پژو پولی به ایران خودرو نداد طلبش را هم گرفت

نیرنگ پژو در ایران

در حالی که گمان می رفت پژو با حضور دوباره خود در ایران، اقدام به سرمایه گذاری مستقیم کرده، گزارش مالی نیمسال 2017 خودروسازفرانسوی نشان می دهد نشان می دهد این شرکت عملا پولی به خودروسازی کشور تزریق نکرده است.
نیرنگ پژو در ایران

به گزارش خبرنگار صنعت نویس، طبق آمار منتشره، پژو به جای آنکه به طور مستقیم پولی به ایران بیاورد، طلب های قبلی خود از ایران خودرو را محاسبه و آنها را به عنوان "سرمایه گذاری" در قرارداد با طرف ایرانی گنجانده است.
بنابر گزارش منتشره که به نیمسال 2017 مربوط می شود، پژو رقمی معادل 158 میلیون یورو در ایران سرمایه گذاری کرده، مبلغی که حالا باید نام "تهاتر" روی آن گذاشت، نه سرمایه گذاری. ماجرا از آن قرار است که پژویی ها پول های بلوکه شده خود را در ایران طی سال های تحریم، محاسبه و آن را به جای بخشی از مبلغی که باید طبق قرارداد به ایران وارد کنند، لحاظ کرده اند.

این پول های بلوکه شده در واقع مبالغی است که ایران خودرو باید در قالب رویالیته (حق لیسانس) به پژو پرداخت می کرده اما به دلیل تحریم و محدودیت های شدید در نقل و انتقال پول، موفق به انجام این کار نشده است. در نتیجه پژویی ها فرصت لغو تحریم ها را مغتنم شمرده و با استفاده از آن، نه تنها عملا پولی به ایران نیاورده اند، بلکه طلب های قبلی خود را نیز با ایران خودرو صاف کرده اند.

این در شرایطی است که گفته می شد ایران خودرو بابت قطع همکاری یک طرفه از سوی پژو، غرامت از این شرکت دریافت کرده است، حالا اما مشخص می شود این وسط پژویی ها طلب شان را نیز زنده کرد اند. با این اوضاع و احوال مشخص نیست ایران خودرو در قرارداد با پژو چه منفعت و سودی را دیده که حاضر شده با وجود چنین رفتارهایی از طرف مقابل، دوباره وارد مشارکت با این خودروساز فرانسوی شود. کسی چه می داند، شاید ایران خودرویی ها با وجود لغو تحریم و برجام، موفق به جلب نظر شرکت های خارجی دیگری نشده و در نهایت مجبور به همکاری دوباره با پژو و کنار آمدن با این برند فرانسوی شده اند.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید