نسل جدید خودرو محبوب ورنا در بازار ایران!

عمادالدين جعفري، كارشناس خودرو: در سالهاي گذشته خودروسازان رايان ، خودروي ورنا را عرضه كردند كه با رضايت بالاي مشتري همراه بود . اكسنت نسل جديد همان خودروست كه همانند ورنا كم استهلاك است. هرچند كه ماشين فول آپشني نيست اما نظر مشتري را جلب مي كند.
نسل جدید خودرو محبوب ورنا در بازار ایران!

به گزارش صنعت نویس، از زماني كه هيوندای در رقابت با ديگر خودروسازان كره اي اكسنت را توليد كرد، 19 سال مي گذرد. خودروي سدان سايز كوچكي كه به عنوان جانشين اكسل معرفي شد. اين شركت سالانه از خودروي جديد خود رونمايي مي كند طبق همين روال بازار جهاني هیوندای اخيرا، مدل ۲۰۱۸ اکسنت كه پنجمین نسل از این خودرو است را به نمايش گذاشت و در كنار آن شركت كرمان موتور در ايران مدل 2017 آن را آماده عرضه مي كند.
كرمان موتور كه از سال گذشته با قراردادي، تولید و عرضه محصولات هیوندای را با دو خودرو هیوندای i10 و هیوندای i20 در خطوط تولید قرار داد، اينبار با هيوندا اكسنت به بازار مي آيد. براساس اطلاعاتي كه شرکت کرمان موتور منتشر كرده ، خودروی اکسنت با قیمت نهایی 97 میلیون و 900 هزار تومان و موعد تحویل دي و بهمن ماه در نمایندگی های شرکت کرمان موتور ثبت نام خود را در شهريور ماه آغاز كرد. اين خودرو كه در مقايسه با خودروهاي هم رده خود به لحاظ قيمتي و كيفيت گوي سبقت را ربوده نظر كارشناسان را نيز به خود جلب كرده است.

اكسنت؛ خودرويي كم استهلاك
عمادالدين جعفري، كارشناس خودرو در خصوص قيمت گذاري اين ماشين به خبرنگار تيتر 20 گفت: هيونداي اكسنت تا قبل از عرضه كرمان موتور قيمتي نزديك به 100 تا 105 ميليون داشت ولي هنگام عرضه توسط اين شركت ، كمتر شد كه البته در رقابت با آسان خودرو و افزودن آپشن هاي داخل خودرو ، مجددا با افزايش قيمت رو به رو شد.
اين خودرو در حال حاضر قيمت معقولي دارد و قيمت گذاري هوشمندانه كرمان موتور براي اين خودرو سبب شده فروش خوبي را تجربه كند.
هرچند كه با فروش الانترا كه ظرف 40 دقيقه به اتمام رسيد قابل مقايسه نيست اما مي توان به جرات گفت با استقبال خوبي مواجه بود.
وي در پاسخ به اين سوال كه اين محصول توليد داخل خواهد بود يا مونتاژ مي شود، عنوان كرد: اکسنت قرار است با 20 تا 30 درصد داخلی سازی به تولید انبوه برسد و فرصتى براى صنعت خودروسازى فراهم شده است تا تکنولوژی خودروساز کره ای به کشور انتقال يابد.
هرچند كه طبق قانون وزارت صنعت، معدن و تجارت خودروهايي كه بازار ايران مونتاژ مي شوند موظفند حداقل با بيست درصد داخلي سازي شروع كنند كه در ابتدا شامل آيينه و لاستيك و موارد راحت تر است اما اين امر بايد در سالهاي آتي با افزايش درصد داخلي سازي همراه باشد.
جعفري در آخر هيونداي اكسنت را اينگونه ارزيابي كرد: در سالهاي گذشته خودروسازان رايان ، خودروي ورنا را عرضه كردند كه با رضايت بالاي مشتري همراه بود . اكسنت نسل جديد همان خودروست كه همانند ورنا كم استهلاك است. هرچند كه ماشين فول آپشني نيست اما نظر مشتري را جلب مي كند. حتي اگر بخواهيم اين خودرو را با هم رده خود يعني كيا سراتو مقايسه كنيم اكسنت توليد 2017 است در حالي كه كيا سراتو براي 2009 بود.

رقيبان اين خودرو در بازار كدامند؟
با توجه به اينكه ما در كشورمان بالاخص در شهرهای بزرگ و پرجمعیت با مشكل ترافيك و محدوديت فضا در خيابانها مواجهيم خودروهای سدان جمع و جور از اولويت هاي متقاضيان هستند که قیمت مناسب و درجه كيفي محصول در گزينش آنها حرف اول را مي زند.
در اين بررسي اگر بخواهيم محدوده بودجه تقاضا كننده را محدوده 100 میلیون تومان برای خرید ماشین در نظر بگيريم و آيتم مدنظر فرد را خودرو سدان بدانيم خودرو پژو 301 رقيبي جدي براي هيونداي اكسنت محسوب مي شود كه هم كلاس اكسنت است و خودرو کیا سراتو سایپا نيز قابل تامل است.
در خصوص پژو ۳۰۱ نكاتي حائز اهميت است كه مقايسه اين سه خودرو را آسانتر مي كند. اين خودرو به‌راحتی از پس پیچ‌ها ‏برمی‌آید و پایداری آن حین گذر از چنین مسیرهایی بسیار مناسب است. عملکرد فرمان خودرو پژو 301، همان‌طور که از ‏خودرویی در این کلاس انتظار می‌رود، مانند خودروهای اسپرت تند و تیز نیست‎.‎‏ حین حرکت در جاده‌‌های ناهموار نیز ‏صدای چندان آزاردهنده‌ای به داخل کابین انتقال نمی‌دهد‎.‎‏ به طور کلی ۳۰۱ توانایی ارائه‌ی تجربه‌ی آرام و راحت سواری خوبی ‏در کلاس خود دارد و مالکان این خودرو، سواری آن را نرم عنوان کرده‌اند‎. ‎هرچند كه برخی نیز به‌ گوش‌ رسیدن صداهای ‏آزاردهنده‌ای را از پیشرانه‌ی خودرو گزارش داده‌اند.‏البته اين هم گفتني است كه از لحاظ فني مالکان نسل پیشین پژو ۳۰۱ در ‏خصوص عملکرد جعبه‌دنده‌ی این خودرو ابراز نارضایتی می‌کنند و معتقدند که مدل اتوماتیک پژو ۳۰۱، فرایند تعویض دنده‌ها را ‏با تأخیر انجام می‌دهد. ‏
در اين مقايسه خودروي هم رده ديگر کیا سراتو سایپا است كه به منوال ديگر توليدات سايپا خشک و کوبنده است كه نقطه ضعفي ‏براي اين خودرو محسوب مي شود . در كنار اين ، هندلینگ کیا سراتو خوب است و هنگام مانور های مختلف سطح پایداری خوبی ‏دارد .
براي جمع بندي از ويژگي هاي اين خودرو مي توان عنوان كرد کیا سراتو سایپا در محدوده قیمتی خودش مناسب است و ‏یک ماشین با کیفیت متوسط ولی با قدرت بالاست اما بايد عنوان كرد بدون ترديد در این رنج قیمت یک سدان هیوندای اکسنت ‏ماشین مناسبتري ارزيابي مي شود كه طراحي، امكانات رفاهي و ارزش خريد بيشتري نسبت به اين خودرو دارد. ‏
در خلاصه اين مقايسه بين سه خودروي هم قيمت از خانواده سدان هیوندا اکسنت در مقايسه با دو خودروي عنوان شده در کلاس خود مناسب تر است که نسبت به رقبایش از موتور پر بازده تر ، ‏امکانات بیش تر و ارزش خرید بالاتر بهره مند است. هرچند كه بايد از آن در حد یک سدان شهری کوچک توقع داشته باشيم.‏

اكسنت كرمان موتور چه ويژگي هايي دارد
هیوندای اکسنت در دو نسل اول تغييرات زيادي را اعمال كرد اما از سال 2010 ميلادي تا كنون تغييرات آنچناني در توليدات ايجاد نكرده تنها تلاش كرده تا از خودروهاي همرده عقب نماند. اکسنت تولیدی توسط شركت کرمان موتور از موتوري با قدرت 122 اسب بخار و 1600سی.سی بهره می برد. این محصول 4 سیلندر است و مجهز به گیربکس 4 سرعته اتوماتیک با فرمان برقی است . از امكانات هیوندای اکسنت مى توان به 6 کیسه هوای ایمنی که شامل :کیسه هوای سرنشینان جلو، کیسه هوای پرده‌ای، کیسه هوای جانبی، سیستم های پایداری و کمک راننده شامل:ABS - EBD - VSM - ESC- TCS - OCS اشاره كرد. تجهیزات ایمنی هیوندای اکسنت به طور استاندارد ترمز ضدقفل‎ (ABS)‎، کنترل پایداری و کنترل کشش، محافظ گردن ‏روی صندلی جلو، کیسه هوای جلو و پرده ای جانبی. تیپ های‎ GS ‎و‎ GLS ‎به ترمز جلو دیسکی و ترمز عقب کاسه ای مجهز ‏هستند.
بسته به نوع مدل و سطح تجهیزات امکانات و آپشن هایی نظیر 2 تا 6 ایربگ ایمنی، سانروف، آینه فتوکرومیک، ESP، چرخ های 16 اینچی، کروز کنترل، سیستم کمکی در سربالایی، تهویه مطبوع اتوماتیک و...برای هیوندای اکسنت پیش بینی می شود. هرچند كه برخی امکانات نظیر ایربگ های جانبی یا سانروف و...برای هیوندای i10 و i20 حذف شد و می توان انتظار داشت که اين خودرو نيز با حداکثر امکانات عرضه نشود و با حداقل امكانات روانه بازار شود .

منبع: تیتر20

افزودن نظر جدید