلات هیات علمی، اساتید حق تدریس و نیمه وقت را نیز در محاسبات هیات علمی خود حساب کنند؛ اما این توافق نامه منحصرا در همان سال بود تا این دانشگاه مهلت پیدا کند، اساتید خود را ارتقاء دهد.

وی اضافه کرد: ما مجددا صورت جلسه‌ای را در اسفند سال 94 با معاونت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی امضا کردیم تا خود را با شرایط تطبیق دهند و با آنها مصالحه کردیم و در شهریور ماه سال گذشته برای اینکه مشکل دانشجویان دانشگاه آزاد حل شود و فرصت بیشتری داشته باشند، برای بیش از 4600 رشته، بدون توجه به شاخص‌ها، موافقت یکبار پذیرش را صادر کردیم اما قرار شد که این برای آخرین سال باشد و آنها سال 96 خود را با استانداردهای وزارت علوم تطبیق دهند. بر این اساس امسال شاخص‌ها را بررسی کردیم و از رشته‌هایی که تعداد هیات علمی استاندارد را نداشتند، جلوگیری کردیم.

اگر دانشگاه آزاد استانداردها را رعایت کند، با آن کنار می‌آییم

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: اگر ما از هر زمانی متوجه شویم که هر رشته‌ی خاصی در دانشگاه آزاد اسلامی استانداردهای لازم را دارد، مجوز لازم را برای آن صادر و طبعا امکان پذیرش دانشجو نیز پیدا خواهند کرد و با این دانشگاه کنار می‌آییم، اما این کنار آمدن به معنای آن نیست که همیشه در برابر آن‌ها تسلیم شویم.

شریعتی نیاسر با بیان اینکه مدیریت دانشگاه آزاد چه در دوره قبل و فعلی انگیزه کیفی‌سازی را دارند و با ما نیز به طور نسبی همراهی لازم را داشته‌اند، افزود: از سه سال گذشته با دانشگاه آزاد اسلامی در تعامل بودیم و در این دانشگاه، مانند سایر دانشگاه‌های مصوبه انقلاب فرهنگی را به تدریج پیاده کرده‌ایم.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید