نوسان گیران بورس تهران

هر چند که بورس تهران در سه کاری روز گذشته دادوستدهای تقریبا روانی را شاهد بود، اما این شرایط می‌تواند در آینده نزدیک با تغییر رئیس جمهوری آمریکا رنگ دیگری به خود گیرد. همچنین نوسانات قیمت ارزهای خارجی از جمله دلار می‌تواند بر تغییر شرایط در بازار سرمایه ایران موثر باشد.
نوسان گیران بورس تهران

صنعت نویس: در هفته‌ای که گذشت دماسنج بازار سرمایه ایران با ۶۳۳ واحد رشد از تراز ۷۹ هزار و ۳۸۵ واحدی به تراز ۸۰ هزار و ۱۸ واحدی رسید و پس از مدت ها از کانال ۸۰ هزار واحدی عبور کرد. همچنین شاخص آزاد شناور که در پایان معاملات هفته گذشته در تراز ۸۸ هزار و ۷۰۶ واحدی قرار داشت تا رقم ۸۹ هزار و ۱۷ واحدی بالا رفت و رشد ۳۱۱ واحدی را رقم زد.

علاوه بر این شاخص بازار اول از عدد ۵۶ هزار و ۳۸۳ واحدی تا رقم ۵۶ هزار و ۶۸۵ واحدی رشد کرد و شاخص بازار دوم با بیش از ۲ هزار واحد رشد به نزدیکی کانال ۱۷۱ هزار واحدی رسید.

تعدادی از کارشناسان معتقدند از آن جایی که بازار سرمایه ایران ارتباط زیادی با بازار های جهانی ندارد، در نتیجه سیاست‌های رئیس جمهور جدید آمریکا هر چه که باشد تاثیر عمیقی بر بورس تهران نخواهد داشت و در بدترین حالت تا مدتی آثار روانی این سیاست‌ها را تحمل خواهد کرد، ولی در هر حال نوسان گیران بورس تهران منتظر شکار نوسانات لحظه‌ای هستند و این موضوع می‌تواند در آینده نزدیک حجم معاملات بازار سرمایه ایران را بالاتر از آنچه در حال حاضر است ببرد و شرایط جدیدی را برای بازیگران بازار سرمایه ایران رقم بزند.

در عین حال تعدادی از نمادهای بورسی برای مدت زیادی بسته مانده که از جمله آن ها می توان به تعدادی از نمادهای بانکی و تعدادی از نمادهای گروه خودرو اشاره کرد. در صورت باز شدن این نماد ها نیز قاعدتا شاهد افزایش حجم معاملات در گروه های مذبور خواهیم بود که احتمالا در آینده نزدیک این موضوع رنگ تازه ای به معاملات بورسی خواهد بخشید.

در سه روز کاری این هفته ارزش کل معاملات اوراق بهادار به ۷۴۴۷ میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل با ۱۲ درصد افزایش یافته است.

همچنین تعداد ۲۲۶۸ میلیون سهم و حق تقدم در ۱۷۵ هزار نوبت مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب ۲۸ درصد و ۱۶ درصد کاهش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد.

علاوه بر این تعداد ۲ میلیون برگه اوراق مشارکت به ارزش ۲ هزار و ۸ میلیارد ریال معامله شد که به ترتیب ۴۵۸ درصد و ۴۵۲ درصد افزایش نسبت به هفته گذشته را نشان می دهد.

در هفته‌ گذشته و طی سه روز معاملاتی جمعا ۶۰۵ میلیون ورقه به ارزش چهار هزار و ۳۱۰ میلیارد ریال در ۵۴ هزار دفعه در بازارهای فرابورس ایران دست به دست شد که نخستین روز کاری هفته با بیشترین حجم و ارزش معاملات همراه بود. بازار پایه با نقل‌وانتقال ۳۲۷ میلیون سهم، بیشترین حجم و بازار دوم با ارزش معاملاتی بالغ بر ۷۱۲ میلیارد ریال بیشترین ارزش معامله را به خود اختصاص دادند. بازار اول نیز در حالی بیشترین افت هفتگی حجم و ارزش معاملاتی را به میزان ۸۵ درصد تجربه کرد که هفته پیشین صدرنشین بازار سهام بود.

در هفته معاملاتی منتهی به ۱۲ آذرماه همچنین در بازار ابزارهای نوین مالی ۱۳ میلیون ورقه به ارزش دو هزار و ۶۶۶ میلیارد ریال معامله شد و اوراق بدهی با نقل و انتقال دو هزار و ۴۰۵ میلیارد ریال، بیشترین ارزش معاملاتی را در این بازار نسبت به صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن تجربه کرد.

ایسنا

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید