هزینه واردات سر به فلک کشید!

مروری بر آمارهای گمرکی گویای آن است که از میان ۱۵ کشور عمده صادرکننده کالا به ایران، در هشت مورد کاهش حجم صادرات به ایران را داشته‌اند اما در اکثر موارد ارزش واردات افزایش یافته است.
هزینه واردات سر به فلک کشید!

به گزارش صنعت نویس، در پنج ماهه اول سال جاری مانند سال‌های قبل، چین همچنان بزرگ ترین صادرکننده کالا به ایران محسوب می‌شود، اما نکته‌ جالب آنکه در این مدت وزن کالاهای وارده از چین ۱۱.۷۹ درصد کاهش یافته است. البته این کاهش وزنی منجر به کاهش هزینه‌های واردات از این کشور نشده و با وجود کاهش صورت گرفته از نظر ارزش، واردات این کشور ۹.۲۹ درصد افزایش داشته است.

امارات متحده عربی دومین کشوری است که برخلاف کاهش ۲۰.۶۴ درصدی در حجم واردات آن، ارزش این واردات ۱۶.۱۹ درصد افزایش داشته است.

جمهوری کره به عنوان سومین صادر کننده کالا به ایران نیز در پنج ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵.۶۸ درصد کاهش صادرات وزنی را ثبت کرده است. البته با این وجود ارزش واردات این کشور ۵.۸۱ درصد افزایش داشته است.

ترکیه دیگر کشوری است که اگرچه حجم واردات آن از نظر وزنی کاهش چندانی نداشته، اما به هرحال ۰.۷۱ درصد از حجم واردات پنجمین صادر کننده ایران کاسته شده و در کنار این کاهش ۴.۸۷ درصد بر ارزش این واردات افزوده شده است.

کاهش بیش از ۶۰ درصدی واردات از آلمان

اما شاید بتوان بیشترین کاهش وزنی واردات را به کشور آلمان مربوط دانست. این کشور که در جایگاه ششم صادر کنندگان ایران قرار دارد، نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۳.۰۳ درصد کاهش وزنی صادرات داشته و با این وجود از نظر ارزش واردات ۱۰.۳۱ درصد بر آن افزوده شده است.

فرانسه نهمین صادر کننده کالا به ایران به شمار می‌رود که در پنج ماهه اول سال جاری به نسبت ماه مشابه سال قبل ۷.۱۳ درصد کاهش حجمی و ۲۴.۶۵ درصد افزایش ارزش صادرات داشته است.

برزیل دیگر کشوری است که حجم صادرات آن به ایران از نظر وزنی کاهشی معادل ۲۹.۵۵ درصد را تجربه کرده است. البته نکته جالب این که ارزش واردات از این کشور نیز ۱۷.۸۹ درصد کاهش داشته و به تناسب وزنی که از این واردات کم شده از نظر ارزی نیز از هزینه‌ها کاسته شده است.

فدراسیون روسیه دیگر کشوری است که واردات آن در پنج ماهه اول سال جاری ۱۳.۲۹ درصد کاهش یافته است، نکته جالب آنکه با وجود کاهش کمتر از ۲۰ درصدی حجم واردات، ارزش واردات این کشور ۵۵.۹۱ درصد کاهش داشته است.

واردات ایران از کدام کشورها بیشتر شده است؟

در میان عمده صادر کنندگان کالا به ایران، کشورهای هند، سوئیس، ایتالیا، هلند، انگلستان و سنگاپور و پاکستان کشورهایی بوده‌اند که در حجم کالای صادراتی به ایران روند افزایشی داشته‌اند. بدین ترتیب حجم صادرات هند به ایران از نظر حجمی ۳۲.۲۶ درصد، سوئیس ۴۴.۲۳ درصد، ایتالیا ۳۲.۱۰ درصد، هلند ۳۸.۴۷ درصد افزایش داشته است.

همچنین کشور انگلستان با افزایش ۱۸۶.۶۸ درصدی صادرات وزنی به ایران یکی از بیشترین افزایش‌ها را داشته که البته پیش از آن کشور سنگاپور قرار می‌گیرد که در قیاس با مدت مشابه سال قبل حجم صادرات این کشور به ایران ۱۹۹.۷۲ درصد افزایش داشته است. پاکستان نیز دیگر کشوری است که در پنج ماهه سال جاری حجم صادرات خود به ایران را ۴۰.۷۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داده است.

منبع:ایسنا

افزودن نظر جدید