نظر سازمان بهداشت جهانی درباره واکسن پر حاشیه

سازمان بهداشت جهانی محاسن واکسن آسترازنکا را بیش از خطراتش عنوان کرد.

به گزارش صنعت نویس،شبکه خبری "الجزیره"، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد: اطلاعات نشان نمی‌دهد که لخته شدن خون پس از تزریق واکسن آسترازنکا افزایش پیدا می‌کند اما نتایج و پیامدهای آن در حال پیگیری است.

سازمان کنترل داروهای اتحادیه اروپا نیز در اظهار نظری مشابه اعلام کرد که "همچنان بر این باوریم که مزایای واکسن آسترانزکا علیه کرونا بیشتر از خطرات آن است.

مقام‌های دولت فنلاند جمعه شب اعلام کردند که به دلیل رخ دادن ترومبوز (ظاهر شدن لخته خون در عروق سالم) استفاده از واکسن آسترانزکا به حالت تعلیق در آمده است.

این تصمیم پس از آن گرفته می‌شود که خبرهایی از رخ دادن ترومبوز در ورید مغزی بیمارانی منتشر شد که واکسن آسترازنکا را دریافت کرده‌اند.

این مقامات اعلام کردند که شرایط را هفته آینده به صورت گسترده‌تر ارزیابی خواهند کرد و استفاده از این واکسن تا روز دوشنبه ادامه پیدا نخواهد کرد و THL و به محض اطلاعات جدید، نتایج تحقیقات را اطلاع خواهد داد.

پیشتر نیز شمار دیگری از کشورهای اروپایی از جمله آلمان، ایتالیا، اسپانیا، هلند، فرانسه و سوئد از بیم عارضه تشکیل لخته خون، تزریق واکسن آسترازنکا را متوقف کردند. نگرانی‌ها در این باره پس از آن شدت گرفت که آژانس دارویی نروژ ادعا کرد که چهار نفر بر اثر دریافت واکسن یاد شده دچار ترومبوز (ظاهر شدن لخته خون در عروق سالم) شده‌اند.

با این حال شرکت آسترازنکا اعلام کرد، تحقیقات به‌عمل آمده نشان می‌دهد که واکسن این شرکت ارتباطی با این عارضه در هیچ گروه سنی و جنسی ندارد. سازمان جهانی بهداشت نیز در تائید تحقیقات آسترازنکا از کشورها خواسته تا به تزریق واکسن کرونا ادامه دهند.

"مارگارت هریس" سخنگوی سازمان جهانی بهداشت در ژنو نیز روز پنجشنبه به خبرنگاران گفته: آسترازنکا مانند دیگر واکسن‌هایی که تزریق می‌شوند یک واکسن عالی است. ما اطلاعات مرگ‌ ومیرهای اخیر را دریافت کرده‌ایم. تا امروز هیچکدام از این موارد ثابت نشده که به دلیل واکسیناسیون رخ داده باشد.وی افزود: باید به تزریق واکسن آسترازنکا ادامه داد و هر نشانه مرتبط با ایمنی واکسن را نیز واکاوی کرد.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید