نکته جالب نهاوندیان درباره بانکداری اسلامی

شاید در آغاز کار نظام بانکی جمهوری اسلامی بحث بانکداری اسلامی یک مفهوم جدید یا ناآشنا که حتی کنجکاویی‌هایی را به همراه داشت اما بعد از گذشت 4 دهه از نظام بانکی داوری مردم از بانکداری اسلامی به‌گونه ای است که به نظر می رسد همه از این مفهوم رضایت نداشته باشند.
نکته جالب نهاوندیان درباره بانکداری اسلامی

به گزارش صنعت نویس، محمد نهاوندیان در بیست و هشتمین همایش بانکداری اسلامی با اشاره به اقدامات بانک مرکزی و اثرات مثبت برگزاری چنین همایش‌هایی اظهار کرد: باید دید زمانیکه بانکداری اسلامی در جمع مردم مطرح می‌شود چه قضاوتی از سوی آنها صورت می‌گیرد.

وی در ادامه افزود: شاید در آغاز کار نظام بانکی جمهوری اسلامی بحث بانکداری اسلامی یک مفهوم جدید یا ناآشنا که حتی کنجکاویی‌هایی را به همراه داشت اما بعد از گذشت 4 دهه از نظام بانکی داوری مردم از بانکداری اسلامی به‌گونه ای است که به نظر می رسد همه از این مفهوم رضایت نداشته باشند.

معاون اقتصادی ریاست جمهوری تصریح کرد: باید دید مشکل اصلی کجاست، آیا مشکل در آیین نامه ها است یا جای دیگر؟

نهاوندیان عنوان کرد: تصور این است که در اقتصاد اسلامی اگر عقد معامله ای صورت می گیرد ظواهر و قواعد شرعی را در آن معامله رعایت کنند اما این تمام داستان نیست.

وی افزود: هر اقدامی که در ستاد کشور می‌خواهد صورت گیرد در ابتدا باید یک ثبات و التهاب زدایی برای آن انجام شود و درابتدای دولت یازدهم این اجماع در جمع فعالان اقتصادی نمایان بود.

معاون اقتصادی ریاست جمهوری در ادامه خاطر نشان کرد: در تجربه های بین المللی نادر است که تورم حدود 40 درصد به کمتر از 10 درصد برسد بعلاوه رشد اقتصادی هم حاصل شود که این اقدام کار مهمی بود.

نهاوندیان با اشاره به اینکه این اقدام حاصل سیاست گذاری‌های درست بوده است، بیان کرد: تورم کمتر از 10 درصد حاصل این بود که سیاست گذار به یک اجماع در رویکرد تصمیم در اقتصاد رسیده است که حاصل آن هم دیده شد.

وی با اشاره به اینکه باید هماهنگی‌های سیاستهای کلان اقتصادی را افزایش دهیم، عنوان کرد: دستور کار امروز اقتصادی ایران رونق غیر تورمی بود و درحال حاضر که به این ثبات رسیده‌ایم باید از تورم تک رقمی صیانت کنیم و اتکا را در حصول رونق غیر تورمی قرار دهیم.

معاون اقتصادی ریاست جمهوری در ادامه افزود: می‌توان به اهداف رسید و اولین کار این است که رفتار مالی دولت قانونمند شود و عزم دولت دربرنامه ریزی، شفافیت و هدفمندی باشد.

نهاوندیان اظهار کرد: نظام پرداخت‌ها باید به سمت محصول گرا بودن حرکت کند تا رفتارهای مالی کشور قاعده مند شوند.

وی با بیان اینکه نمی‌توان از تولید رقابتی صحبت کرد، خاطر نشان کرد: اجناس ایرانی در صورتی که در بازارهای بین المللی با هزینه‌های مالی بالا تولید شوند نمی‌توان این انتظار را داشت که جایگاه ویژه‌ای در بازارهای جهانی پیدا کنند.

معاون اقتصادی ریاست جمهوری بیان کرد: باید هزینه‌های مالی کاهش پیدا کند و دراین راستا به هماهنگی مفهومی و هماهنگی دراقدام نیاز است.

نهاوندیان تصریح کرد: هماهنگ سازی بازارهای مختلف در داخل کشور باید صورت گیرد و در این بین نظام بانکی‌ می تواند نقش اساسی داشته باشد.

وی با بیان اینکه نظام بانکی نیاز به اصلاح دارد، خطر نشان کرد: در کنار نقاط ضعف باید نقاط قوت را هم در نظر گرفت و تربیت و تجهیز نیروی انسانی را با دانش روز دنیا هماهنگ کرد.

منبع:میزان

افزودن نظر جدید