نفت در مرز 30 دلار

بهای نفت در بازارهای جهانی به مرز 30 دلار در هر بشکه و پایین‌ترین سطح 12 سال اخیر نزدیک شد.
نفت در مرز 30 دلار

به گزارش صنعت نویس،در شرایطی که مازاد عرضه سنگین در بازار هیچ نشانی از عقب نشینی ندارد و تحلیلگران پیش‌بینی‌های خود در مورد قیمت را کاهش داده‌اند، قیمت‌ها در بازار مجددا کاهش یافت.

بهای نفت از شروع سال جدید میلادی تاکنون حدود 16 درصد کاهش یافته است که ناشی از اشباع بازار، اقتصاد رو به ضعف چین و ناآرامی‌ها در بازار سهام و همچنین افزایش ارزش دلار است که معامله نفت برای دارندگان دیگر ارزها را گران می‌کند.

برندا کلی رییس بخش تحلیل بازار در گروه سرمایه‌گذاری لندن گفت: نظرات منفی در خصوص بازار تشدید شده است.

بهای نفت برنت با 12 سنت کاهش به 30 دلار و 43 سنت(سطحی که از آوریل 2004 تاکنون سابقه نداشته) رسید، ولی سپس به 31 دلار و 43 سنت بازگشت است. نفت برنت برای هفتمین روز متوالی کاهش قیمت داشت و تاکنون در سال 2016 در تمام روزها کاهش قیمت داشته است.

نفت سبک آمریکا نیز با 35 سنت کاهش به 30 دلار و 41 سنت(پایین‌ترین سطح از دسامبر 2003) سقوط کرد، اما سپس به 31 دلار و شش سنت بازگشت.

آمارهای تجاری نشان می‌دهد که رشد اقتصادی کند چین عامل دیگر روند نزولی بوده که قیمت‌ها را از اواسط 2014 تاکنون حدود 70 درصد کاهش داده است. در شرایطی که ثبت سفارش تقاضا ناپایدار است عرضه از سوی تولید‌کنندگان کلیدی بازار همچنان بالا است.

عراق دومین تولید‌کننده بزرگ اوپک قصد دارد روزانه حدود سه میلیون و 630 هزار بشکه نفت از پایانه‌های جنوبی خود در ماه فوریه صادر کند.

منابع آگاه با استناد به برنامه بارگیری اولیه اعلام کردند که این رقم نسبت به ماه جاری هشت درصد افزایش نشان می‌دهد.

تحلیلگران چشم‌انداز قیمت نفت را کاهش داده‌اند و موسسات بارکلی، مکواری، بانک امریکایی مریل لینچ، استاندارد چارتر و سوشیت جنرال پیش‌بینی‌های خود را در خصوص قیمت در سال جاری کاهش دادند.

در این میان استاندارد چارتر بدبینانه‌ترین پیش‌بینی را داشته و اعلام کرد که ما فکر می‌کنیم قیمت‌ها در سال جاری به 10 دلار در هر بشکه سقوط خواهد کرد.

موسسه مورگان استنلی نیز همانند بانک گلدمن ساش پیش‌بینی کرد که قیمت نفت احتمالا به 20 دلار در هر بشکه سقوط خواهد کرد.

بانک بارکلی اعلام کرد وخامت قابل توجه در پایه های بازار نفت در اوایل 2016 ما را متقاعد کرده که تغییرات کاهشی بزرگی را در پیش‌بینی‌های خود در خصوص قیمت نفت در سال 2016 ایجاد کنیم.

این بانک افزود: ما اکنون انتظار داریم نفت برنت و نفت آمریکا در سال 2016 به طور متوسط هر دو 37 دلار در هر بشکه معامله که نسبت به پیش‌بینی قبلی که 60 دلار برای نفت برنت و 56 دلار برای نفت آمریکا بود کاهش قابل توجهی یافته است.

منبع:ایسنا

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید