نگاهی به وضعیت دلار در بازار غیررسمی

روز دوشنبه، دلار در بازار غیررسمی در مقطعی حتی تا 7200 تومان نیز بالا رفت ولی با برخورد به این نقطه بار دیگر به سوی ابتدای کانال 7 هزار تومانی حرکت کرد.
نگاهی به وضعیت دلار در بازار غیررسمی

به گزارش صنعت نویس، رفت و برگشت قیمت دلار در حالی رخ داد که حدود ساعت 4 بعدازظهر بانک مرکزی اولویت‌های جدید تامین ارز بابت مصارف ارزی خدماتی مورد نیاز متقاضیان به نرخ اعلامی این بانک را به شبکه بانکی ابلاغ کرد. آخرین خبرها حاکی از آن بود که بازار غیررسمی ارز واکنش چندانی به اعلام اولویت‌های جدید ارزی نشان نداد.

به گفته یکی از فعالان، بازار ارز در شرایط فعلی بیشتر تحت تاثیر نوسان‌گیران ارزی قرار دارد. در شرایطی که بازارساز در بازار حضور چندانی ندارد، نوسان‌گیران دست بالا را در بازار به‌دست گرفته‌اند و قیمت را بالا و پایین می‌کنند. در این میان، واسطه‌گران ارزی نیز سودهای هنگفتی را به‌صورت روزانه کسب می‌کنند. شواهد حاکی از آن است، با عبور دلار از مرز 7 هزار تومانی میزان تقاضا در بازار بالا می‌رود.

در این شرایط، واسطه‌گران معمولا دلار را 100 تومان بالاتر از قیمت بازار به افراد عادی می‌فروشند. برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که بعضی واسطه‌ها حتی با قیمت‌های بسیار بالاتر از نرخ بازار، به مردم عادی ارز می‌فروشند. به‌عنوان مثال، یکی از حاضران در بازار عنوان می‌کرد بابت خرید 2 هزار دلار، 14 میلیون و 800 هزار تومان هزینه کرده است؛ در واقع او هر دلار را 7400 تومان خریداری کرده. این در حالی بود که بالاترین قیمت دلار در معاملات دلالان بالای 7200 تومان نبود. به این ترتیب، یک واسطه دلار را از دلالان دریافت می‌کند و با قیمت بالاتر به مردم عادی می‌فروشد. این واسطه از خود دلاری ندارد و معمولا سود او از مابه‌التفاوت قیمت بازار و قیمتی که به خریدار پیشنهاد می‌دهد، تعیین می‌شود. در واقع می‌توان گفت وقتی بازار غیرشفاف و امنیتی است، واسطه‌ها به بازار هجوم می‌آورند و هزینه تهیه ارز نیز بالاتر از حد واقعی می‌شود.

 

منبع:دنیای‌اقتصاد

افزودن نظر جدید